Betongfylla B230 eller inte?

Diskussioner för erfaret folk
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Betongfylla B230 eller inte?

Inlägg av Kim Norgren »

Tjenare,

Behöver man betongfylla blocket för att åka med 650whp i ett B230FT block från -97?

Byggde en B230FT tills i år som sprack i 4ans cylinder efter ca 10-15 repor på strippen, min fundering är alltså om man verkligen ska behöva betongfylla nästa block eller om man bara kan ha haft otur och fått tag i ett block som någon cylindervägg varit lite tunn på? Kör vanlig vattenpump så jag vill helst slippa betong men är det sista utvägen så är det väl bara att göra det. Hur har ni andra gjort, kör alla med betongfyllt block?

Setup:
Volvo B230FT blocket borrat till 96,50
Deckat och oringat block med pianotråd
JE kolvar och H-profil vevstakar
Vevaxel, svänghjul och tryckplatta ballanserat
Portad topp med rostfria 38/46mm ventiler och en GL34 kamaxel från Jens, hårda ventilfjädrar och titan retrainers
Custombyggt insug och grenrör
60mm wastegate
GT45 Turbo med 4" DP ut genom framskärmen
4" IC med 3" anslutningar
Ombyggd till 24mm kamrem
Ståldrev på vevaxeln
Ställbart kamdrev
Aluminium remskiva på vevaxeln
Kortad högflödes oljepump och B20 tråg för rakställd motor

Det lämnade 650whp på precis 2bars laddtryck vid 7800rpm, det är ju ingen otroligt effekt så man tycker väl att det bör hålla lite längre än så? Har ganska kort register eftersom det tar ett tag att bygga upp laddtryck med den stora turbon så det bör väl inte var det som dödat blocket heller?

Försökte få med så mycket info som möjligt men är det något väsentligt jag missat så fråga på! Mycket tacksam för svar så jag kan börja fixa ordning ett nytt block!

Mvh
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Betongfylla B230 eller inte?

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej loggar du alla repor du kör?

vilket bränsle?

lamda på max laddtryck vid 5000 och vid 8000rpm?

vilken tändning på 5000rpm och vid 8000rpm på fullt laddtryck?

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Betongfylla B230 eller inte?

Inlägg av Erland Cox »

Spricker blocket så har du nog inte mycket val.
Har du fullskirtskolvar med stöd under kolvbulten?
Om du betongar blocket så ha ramlageröverfallen på dragna och dra dit toppen efter att du fyllt i betong.
Låt grejerna sitta några dar så att betongen hinner stelna ordentligt.
Och kör minst 2 hundradelar mer kolv cylinderspel.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Betongfylla B230 eller inte?

Inlägg av Jens Gustavsson »

ja som erland säger har man vingliga kolvar så belastas loppen mera. vart sprack cylindern? vilket kolvspel har du kört?

där har man faktiskt en fördel med orginal kolvarna :thumbright:

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Betongfylla B230 eller inte?

Inlägg av Erland Cox »

Jag har nån motor med Omega kolvar med smala skört, ungefär som en modern 4 taktscross.
Inget bra på en Volvo eftersom de trycker på en mindre yta.
Nu har den 158mm långa stakar och är en sugmotor men en turbomotor behöver allt stöd den kan få för att sprida trycket mot cylindern.

Erland
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Betongfylla B230 eller inte?

Inlägg av fredde_vit_pv »

är det någon som utvärderat att montera stödbultar genom blocket mot loppen?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Betongfylla B230 eller inte?

Inlägg av Kadett4wd »

Funkar kalas på opel iaf Fredde.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Betongfylla B230 eller inte?

Inlägg av Kim Norgren »

Jens Gustavsson skrev:Hej loggar du alla repor du kör?

vilket bränsle?

lamda på max laddtryck vid 5000 och vid 8000rpm?

vilken tändning på 5000rpm och vid 8000rpm på fullt laddtryck?

mvh jens
Hej,

Nej tyvärr, eftersom jag inte fick iordning på minneskortsläsaren så har det inte blivit något nytt försök att montera detta. Känns lite surt nu när man kört ras…
Motorn körs på E85

Har ingen koll på inställningar osv i sprutet utan jag har förlitat mig helt på han som jag känner som bromsat bilen. Vet att han sa att den gick ganska rikt på fullt ös då han ville vara lite safe. Ska försöka få tag i honom och höra om han minns på ett ungefär hur det låg till!

