Oringa m104, för lite plats?

Diskussioner för erfaret folk
Krink
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: mån jan 14, 2013 4:45 pm

Oringa m104, för lite plats?

Inlägg av Krink »

Hej jag håller på att bygga på en Mercedes M104 3,2L och siktar på 700whp, turbon jag ska använda är en gtx40 vet dock inte vilket avgashus än (storlek)

Jag tänkte oringa mitt block så jag känner mig safe med en originalpackning då det inte verkar finnas någon annan packning till dessa motorer. Mellan cylindrarna så har dom gjort en skåra på 5mm djupt och i ett av hålet kommer en vattenkanal som fyller dessa skårer.

Jag har cirka 2,5-3mm från cylindern till skåran, är det för lite plats för att oringa? Fick tips att istället sätta oring i toppen men det verkar vara dåligt med plats där med. Laddtrycket borde hamna på cirka 1,6-1,7bar.
Blocket skall toppdeckas och topplocket ska planas och ny packning ska på plats, 12,9 bult ska toppen dras med då jag inte hittar arp bult till dessa motorer, tips?


Bild
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Oringa m104, för lite plats?

Inlägg av Kadett4wd »

plana blocket i en ncfräs.
lämna en ansats runt cylindrarna typ 3mm bred som är 0.1-0.2mm högre än resten av blocket.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Oringa m104, för lite plats?

Inlägg av Jens Gustavsson »

tror inte det fins nån anledning att o-ringa? conny laddar mycket mer och har inga problem med packningar iallafall.

mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Oringa m104, för lite plats?

Inlägg av Kadett4wd »

det är lite högre kompression i dessa, även om jag också tror det håller.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Krink
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: mån jan 14, 2013 4:45 pm

Re: Oringa m104, för lite plats?

Inlägg av Krink »

Okej, jag har läst om turbobanditen som laddar 2,8bar med originalpackning och det verkar fungera.

När man ska byta till 12,9 bult är det vanliga bult man kan gå in på swedol och köpa eller är något speciellt med dessa bult eftersom dom är så dyra hos motorfirmor. mvh
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Oringa m104, för lite plats?

Inlägg av Kadett4wd »

jag köpte mina på 'tools' i ludvika.
Typ 10kr st.

Ett tips är att kolla om du kan svarva till distanser så långa som möjligt för att kunna köra längre bult.
12.9 har jag noterat att så fort de kliver över sträckgränsen är de skrot.
En längre bult har längre yta att fördela sträckningen på, varav de inte kliver över sträckgränsen lika lätt.
Jag hade ca 5cm distanser i min maskin(opel) samt gängade djupare i blocket samt monterade Helicoil.
Jag drog dessa bult 125Nm(M12)
Har för mig M104 har M12 bult som std med med inbus skalle.

funkade klockrent.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Oringa m104, för lite plats?

Inlägg av Dennis M »

Är det mjuk packning eller stållameller?
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Oringa m104, för lite plats?

Inlägg av hauge »

Sträckgräns är sträckgräns och är kraft dividerat med area om man skall vara korrekt.

Du har både rätt och fel kadetten. Din förklaring är fel, men resultatet/svaret blir rätt ändå :-) och du har helt rätt i att längre bultar är "bra".
En längre bult kan sträckas mer utan att börja "krypa". Detta är i absolut längd och inte i procent.

Det är bara jag som är lite petig av naturen och menar inte att trampa på tårna.

Det har varit mycket snack genom åren om 12.9.. som kanske inte är helt rätt i en bilmotor egentligen. Åtminstone med alu-lock. Det finns en anledning varför många biltillverkare använder speciella bultar till topplock. Men i alla fall: De som kört med 12.9 och efterdragit har haft väldigt lite problem med dem.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Oringa m104, för lite plats?

Inlägg av Kadett4wd »

fast jag vet ju inte hur du rättade mig *S*
jag pratade aldrig om procent.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar