Byggde Intercooler tappade 0,25bar
Re: Byggde Intercooler tappade 0,25bar
Jag kör med samma ic som TS, 659whp vid 1.8bar på en 2-liters maskin. Mätte bara mottryck i grenröret som låg strax över laddtrycket då turbon bottna. Kanske borde mäta tryckfallet över IC men känns som att det inte är i närheten av ditt iaf?
Snickrar corsa awd
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... =corsa+4x4
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... =corsa+4x4
Re: Byggde Intercooler tappade 0,25bar
En centrifugalkompressor ( som jag antar att det är ) blir mycket känslig för strypningar eftersom den inte kan kompensera genom att ladda mer på samma sätt som en turbo. Det skulle vara intressant att se tryckfallet i din installation Mattias. Med dubbla laddtrycket tar luften naturligvis mindre plats, kanske du får samma tryckfall som en större motor med 350 hp och lågt laddtryck.
Jonas Bylund
- Beeemerboy
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 259
- Blev medlem: mån maj 21, 2007 6:33 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Byggde Intercooler tappade 0,25bar
Wastegaten kompenserar på en turbomotor...någon som kan räkna på vad jag behöver för size på ic'n? 550hk på veven ca
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
- Beeemerboy
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 259
- Blev medlem: mån maj 21, 2007 6:33 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Byggde Intercooler tappade 0,25bar
Beställde en ny av KL...den som ngn länkade till och som jag hade sneglat på först, valet av den som sitter där föll naturligt då kompisen hade en ny i kartong liggandes och jag ville fort få på den på bilen för att kunna ladda mer .
KL ville inte ta tillbaka eller reklamera den andra intercoolern...antar köpt är köpt. Kan ha den som Ölkylare lr nått kanske..
KL ville inte ta tillbaka eller reklamera den andra intercoolern...antar köpt är köpt. Kan ha den som Ölkylare lr nått kanske..
Re: Byggde Intercooler tappade 0,25bar
Idag, ett tag senare har jag kollat tryckfallet över IC som visade sig vara större än befarat..JoBy skrev:En centrifugalkompressor ( som jag antar att det är ) blir mycket känslig för strypningar eftersom den inte kan kompensera genom att ladda mer på samma sätt som en turbo. Det skulle vara intressant att se tryckfallet i din installation Mattias. Med dubbla laddtrycket tar luften naturligvis mindre plats, kanske du får samma tryckfall som en större motor med 350 hp och lågt laddtryck.
ca 345kpa ut ur turbon och 270kpa i insuget
Den går ganska fort upp till 0.5bar över MAP för att sen stiga mot 0.7bar
Snickrar corsa awd
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... =corsa+4x4
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... =corsa+4x4
Re: Byggde Intercooler tappade 0,25bar
Vid val av lämplig laddluftkylare så måste man först veta hur mycket luft (effekt)som motorn ska ha, därefter väljer man lämplig kylare. Har man inga flödesmått på tilltänkt kylare så får man uppskatta om kylaren verkligen kan ta genomflödet man är ute efter. Dom kylare som har visats i denna tråd är rena skämten vad gäller genomflöde. Är kylaren av den typen att luften ska göra en U-sväng via en gavel och tillbaks till samma sida så behöver den vara gigantisk om den inte ska ge rejält med mottryck. Titta på dom laddluftkylare som sitter monterade på lastbilar så får ni en bra jämförelse om hur stora dom bör vara i förhållande till dom turboaggregat som sitter monterade i dessa lastbilar. Det man kan lita och vara säker på är att fabrikanterna gör noggranna tester på de tryckfall dessa kylare ger vid drift. Om jag inte missminner mig från dom labbrapporter som jag har liggandes över Marston kylare så satte Scania en gräns vid 90mm H20 i godkänt tryckfall, en viss skillnad med andra ord....
Re: Byggde Intercooler tappade 0,25bar
90mm vattenpelare är ju ingenting, knappt mätbart med MAP-sensorerna som vi hobbyåkare använder till spruten?