Mvh
Erland Cox skrev:Spricker blocket så har du nog inte mycket val.
Har du fullskirtskolvar med stöd under kolvbulten?
Om du betongar blocket så ha ramlageröverfallen på dragna och dra dit toppen efter att du fyllt i betong.
Låt grejerna sitta några dar så att betongen hinner stelna ordentligt.
Och kör minst 2 hundradelar mer kolv cylinderspel.

Erland
Gissar att jag inte har fullskirt kolvar då dom ser ut som på bilden.
Tack för dina tips! Gör det någon nytta att bara fylla upp botten/upp till hålet för vattenpumpen eller måste man göra en mer avancerad fyllning? Vill ju helst inte bygga om vattenkylningen allt för mycket.

Mvh


Bild
Jens Gustavsson skrev:ja som erland säger har man vingliga kolvar så belastas loppen mera. vart sprack cylindern? vilket kolvspel har du kört?

där har man faktiskt en fördel med orginal kolvarna :thumbright:

mvh jens
Blocket sprack i 4ans cylinder mot vattenkanalen snett åt 3ans håll (svårt att förklara). Körde med 13-14/100 kolvspel

Mvh

Bild

Utan kolv från undersidan
Bild
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Betongfylla B230 eller inte?

Inlägg av Kadett4wd »

Jag har betongfyllt brorsons nya motorblock upp till ca 35mm under deckplan.
Samtidigt har jag adderat lite kylhål pga det blir tätt mellan cylindrarna(siamesgjutningen är bara upptill enligt info).
Betongnivån går över detta mao.
Dessutom har jag adderat kolvkylning(det satt inte i detta block std)
Vi kommer köra elpump och vända vattenflödet, det kalla vattnet kommer gå in i toppen först, och sedan vara 'ljummet' innan det går ned i motorblocket.
Det kommer vara lite mildare mot blocket då samt ev minskar det spikrisker.

Vi bromsade 619 vid 6500rpm på naven med 2.2bar laddtryck.
Det finns ca 1000rpm kvar till beräknad toppeffekt, men dit drog vi aldrig pga skenande laddtryck.
Jag kände iaf att eftersom laddet kom ganska tidigt så var det dags att göra en rejäl underdel.
Vid bromsning var det ingen betong i.

Vi använde Moroso blockfiller, gick åt lite över en flaska.

Angående dina kolvar så tror jag inte stöd under kolvbulten hjälper nämvärt, i den riktningen har kolven stöd av vevstaken.
Däremot längre kjol som går ned mellan vevskinkorna lite, för att undvika kolvslammer i 'vändningarna'.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Betongfylla B230 eller inte?

Inlägg av Jens Gustavsson »

om man inte loggar så har du nog största felet där. ska man ladda mer än 1 bar så måste man ha konternuelig koll på motorn och ha rutin att kolla loggen efter var repa helst. mycket kan ändras sen du mappa den i lamda värdet. pumpar, silar, filter, E85 halt mm..........

sen så blir det inte bra med sånna kolvar sen ännu sämre med det kolvspelet! har varit i presis den sitsen om du letar i en tråd om min såkallade "fin motorn" den fick samma öde på rätt låga laddtryck. den hadde för korta kolvar i kombination med 0.14 kolvspel enligt kpolvtilvärkaren. den käkade cylinder lopp också va väldigt nött!

min nya motor B18 så kör jag orginal kolvar från en modärn motor och 0.06 i kolvspel och laddar och varvar mycket mer och allt ser ut som nytt efter 2 sesonger :thumbright:

byt till en äldre program vara så fungerar loggen skulle jag tro? vems har ett stort problem där som de inte värkar få till?? jag kör ca 4 år gammal programvara där fungerar loggen alltid 100% men det fins mindre "fineser" men det behövs oftast inte så mycket av det på en race bil. snacka med vems experterna, kolla upp burk nummer och vilken program vertion före du ringer.

mvh jens
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Betongfylla B230 eller inte?

Inlägg av DreRacing@ »

vad får man ha för kolvspel då med betongat?
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Betongfylla B230 eller inte?

Inlägg av Erland Cox »

Kolvarna ska helst se ut såhär:

Bild

Ser ut som om ditt block har spruckit nära kanten på skörten.


Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Betongfylla B230 eller inte?

Inlägg av Erland Cox »

DreRacing@ skrev:vad får man ha för kolvspel då med betongat?
Ska det vara en tia med vatten så 12 till 15 hundradelar med betong.
Hellre för mycket är för litet och oljesprut hjälper extra mycket om blocket är betongat.

Erland
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Betongfylla B230 eller inte?

