VVT på Turbomaskin

Diskussioner för erfaret folk
ArceTurbo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 33
Blev medlem: ons jun 24, 2015 8:21 am

VVT på Turbomaskin

Inlägg av ArceTurbo »

Tjenare,

Har inte postat så mkt här innan men får känslan att folk här är lite mer hängivna turbomaskiner.

Har nyligen fått min VR6 3.2 maskin att rulla rätt okej på E85 och Bosch Me7. Det är dock ett jäkla turbolagg på min GT35. Men efterbliven som man är så har jag ju helt missat att denna maskin har ju VVT.

Sitter just nu å blänger på insugskam kurvan och avgaskam kurvan. Den första mappen är för avgaserna under normala förhållanden och den andra mappen är för insug fö normala förhållanden.
Ena axeln är RPM och andra är LOAD i %.

Om man tittar på avgaskammen så ser man att vid låg last så är den i princip stängd (-18 grader). Men så säger vi att lasten ökar.. då inträffar den höga puckeln med ganska mkt rött område (+22 grader). Detta betyder vad jag fattat det som att kammen stänger senare.. Alltså att den förskjuter sig själv med typ 22 grader från nån offset punkt..

KAnske inte rätt forum å snacka sånt här men ville ändå kolla om nån har detta på känn?



Bild


Bild
Senast redigerad av ArceTurbo den lör sep 19, 2015 5:06 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Pipedreams
För mycket laddtryck
Inlägg: 187
Blev medlem: fre okt 25, 2013 9:08 am
Ort: Ludvika

Re: VVT på Turbomaskin

Inlägg av Pipedreams »

Bilderna syns inte? +22 bör hursom innebära att den avancerar kammen, alltså öppnar och stänger tidigare
Håkan Foldefors
ArceTurbo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 33
Blev medlem: ons jun 24, 2015 8:21 am

Re: VVT på Turbomaskin

Inlägg av ArceTurbo »

Oj ledsen för det.. syns dom bättre nu ?
ArceTurbo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 33
Blev medlem: ons jun 24, 2015 8:21 am

Re: VVT på Turbomaskin

Inlägg av ArceTurbo »

Man ser kanske lite bättre genom tabellform.

Insugs vinklar
Bild

Avgasvinklar
Bild
Tore Bjerke
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am

Re: VVT på Turbomaskin

Inlägg av Tore Bjerke »

Hva er kamvinkel maksimum/minimum og hva er durasjon / løft? Du får veldig god spool med VVT hvis du treffer på innstilling og installasjonen ellers er på strekk.
Skriv svar