3 Ventiler per cyl, bra eller dåligt??
3 Ventiler per cyl, bra eller dåligt??
Jag undrar vad ni lärda säger om 3 ventiler per cylinder, är det en bra lösning, för effekten?
Är det en bra eller dålig kompromiss mellan 2 och 4 ventilers toppar?
För och nackdelar..
2 Stycken olika stora insugsventiler är det på den motorn som jag tittat på
Är det en bra eller dålig kompromiss mellan 2 och 4 ventilers toppar?
För och nackdelar..
2 Stycken olika stora insugsventiler är det på den motorn som jag tittat på
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10189
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: 3 Ventiler per cyl, bra eller dåligt??
Jag har det i min merca motor.
M112/M113
Där är insug konventionellt designad för en 4v maskin.
Avgasventilen är sedan större än insugsventilerna.
Effektmässigt är det inget bättre.
Merca påstod att de kunde vinna en del emissionsvärden samt effektivitet ur bränsleförbrukningssynpunkt.
Det är ju dessutom 2 tändstift per cylinder i dessa, Merca påstod här att de kunde på olika varvtal där det gynnade effektiviteten ha olika offset mellan gnistorna.
men.... AMG utvecklade sedan en frän maskin M156 och sedan kom mercedes senare med 4 ventiler igen.
Personligen så tror jag att M112/M113 kom pga merca led lite ekonomiskt och ville effektivisera kostnader.
Motorn har bara en kamaxel per cylinderbank och sedan rullvippor.
De tjänade mao i olika led på matrial och montagekostnader.
Men, en fint tunad sån här maskin går riktigt bra faktiskt.
M112/M113
Där är insug konventionellt designad för en 4v maskin.
Avgasventilen är sedan större än insugsventilerna.
Effektmässigt är det inget bättre.
Merca påstod att de kunde vinna en del emissionsvärden samt effektivitet ur bränsleförbrukningssynpunkt.
Det är ju dessutom 2 tändstift per cylinder i dessa, Merca påstod här att de kunde på olika varvtal där det gynnade effektiviteten ha olika offset mellan gnistorna.
men.... AMG utvecklade sedan en frän maskin M156 och sedan kom mercedes senare med 4 ventiler igen.
Personligen så tror jag att M112/M113 kom pga merca led lite ekonomiskt och ville effektivisera kostnader.
Motorn har bara en kamaxel per cylinderbank och sedan rullvippor.
De tjänade mao i olika led på matrial och montagekostnader.
Men, en fint tunad sån här maskin går riktigt bra faktiskt.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: 3 Ventiler per cyl, bra eller dåligt??
Med 2 olika stora insugningsventiler kan man väl få bättre/mer swirl?
Re: 3 Ventiler per cyl, bra eller dåligt??
Har i min 20v 1,6 blacktop 5 ventiler per cylinder ..
Fungerar hur fint som helst
Fungerar hur fint som helst
Re: 3 Ventiler per cyl, bra eller dåligt??
Finns ju gott om Hondafantaster och Honda körde ju 3-ventilsteknik redan från mitten av 70-talet, så det kanske skulle löna sig att vända sig till något hondaforum.
//MartinL
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 594
- Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
- Ort: Lapua Finland
- Kontakt:
Re: 3 Ventiler per cyl, bra eller dåligt??
För en vanlig gatbil den fungerar bra. Effektmässigt 2 ventiler har mer plats för större lyftare, bättre kamaxlar.
Om det skulle vara bättre att ha 3 insugventil/ syl, varför honda har det inte längre då?
Vi kämpade länge med en toyota blacktop, strokad till 2.0, effekt var över 250hk men inte tillräckligt mot 2 insug valve/syl. motorer.
Om det skulle vara bättre att ha 3 insugventil/ syl, varför honda har det inte längre då?
Vi kämpade länge med en toyota blacktop, strokad till 2.0, effekt var över 250hk men inte tillräckligt mot 2 insug valve/syl. motorer.
Re: 3 Ventiler per cyl, bra eller dåligt??
Nu menade jag ju inte 3 insugsventiler utan 3 ventiler. Som sagt, det finns säkert många Honda-gurun som kan berätta för- och nackdelar.
//MartinL
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10189
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: 3 Ventiler per cyl, bra eller dåligt??
Emissionsmässigt surrade mercedes om att det kunde vara till fördel, nånting om om att motorn trivdes bättre med snåla afr värden vid kallstart, minns inte hela historien.
Mercas motorer har även dubbla tändstift, och de beskrev det som att vid vissa varvtal kunde de fasa gnistorna lite mot varndra för att skapa gynnsam swirl på förbränningen.
bild:
Mercas motorer har även dubbla tändstift, och de beskrev det som att vid vissa varvtal kunde de fasa gnistorna lite mot varndra för att skapa gynnsam swirl på förbränningen.
bild:
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 594
- Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
- Ort: Lapua Finland
- Kontakt:
Re: 3 Ventiler per cyl, bra eller dåligt??
mauser240 skrev:Nu menade jag ju inte 3 insugsventiler utan 3 ventiler. Som sagt, det finns säkert många Honda-gurun som kan berätta för- och nackdelar.
Jag tänkte bara på 3 insugs ventiler. men 3-ventils topp är billigare att göra jämför en 4-vent. topp. Suzuki Intruder har såna och visst de går bra på gatan. Blir ganska hård att få avgassidan tiilräckligt effektiv jämför insug. 2-1 men visst blir det effekt, lättare, när man jämför 2 ventils topp.
Honda har haft 6-ventilstopp också, 3 insug, 3 avgasventiler i en sylinder men 4/ sylinder är perfekt.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: 3 Ventiler per cyl, bra eller dåligt??
Satan vad vågig packningsytan var på Merca toppen.
Erland
Erland
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10189
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: 3 Ventiler per cyl, bra eller dåligt??
Inte min topp,,
Är 'weistec' som kluddat.
Edit.. nej jag ljuger.. kleemann var det.
Är 'weistec' som kluddat.
Edit.. nej jag ljuger.. kleemann var det.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: 3 Ventiler per cyl, bra eller dåligt??
Tyskar gör inga snygga jobb.
Nyare Alpina motorer ser ut som om en pryoelev har portat toppen.
Förr skulle allt vara jättestort och spegelblankt, Porsche RSR t.ex.
Erland
Nyare Alpina motorer ser ut som om en pryoelev har portat toppen.
Förr skulle allt vara jättestort och spegelblankt, Porsche RSR t.ex.
Erland
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10189
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: 3 Ventiler per cyl, bra eller dåligt??
Fast nu är ju Kleemann danskar.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: 3 Ventiler per cyl, bra eller dåligt??
Hjälper säkert trådstartaren att veta att Kleemann är dansk och inte tysk :p
//MartinL
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10189
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: 3 Ventiler per cyl, bra eller dåligt??
Ja det KAN ha betydelse,, vi vet inte just nu.
Frågan är dock vad du just nu tillförde?
Frågan är dock vad du just nu tillförde?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!