800whp vitfemma. Torrsumpsfrågor.

Diskussioner för erfaret folk
jre
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 16, 2014 11:09 pm
Ort: Lidingö

Re: 800whp vitfemma, vilket recept hade ni valt? Nytt första

Inlägg av jre »

Min teori om slitsarna mellan cylindrarna är att dessa underlättar avluftningen av kylsystemet. Teorin har vissa brister då det rimligen blir avluftat ändå efter ett par halvsnäva böjar i lite högre farter i driftstemperatur. En annan teori är att det kyler lite bättre med vatten där emellan. En tredje teori är att det har med värmeexpansion att göra på något vis.

En pragmatisk inställning är att shimsa dessa och skita i teorin varför de las möda på att designa och tillverka dessa slitsar, men eftersom jag är nyfiken så fortsätter jag att undra.
Användarvisningsbild
mact5
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: sön okt 18, 2015 12:01 pm
Ort: Småland

Re: 800whp vitfemma, vilket recept hade ni valt? Nytt första

Inlägg av mact5 »

Olja !

Vad tycker ni att man ska åka med. Torrsump så klart.

Min fundering ligger kring hur många sugsteg man ska åka med och vart man ska suga ifrån?

Antar att man bygger lite olika på en rakt fram bil gemfört med en sladd-maskin som e tanken här.
Don´t panic
Adler
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 78
Blev medlem: fre jun 07, 2013 11:10 pm
Ort: Örebro

Re: 800whp vitfemma. Torrsumpsfrågor.

Inlägg av Adler »

Då ger jag också mig in i denna diskussion,
har följt tråden och det har kommit fram många intressanta fakta.
Jag är ingen expert måste jag dock tillägga, men är mycket intresserad.

1. Bottendelen verkar vara stabilare hos dieselblocken,
bottendelen är ju dock långt i från svag hos bensinblocken,
jämfört med bottendelen hos bensinblocken med andra motorer,
har de flesta motorer lösa överfall medans bensinblocken ändå har en riktig gördel.

Jag anser att det bör vara tämligen omotiverat att köra med dieselblock i stället för bensinblock,
om anledningen för detta skulle vara stabilare bottendel, bottendelen hos bensinblocken är mycket starka.
Bensinblock, smidd vev samt eventuellt ARP-bult bör hålla för de allra flesta krävande applikationer (+1000 hp).
Senare versionen av bensinblocken, RN, verkar dock vara starkare i bottendelen är 850-bensinblocken.

2. Jag tror vi alla kan komma överens om att det är fodrena,
i samtliga vitmotorer (850, RN-bensin, diesel) som är den svaga punkten för dessa motorer.
Som det har framgått tidigare i denna tråd verkar dieselblocken inte vara avsevärt starkare i fodrena än bensinblocken,
denna information styrker ytterligare motsägelsen att byta till dieselblock från bensinblock, vidare slipper man göra om toppen.

Darton-fodrena ser mycket stabila ut, första anblick inger verkligen förtroende.
Jag har dock förstått att det är svårt att avgöra om, samt hur mycket,
uppstick man skall ha på darton-fodrena från deckplanet.
Det verkar som att blocket i aluminium kan "lyfta" toppen över stålfodrena så det inte längre håller tätt.
Ovan information har jag fått från en annan tråd här på sävar, kommer inte ihåg vilken nu,
men de byggde en riktig värstingmotor, oerhört intressant tråd, någon vet säkert vilken tråd jag menar.

Sammanfattningsvis verkar de flesta tycka att 81 mm borr och originalfoder är ett bra alternativ,
men att dessa måste förstärkas på något vis för högre effektuttag (+500 hp) verkar vara viktigt.

Ska man egentligen köra med shims mellan fodrena i slitsen eller ej?
Jag tror blocken spricker vid slitsarna på grund av tidiga laddtryck (högt cylindertryck),
så fodrena rör sig i sido-riktning, så spricker fodrena vid svagaste punkten, som ju är vid slitsarna.
Det är ett känt faktum att fodrena i vitmotorerna rör sig, många originalmotorer man borrar är tämligen ovala i loppen.