Inlägg av Kim Norgren »

Kadett4wd skrev:Jag har betongfyllt brorsons nya motorblock upp till ca 35mm under deckplan.
Samtidigt har jag adderat lite kylhål pga det blir tätt mellan cylindrarna(siamesgjutningen är bara upptill enligt info).
Betongnivån går över detta mao.
Dessutom har jag adderat kolvkylning(det satt inte i detta block std)
Vi kommer köra elpump och vända vattenflödet, det kalla vattnet kommer gå in i toppen först, och sedan vara 'ljummet' innan det går ned i motorblocket.
Det kommer vara lite mildare mot blocket då samt ev minskar det spikrisker.

Vi bromsade 619 vid 6500rpm på naven med 2.2bar laddtryck.
Det finns ca 1000rpm kvar till beräknad toppeffekt, men dit drog vi aldrig pga skenande laddtryck.
Jag kände iaf att eftersom laddet kom ganska tidigt så var det dags att göra en rejäl underdel.
Vid bromsning var det ingen betong i.

Vi använde Moroso blockfiller, gick åt lite över en flaska.

Angående dina kolvar så tror jag inte stöd under kolvbulten hjälper nämvärt, i den riktningen har kolven stöd av vevstaken.
Däremot längre kjol som går ned mellan vevskinkorna lite, för att undvika kolvslammer i 'vändningarna'.
Låter som att det kan bli en riktigt trevlig motor! Tack för att du delar med dig av informationen, jag vill ju helst slippa bygga om kylningen så jag vet inte vad man ska hitta på då...

Mvh
Jens Gustavsson skrev:om man inte loggar så har du nog största felet där. ska man ladda mer än 1 bar så måste man ha konternuelig koll på motorn och ha rutin att kolla loggen efter var repa helst. mycket kan ändras sen du mappa den i lamda värdet. pumpar, silar, filter, E85 halt mm..........

sen så blir det inte bra med sånna kolvar sen ännu sämre med det kolvspelet! har varit i presis den sitsen om du letar i en tråd om min såkallade "fin motorn" den fick samma öde på rätt låga laddtryck. den hadde för korta kolvar i kombination med 0.14 kolvspel enligt kpolvtilvärkaren. den käkade cylinder lopp också va väldigt nött!

min nya motor B18 så kör jag orginal kolvar från en modärn motor och 0.06 i kolvspel och laddar och varvar mycket mer och allt ser ut som nytt efter 2 sesonger :thumbright:

byt till en äldre program vara så fungerar loggen skulle jag tro? vems har ett stort problem där som de inte värkar få till?? jag kör ca 4 år gammal programvara där fungerar loggen alltid 100% men det fins mindre "fineser" men det behövs oftast inte så mycket av det på en race bil. snacka med vems experterna, kolla upp burk nummer och vilken program vertion före du ringer.

mvh jens
Nej jag vet att det var dumt att inte logga under körning, köpte som sagt grejerna men det vägrade fungera och sommaren är kort med få tillfällen att köra så jag gjorde ett dåligt val att köra vidare ändå! Alltså loggning med datorn inkopplad fungerar, det är bara att när jag monterar den ny inköpta minneskortsläsaren i boxen så vägrar den starta. Kan tänka mig att saker och ting kan förändras, har i alla fall kontrollerat etanolen innan varje tankning.

Så du tror att jag skulle ha haft mindre kolvspel? Vad tycker du/ni att jag ska köra för kolvspel OM jag väljer att hoppa över betongfylla nästa block trots allt? Får väl backa av lite laddtryck/tändning i värsta fall.

Grymt imponerande att höra om din motor! Att det håller och dessutom ser så bra ut efter så pass länge, det gillas :thumbright:

Mvh
Erland Cox skrev:Kolvarna ska helst se ut såhär:

Bild

Ser ut som om ditt block har spruckit nära kanten på skörten.


Erland
Ahaa tack, nu förstår jag hur designen bör se ut för att göra det mer stabilt!

Mvh
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Betongfylla B230 eller inte?

Inlägg av Kim Norgren »

Jens Gustavsson skrev:Hej loggar du alla repor du kör?

vilket bränsle?

lamda på max laddtryck vid 5000 och vid 8000rpm?

vilken tändning på 5000rpm och vid 8000rpm på fullt laddtryck?

mvh jens
Hej igen,

Kör som sagt på E85

Skulle återkomma med lite kompletterande info så idag pratade jag med min kompis som brukar mappa och bromsa mina bilar. Minns inte allt han berättade men hade i alla fall 25 graders tändning vid fullt ladd och då låg lambda på 0,80-0,81

Mvh
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Skriv svar