800whp vitfemma. Torrsumpsfrågor.

Diskussioner för erfaret folk
Stor_snurra
För mycket laddtryck
Inlägg: 330
Blev medlem: tis apr 26, 2011 1:40 pm

Re: 800whp vitfemma, vilket recept hade ni valt? Nytt första

Inlägg av Stor_snurra »

Han tänkte skaffa en elvattenpump, det känns som det enda rätta alternativet för att motverka kavitation, han kommer vilja varva endel.

Så egentligen behövs det inget gjort med kylningen mer än en rejäl kylare/styra in massa luft för detta effektuttaget?
Om man nu skulle göra något åt det, vad anser ni är bäst att göra?

Ang toppval. Duger toppen som sitter orginal, motorn är en 2.5t(?) från -06, eller är det fördelaktigt att tex. ta en topp från en sugis, eller överarbetar man det då?
Christer skrev:Du ska definitivt satsa på den nyaste motorn du har. Generellt kan man saga att både block och toppar är
bättre ju nyare dom är. RNC ,T5 (från 05) och RT har tvärspolande kylsystem vilket kan vara bra om du kör bana.
Jag hade inte modifierat kylsystemet I onödan, dom är väldigt kapabla I org skick, möjligtvis varvat ner
vattenpumpen om motorn går uteslutande på höga varv. Om du ska köra med 81mm borr så behöver du inte fodra.
Det är väldigt viktigt att öka vevstakslagerspelen då lagren överhettar med org spel.
Det är inget svårt att få ut 800hk ur en vit 5:a och med rätt modifieringar håller dom bra.

Pacman , äldre motorerna med turbo körde med 81mm borr och dom flesta nyare RN och alla RNC
har 83mm borr , därför spricker dom lättare. Det är ingen skillnad I material, dock har dom nyaste
RNC blocken en förbättrad process för ingjutningen av fodren i blocken.
/Christer

Roligt att du kom in christer, jag har varit hemma hos dig, men inte träffat dig än, känner din grabb. Bor dock 30mil bort.
Skulle varit intressant att komma och snacka lite vitfemma med dig om du har tid och lust!
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: 800whp vitfemma, vilket recept hade ni valt? Nytt första

Inlägg av Pacman »

Christer skrev: Pacman , äldre motorerna med turbo körde med 81mm borr och dom flesta nyare RN och alla RNC
har 83mm borr , därför spricker dom lättare. Det är ingen skillnad I material, dock har dom nyaste
RNC blocken en förbättrad process för ingjutningen av fodren i blocken.
/Christer
Jag menade givetvis samma borr!!
Jag har byggt flera 83mm 850-motorer (B5254T) med bra med effekt (400-600hk) och de spricker inte.
Men man hör ofta talas om chippade S60R med spruckna foder.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Stor_snurra
För mycket laddtryck
Inlägg: 330
Blev medlem: tis apr 26, 2011 1:40 pm

Re: 800whp vitfemma, vilket recept hade ni valt? Nytt första

Inlägg av Stor_snurra »

Vad innebär RNC och RT? Vad står det för? Och vad skiljer dessa åt?
Hur vet jag vilken topp som är vilken i tillverkningsnr?

Om man vill ha 81mm RNC block vilken bilmodell sitter den i och vad är beteckningen?

Vår 2,5t är väl 83 borr?
Är det B5204T(4) som gäller för 81borr?
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: 800whp vitfemma, vilket recept hade ni valt? Nytt första

Inlägg av Erland Cox »

Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: 800whp vitfemma, vilket recept hade ni valt? Nytt första

Inlägg av Jens Gustavsson »

en bra bild som säger vilken kam som hör till vilken motor iallafall. fick den av agap då vi pratat om olika kamaxlar till vit motorn.

Bild
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1673
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Re: 800whp vitfemma, vilket recept hade ni valt? Nytt första

Inlägg av Xuri »

B5254T2 eller t4 är s60/v70R motorn..
2.5liter
lätta smidda veven
83mm borr
93.2mm borr.
Dubbel vvt...
Haft stora problem att efter ebart chipp å 350-400hästar spricker fodrena..
Min spis sprack efter 600mil å "chippat"


Efter R motorn så kom en uppgraderad version av t5 som är betydligt hållbarare..

