Pulssplitt på V8

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Pulssplitt på V8

Inlägg av Steve »

Följer byggandet av Speedlab-Corvetten lite på rejsa.nu och eftersom jag själv är lite sugen på v8 med turbo får jag lite funderingar. Dom har Lennart Zander som hjälp och han lär ju ha "hyfsad" koll
Bild
Bild

Såg att dom bygger med pulssplittat grenrör och turbo och vad jag har lärt mig så ska det ju inte funka så bra att göra så på varje sida på en v8 eftersom det då blir fel med pulserna. Frågade om det på forumet och fick svaret:
Lennarth talks:
"Syftet med TwinScroll är att isolera cylindrar från varandra för att undvika störande kompressionsvågor mellan cylindrarna som riskerar fylla gasväxlande cylinder med varma avgaser, vilket då ger dålig fyllnadsgrad och ev knack. Detta är speciellt känsligt om man gör kamval med större överlapp och dessutom vill optimera respons och impulsuppladdningsgrad med korta primärpipor.
Det är alltså vägen som vi valt.

Du har helt rätt att den amerikanska tändföljden som följer oplan vevaxel ger en halt gång och icke symmetri mellan avgaspulserna som vi hade sluppit om vi istället investerat i tex en Ferrari F355 som har plan vev.
Man ser på våra simuleringsresultat (Vi "bänkade" alltså på förhand ett antal olika turbo/avgaspipealternativ mot den befintliga motorn i Lennarths extremt korrekta simuleringsmodell, vilket gör att vi i princip redan vet motorns exakta vridmoments- och effektkurva samt hur olika alternativ beter sig vid olika varvtal. Bara på kul matade vi in även in samtliga värden på den gamla motorn + dess avgassystem så numera vet vi att den gav max 540 hk, vilket stämmer väldigt bra. Dessutom vet vi även via simuleringen att avgassystemet som satt på den motorn och som Göran Malmberg konstruerade gav en fyllnadsgrad på 115%. Ganska coola möjligheter! Men även kraftigt kostnadsbesparande jämfört med att göra fel och inte bli nöjd och bli tvingad att göra om!) att hältan driver upp behovet av turbinstorlek eller sväljförmåga jämfört med jämn tändföljd. Men det är min bedömning att vi har en ganska bra turbomatch nu. Sedan torskar man på att köra med dubbla W/G om det skall vara mödan värt.

En SingelScroll är dock helt ok om man istället väljer långa separata avgasprimärpipor eftersom kompressionsvågorna inte "hinner" runt för att störa granncylindern."

Tilläggas bör att i farans riktning ligger att vi som framtida mål har att trycka i en planvev för att helt reducera problemet med halt gång. Men får bli i version 3.1 av motorn...
Min fundering är då, hade det inte varit bättre att köra med öppen kollektor trots att man har delat avgashus? Eller funkar det bättre att köra splittat fastän det blir fel pulser?

Fast dom kanske har räknat med att byta vev rätt fort, vad vet jag

Hyfsat fet bil för övrigt
Bild
Bild
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Pulssplitt på V8

Inlägg av JoBy »

Det där har jag funderat på förut.

Bild

Kod: Markera allt

Vänster  1--3-57-1--3-57-1--3-57-
höger    -84-6--2-84-6--2-84-6--2

Alt 1 (sämre) 1+3 och 5+7 samt 2+6 och 8+4
VänsterA  1--3----1--3----1--3----
VänsterB  -----57------57------57-
högerA    ----6--2----6--2----6--2
högerB    -84------84------84-----
Som synes fungerar A-sidorna bra men inte B-sidorna.

Alt 2 (lite bättre) 1+7 och 3+5 samt 2+8 och 4+6
VänsterA  1-----7-1-----7-1-----7-
VänsterB  ---3-5-----3-5-----3-5--
högerA    -8-----2-8-----2-8-----2
högerB    --4-6-----4-6-----4-6---
Nu är det iallafall minst 1 tändning mellan pulserna och alla kanaler har samma pulstakt..

Alt 3 (bäst) 1+5 och 3+7 samt 2+4 och 6+8
VänsterA  1----5--1----5--1----5--
VänsterB  ---3--7----3--7----3--7-
högerA    --4----2--4----2--4----2
högerB    -8--6----8--6----8--6---
Nu är det minst 2 tändningar mellan pulserna och alla kanaler har samma pulstakt.
Höger sida blir enkel med dom två främre rören tillsammans och dom två bakre tillsammans.
På vänster sida måste dom två mittenrören korsas.

Det är lite svårt att se på bilderna men jag tycker det ser ur som det är byggt enligt alternativ 3.
Jonas Bylund
Bild
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Pulssplitt på V8

Inlägg av Pacman »

Tittar du på en modern V8, t.ex en BMW M60, så är det exakt så original grenrör ser ut, som ditt alt.3!! :thumbright:
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Pulssplitt på V8

Inlägg av Kadett4wd »

///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Pulssplitt på V8

Inlägg av JoBy »

Bild
Jonas Bylund
Bild
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Pulssplitt på V8

Inlägg av Kadett4wd »

tror aldrig det kom nåt riktigt svar.
Men enkelt förklarat:

pulssplit utan 180 graders rör kan bli bättre än inte pulssplit alls.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Pulssplitt på V8

Inlägg av Steve »

Jo, Joby gav ju ett fint teoretiskt svar

Skulle va kul å veta om nån provat att köra med såna grenrör
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Fast Templar
För mycket laddtryck
Inlägg: 201
Blev medlem: ons apr 19, 2006 2:17 pm
Ort: Sthm

Re: Pulssplitt på V8

Inlägg av Fast Templar »

Har kört med liknande grenrör många år på en ford bb, funkat mkt bra, finns en tråd om detta långt bak i tiden (grenrörsbygge v8). Kört prostreet med ett bästa et på 7,58 i år med i stort samma setup fast större turbos...
Skriv svar