Dubbla insugskammar på m52tu-m54

Diskussioner för erfaret folk
TurboTeamSyd
Forumsberoende
Inlägg: 1052
Blev medlem: mån maj 26, 2008 8:40 am
Ort: Karlskrona

Dubbla insugskammar på m52tu-m54

Inlägg av TurboTeamSyd »

Tjena!

Funderat lite kring detta och tänkte se om någon annan testat detta på dessa maskiner? Och då om det är samma förfarande på dessa maskiner som på m50 när man kör med dubbla insugare.

Sen är det någon mening att punga ut för ett block off kit till dessa eller räcker det med att inte koppla in kontaktstyckena?

Tacksam för svar!

Mvh Jens
Jens Abrahamsson
0708323221
Min projekttråd: Volvo 242 VeemerTurbo
Min facebooksida: Jensas busbil
Instagram: Jensas_busbil
Jens.k
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: ons okt 13, 2010 8:55 pm
Ort: Lindesberg

Re: Dubbla insugskammar på m52tu-m54

Inlägg av Jens.k »

Dubbla insugskammar tror jag inte ger mycket på en sån här maskin. Osäker på om det ens går att montera en insugskam på avgassidan med dubbelvanos.

Du kan dock skaffa en vanosenhet från en motor med singelvanos och köra vanos på insug och en svarvad m50b25 insugskam på avgassidan. Ett av bulthålen för vanosen linjerar inte men det får man slipa upp. Fördelen med singelvanos är att den är av/på så den är lätt att styra och det ger en del extra vrid och bättre spool med turbo.

m54b30 har även något vassare insugskam original gentemot de mindre motorerna i samma familj. 10mm lyft istället för 9mm.

Man måste även kapa av splinesen något på m54 kammen om man ska få ut max av den med sigelvanos då den är lite längre. Det går att köra utan att modifiera men den kan inte reglera max då.

Block off kit skulle inte jag besvära mig med. Jag tror dock du måste ha oljetillförsel till vanosen även om du inte använder den. Kontakterna är bara att inte koppla in om du tänkt köra utan.

Hoppas jag inte bara rörde till det nu :hihi:
Jens Karlsson
Skriv svar