Såg att dom bygger med pulssplittat grenrör och turbo och vad jag har lärt mig så ska det ju inte funka så bra att göra så på varje sida på en v8 eftersom det då blir fel med pulserna. Frågade om det på forumet och fick svaret:
Min fundering är då, hade det inte varit bättre att köra med öppen kollektor trots att man har delat avgashus? Eller funkar det bättre att köra splittat fastän det blir fel pulser?Lennarth talks:
"Syftet med TwinScroll är att isolera cylindrar från varandra för att undvika störande kompressionsvågor mellan cylindrarna som riskerar fylla gasväxlande cylinder med varma avgaser, vilket då ger dålig fyllnadsgrad och ev knack. Detta är speciellt känsligt om man gör kamval med större överlapp och dessutom vill optimera respons och impulsuppladdningsgrad med korta primärpipor.
Det är alltså vägen som vi valt.
Du har helt rätt att den amerikanska tändföljden som följer oplan vevaxel ger en halt gång och icke symmetri mellan avgaspulserna som vi hade sluppit om vi istället investerat i tex en Ferrari F355 som har plan vev.
Man ser på våra simuleringsresultat (Vi "bänkade" alltså på förhand ett antal olika turbo/avgaspipealternativ mot den befintliga motorn i Lennarths extremt korrekta simuleringsmodell, vilket gör att vi i princip redan vet motorns exakta vridmoments- och effektkurva samt hur olika alternativ beter sig vid olika varvtal. Bara på kul matade vi in även in samtliga värden på den gamla motorn + dess avgassystem så numera vet vi att den gav max 540 hk, vilket stämmer väldigt bra. Dessutom vet vi även via simuleringen att avgassystemet som satt på den motorn och som Göran Malmberg konstruerade gav en fyllnadsgrad på 115%. Ganska coola möjligheter! Men även kraftigt kostnadsbesparande jämfört med att göra fel och inte bli nöjd och bli tvingad att göra om!) att hältan driver upp behovet av turbinstorlek eller sväljförmåga jämfört med jämn tändföljd. Men det är min bedömning att vi har en ganska bra turbomatch nu. Sedan torskar man på att köra med dubbla W/G om det skall vara mödan värt.
En SingelScroll är dock helt ok om man istället väljer långa separata avgasprimärpipor eftersom kompressionsvågorna inte "hinner" runt för att störa granncylindern."
Tilläggas bör att i farans riktning ligger att vi som framtida mål har att trycka i en planvev för att helt reducera problemet med halt gång. Men får bli i version 3.1 av motorn...
Fast dom kanske har räknat med att byta vev rätt fort, vad vet jag
Hyfsat fet bil för övrigt