3 Ventiler per cyl, bra eller dåligt??
Re: 3 Ventiler per cyl, bra eller dåligt??
Till skillnad från er så tillförde jag ingenting. Utom en halvtaskig vits som du i alla fall skulle dragit på gipan åt, om du blott vore en smula mindre stelsinnad
Sorry OT (man blir visst frälst bara man skriver så?)
Sorry OT (man blir visst frälst bara man skriver så?)
//MartinL
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: 3 Ventiler per cyl, bra eller dåligt??
Lite allmänbildning är aldrig fel. Jag fick ju lära mig att dom är danskar.
Jag har trimmat en 3 ventils kinacross. Gick från 6 hästar till 14 på 107cc.
En riktig liten raket med fantastiskt register men tyvärr klen vevstake.
Den finns här: http://www.topplocksverkstan.se/fyrtaktsid5.html
Erland
Jag har trimmat en 3 ventils kinacross. Gick från 6 hästar till 14 på 107cc.
En riktig liten raket med fantastiskt register men tyvärr klen vevstake.
Den finns här: http://www.topplocksverkstan.se/fyrtaktsid5.html
Erland
Re: 3 Ventiler per cyl, bra eller dåligt??
Egentligen började ju allt OT med detta inlägget MEN orsaken att jag kommenterade var inte för att jag vill leka forumpolis utan för att jag inte hade bättre för mig i just det ögonblicket. Mest bara som en påminnelse åt mig själv, hur snabbt det kan skena iväg (och även hur kul det kan bli).Erland Cox skrev:Satan vad vågig packningsytan var på Merca toppen.
Erland
Kan vi glömma det nu? För mig får ni prata tyskar och danskar, t.o.m. norrlänningar, om ni vill.
//MartinL
Re: 3 Ventiler per cyl, bra eller dåligt??
Jarmo Y skrev:För en vanlig gatbil den fungerar bra. Effektmässigt 2 ventiler har mer plats för större lyftare, bättre kamaxlar.
Om det skulle vara bättre att ha 3 insugventil/ syl, varför honda har det inte längre då?
Vi kämpade länge med en toyota blacktop, strokad till 2.0, effekt var över 250hk men inte tillräckligt mot 2 insug valve/syl. motorer.
vad körde du för kammar i den då???
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 594
- Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
- Ort: Lapua Finland
- Kontakt:
Re: 3 Ventiler per cyl, bra eller dåligt??
Kellford cams. 194-E Camshaft
302/290 Duration, 10.50mm/10.00mm Lift. Racing camshafts to suit high compression, high RPM professionally built competition engine for use in a light car. Great with 7A short block. Not for use with VVT.
Jag vet en 20 v topp, de gjorde större lyftare till den för bättre kammar men lyftarhål sprack ganska fort. Billet 16v toppar finns att köpa från Finland till Toyota, (liknar Volvo B234 topp) 35/30 honda ventiler, jag har flödat en topp, ca. 280 cfm. Blacktop flödade 250 cfm.
3 ventiler/ cyl. 2 insug/ 1 avgas, det är inget konstigt med det, det är
bättre än 1 insug/ 1 avgasventil, men motsvarar inte 2 insug/ 2 avgas..
302/290 Duration, 10.50mm/10.00mm Lift. Racing camshafts to suit high compression, high RPM professionally built competition engine for use in a light car. Great with 7A short block. Not for use with VVT.
Jag vet en 20 v topp, de gjorde större lyftare till den för bättre kammar men lyftarhål sprack ganska fort. Billet 16v toppar finns att köpa från Finland till Toyota, (liknar Volvo B234 topp) 35/30 honda ventiler, jag har flödat en topp, ca. 280 cfm. Blacktop flödade 250 cfm.
3 ventiler/ cyl. 2 insug/ 1 avgas, det är inget konstigt med det, det är
bättre än 1 insug/ 1 avgasventil, men motsvarar inte 2 insug/ 2 avgas..
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: 3 Ventiler per cyl, bra eller dåligt??
jag mappade en AMG 113kompressor motor i veckan, (3v, 2 tändstift) och fan vad hög tänding jag måste ha för att få effekt! 36grader med 0.8bar i ladd!
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: 3 Ventiler per cyl, bra eller dåligt??
vad blev det för effekt?
kompressormotor från början eller konverterad sugmotor?
Portade toppar?
bättre grenrör?
Jag fick hålla min under 26 grader med 0.8bar, men då 11-1 i komp.
Portade toppar och longtube headers.
Min kompressor var drevad för 1bar, men blev bara 0.8 på min.
kompressormotor från början eller konverterad sugmotor?
Portade toppar?
bättre grenrör?
Jag fick hålla min under 26 grader med 0.8bar, men då 11-1 i komp.
Portade toppar och longtube headers.
Min kompressor var drevad för 1bar, men blev bara 0.8 på min.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: 3 Ventiler per cyl, bra eller dåligt??
420 på hjulen max, men avgasen strypte. 760wnm vid 2500rpm.
kompressor från början, AMG motor
kompressor från början, AMG motor
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: 3 Ventiler per cyl, bra eller dåligt??
Jag hade runt 580 på hjulen.
Så med lägre effekt och lägre komp så blir det högre tändning.
Portade toppar
2.2liters auto rotor
Longtube headers.
100 cell katter.
Öppnare avgassystem
Större gasspjäll
Större lmm
Annat luftfilter system.
Fick bekymmer med att tändspolarna orkade inte riktigt så jag tröttnade.
Så med lägre effekt och lägre komp så blir det högre tändning.
Portade toppar
2.2liters auto rotor
Longtube headers.
100 cell katter.
Öppnare avgassystem
Större gasspjäll
Större lmm
Annat luftfilter system.
Fick bekymmer med att tändspolarna orkade inte riktigt så jag tröttnade.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: 3 Ventiler per cyl, bra eller dåligt??
Okej, ett mellanting mellan 2 och 4-ventilsteknik...
Vad har det för fördelar och nackdelar med 2st olika stora insugsventiler?
Vad har det för fördelar och nackdelar med 2st olika stora insugsventiler?
Re: 3 Ventiler per cyl, bra eller dåligt??
Angående olika stora insugsventiler så har ju David VIzard utvecklat ett koncept - Polyquad - runt just det.
http://www.motortecmagazine.net/article.asp?AID=1&AP=1
Här finns en artikel om en variant på Polyquad.
http://www.allpar.com/fix/holler/polyquad.html
http://www.motortecmagazine.net/article.asp?AID=1&AP=1
Här finns en artikel om en variant på Polyquad.
http://www.allpar.com/fix/holler/polyquad.html