Visst vore det fint att vara "utan" tryckfall men vad är brukligt i en bilinstallation idag på typ 700 hästar? 0.2bar? Vad blir trycksänkningen av avkylningen?
Det är väl tyvärr få som har så gott om plats att man rymmer en intercooler med rätt storlek för effekten..
Visst vore det fint att vara "utan" tryckfall men vad är brukligt i en bilinstallation idag på typ 700 hästar? 0.2bar? Vad blir trycksänkningen av avkylningen?
Det är väl tyvärr få som har så gott om plats att man rymmer en intercooler med rätt storlek för effekten..
Snickrar corsa awd
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... =corsa+4x4
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... =corsa+4x4
Re: Byggde Intercooler tappade 0,25bar
Nä, helt korrekt, 90mm vattenpelare är ingenting, storleken på kylarna blir därefter . Ska man mäta så är det separata manometrar som gäller. Merparten åker säkert runt med rejäla mottryck i sina laddluftkylare utan att veta om det. Hur många tror du mäter på avgassidan på systemet, det är förmodligen lika illa där...?
Jag har alltid mätt på de system jag byggt och det har gett många insikter om vad som fungerar och inte fungerar.
"Att mäta är att veta" J.Lundin...
Jag har alltid mätt på de system jag byggt och det har gett många insikter om vad som fungerar och inte fungerar.
"Att mäta är att veta" J.Lundin...
Re: Byggde Intercooler tappade 0,25bar
Hur skulle det funka att mäta tryckfallet med en sån här?
http://www.oemautomatic.se/Produkter/Tr ... 07874.html
P2700-serien ser ju fin ut och till små differenstryck.
Den är säkert svindyr...
http://www.oemautomatic.se/Produkter/Tr ... 07874.html
P2700-serien ser ju fin ut och till små differenstryck.
Den är säkert svindyr...
Re: Byggde Intercooler tappade 0,25bar
Lägger upp en log där det syns grovt hur det beter sig, kan ju vara intressant för fler.
ADC cal CH0 (grön linje på översta raden) är tryck ur turbon.
Bygger om nu så jag får in- och utlopp på varsin sida så får vi se skillnaden sen..
Följer kurvorna varande då så blir det ca 500rpm bredare register?!
ADC cal CH0 (grön linje på översta raden) är tryck ur turbon.
Bygger om nu så jag får in- och utlopp på varsin sida så får vi se skillnaden sen..
Följer kurvorna varande då så blir det ca 500rpm bredare register?!
Snickrar corsa awd
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... =corsa+4x4
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... =corsa+4x4
Re: Byggde Intercooler tappade 0,25bar
Det finns ju billigare alternativ då det gäller manometrar, kolla med VIKA eller Svenska manometerfabriken. Själv använder jag numer digitala manometrar,
Dom finns att få i olika utföranden vad gäller tryckområden. Bilden visar en av dom manometrar som jag använder,den har området -1 till +3,0 Bar och har skvallerfunktion som visar högsta uppnådda tryck. Förutom att den är snabb så är den också väldigt exakt, med tre decimaler...
Dom finns att få i olika utföranden vad gäller tryckområden. Bilden visar en av dom manometrar som jag använder,den har området -1 till +3,0 Bar och har skvallerfunktion som visar högsta uppnådda tryck. Förutom att den är snabb så är den också väldigt exakt, med tre decimaler...
Re: Byggde Intercooler tappade 0,25bar
3 decimaler är inte exakt, det är hög noggrannhet.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: Byggde Intercooler tappade 0,25bar
Visst kan man roa sig med att märka ord, andemeningen är dock att man får betydligt bättre noggrannhet än med en vanlig analog manometer av normal storlek...
Re: Byggde Intercooler tappade 0,25bar
Det är inte lika kul när man åker dit själv va?JLundin skrev:Visst kan man roa sig med att märka ord, andemeningen är dock att man får betydligt bättre noggrannhet än med en vanlig analog manometer av normal storlek...