Fyrken: vad anser du om frågeställning ovan och varför satte Volvo slits mellan fodrena?


Vad anser ni om att förstärka originalfodrena med stavar mellan foder och blockväggar?
Vad händer med kylningen i blocket om man pressar ned stavar mellan foder och blockväggar,
ska man bara ha stavarna halvvägs nedpressade?
Endel säger att det fungerar bra med att pressa ned stavar, andra säger att blocken spricker.
Personligen är jag lite orolig för att stavar "låser" fodrena så de inte kan expandera vid värme.

3. Jag personligen tror att RN-topplocken är något överskattade och kräver mer arbete än vad man får ut i vinst.
Om man däremot ska köra krävande bankörning ihop med höga varvtal, förstår jag varför man väljer detta topplock.
Fördelen med 850-topplocken är hydrauliska ventillyftare som är helt underhållsfria (klarar 1000 hk i T6),
man slipper även VVT. 850-topplocken lämpar sig inte för höga varvtal, men många har nog kört med RN-topplocken i onödan.

4. Slutligen, lagerspel. Christer skrev intressanta kommentarer om detta tidigare.
Säg för t.ex. 1000 bhp, räcker det med org. lagerspel för ramlagrena?
Vilka spel bör man ha för vevstakarna, samt var får man tag i dessa lager med större spel?
Är det värt att modifiera storändan på vevstaken så man kan montera ett lager med låsning?
Behöver man förstora lagerspelet för lilländan på vevstaken?

Nu blev det mycket text. Hoppas ni orkar läsa igenom det.

Mvh,
Adler
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1366
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Re: 800whp vitfemma. Torrsumpsfrågor.

Inlägg av Kökarmicke »

har aldrig spräckt ett foder i något av mina block. Det som gått hårdast är -03 blocket jag åkte med tidigare, det gick 3 säsonger med runt 1000hk 82.30borr och betong upp till vattenpumpen.

Stavar tycker jag är skit, då kan man hellre vara utan.
Om man med allt våld vill ha dit dom så ska dom nästan ända ner, men man borrar hål i dom, 3-4st kanske 6-7mm nåt om man använder runt 10mm axel.

Jag lever i tron att man chimsar mellan cylindrarna för att bli av med vattnet där, det är en rätt lång och klen passage, så en lokalkokning kan nog med lätthet uppstå om man använder motorn hårdare/högre varvtal än den är kontruerad för.

Vill man nyttja en del av fördelarna som dieselblocken ger, alltså möjlighet till längre stakar då kan man kombinera motorn med: om man som jag åker 93.2mm slag, en 147mm lång stake och en kolv som har kolvtappshöjden på 26.4mm om jag inte minns fel.
Åker man 90mm veven kan man använda en 149.5mm stake ihop med samma kolv.
Då har man en 10mm längre stake än det sitter original i 850.

Ramlagerspelet åker man med standardmått.

Vevlagerspelet ska upp om man trimmar mer än att chippa tycker jag, och då ger man fan i att röppla i staken för att få upp spelet då lagret sitter klämt i staken utan låsningar.
Jag har polerat ner diametern på min vev. Jag vågar dock inte svara på hur mycket man vågar gå upp om man åker orginalpump.
Jag åker 9.5-10.4 hundringar i spel i vevlagren, men då kör jag min motor på rak60 olja och har torrsumpssmörjning. Dom andra med mycket effekt har löst sina lagerproblem på något annat sätt. Men väldigt många som försöker plocka mycket krut lessnar på vevstakslagren och byter motorkoncept innan dom lyckats lösa vevlagerproblemen.
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Tore Bjerke
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am

Re: 800whp vitfemma. Torrsumpsfrågor.

Inlägg av Tore Bjerke »

Lagerspel, oljeviscositet, oljetemperatur, motortemperatur/vanntemperatur henger vel i hop ? I drifting blir det fort høy motortemperatur. Hvor varmt kjører dere i dragracing ?
Skriv svar