b5244t5 motorn är T5 05- dvs 260hk versionen...
2.4liter
Lätta / smidda veven
81mm borr
93.2mm slag.
dubbel vvt
i grund å botten samma spis som R me coatade kolvar etc fast lite mindre borr.
Kallas av många som den mest potenta 5an som tillverkats..
Dock är den jäveln dyr som guld om man ska leta reda på en på skroten..
Jens Hedlund.
freiman
För mycket laddtryck
Inlägg: 466
Blev medlem: lör apr 01, 2006 2:34 pm
Ort: tibro
Kontakt:

Re: 800whp vitfemma, vilket recept hade ni valt? Nytt första

Inlägg av freiman »

Det är blocken runt 04 som är klenare runt deckplanet pga av att dom gick upp högre med vattenkanalerna så det även kan röra sig mot toppen.
johan freiman
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1673
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Re: 800whp vitfemma, vilket recept hade ni valt? Nytt första

Inlägg av Xuri »

Freiman, har faktiskt sett 2.5Ft flexifuel motor från 09 me 8000mil på nacken som sprack precis som min R spis... dock var den helt orginal....

Själver kommer jag aldrig köra 83 borr fler gånger om de så bara ska i ett chip :P

De känns för mycke ryskroulette över de.
Jens Hedlund.
freiman
För mycket laddtryck
Inlägg: 466
Blev medlem: lör apr 01, 2006 2:34 pm
Ort: tibro
Kontakt:

Re: 800whp vitfemma, vilket recept hade ni valt? Nytt första

Inlägg av freiman »

Ok ja där ser man, tråkigt med extra vevhus ventilation.. Var en Volvo veteran som pratade om att just runt 04 var känsliga men att dom snabbt ändrat vid tillverkning.
johan freiman
Stor_snurra
För mycket laddtryck
Inlägg: 330
Blev medlem: tis apr 26, 2011 1:40 pm

Re: 800whp vitfemma, vilket recept hade ni valt? Nytt första

Inlägg av Stor_snurra »

Ja vi har nu insett att det vi har, är ingenting, ingenting går att använda till något knappt.

Alt 1) Fodra blocket som finns, det nyare då. Blir nya kolvar med, JE kolvarna som var till det gamla rasade fodrade blocket var såklart 82,4mm.. Det ingick vid bilaffären. Så den motorn var nog inte rasad en utan två ggr visade det sig när vi började mäta.

Alt 2) Köpa en färdig motor, man sparar nog endel pengar på det känns det som...
Det kanske är så att någon av er sitter på något som skulle gå att köpa loss?

Alt 3) Jaga tag på en motor med 81borr men det låter inte lätt, och lika dyrt som att fodra nästan?
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1673
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Re: 800whp vitfemma, vilket recept hade ni valt? Nytt första

Inlägg av Xuri »

Lite OT

T5 block från 05 vs Dieselblock 05 de ä skillnad på stadigt å stadigt.. Samma vevaxel fast man ser den knappt i dieselblocket.

Bild


Bild
Jens Hedlund.
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: 800whp vitfemma, vilket recept hade ni valt? Nytt första

Inlägg av Pacman »

Motiverad av bilderna ovan så grävde jag fram ett D5 '06 block som jag haft stående i flera år i pallstället och kikade lite på. Hade flera fräscha 850 T5 block att jämföra med så jag satte ett brevid och mätte och jämförde.
Samma borr såklart, 81mm!
Lika tjocka foder (mätt i deckytan där man ser dem, med skjutmått) ca 2,9-3,1mm beroende på centrering vid borrning.
Lika tjockt alustöd runt foderna, 11,5mm inkl järnfoder på tjockaste stället.

Så cylindermässigt är de inte ett dugg bättre än gamla 850 blocken.
De är ca 16mm högre vilket kräver andra vevstakar/kolvar eller kombo vid byggen, men det är ju en fördel om man bygger för höga varvtal.
Samma gäller den biffiga gördeln. Helt perfekt om man bygger för höga varvtal och/eller brutala laddtryck.

Ang spruckna foder. Det kan inte vara just det tvärspolande kylflödet som spökar där, med starka transienter och spänningar i materialet? Längsspolande verkar bevisligen fungera bra med långsamma transienter och mjuk kylning.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: 800whp vitfemma, vilket recept hade ni valt? Nytt första

Inlägg av Jens Gustavsson »

Xuri skrev: Själver kommer jag aldrig köra 83 borr fler gånger om de så bara ska i ett chip :P

De känns för mycke ryskroulette över de.

är inte ett chip trim den sämsta sortens rysk roulette? man knökar ju ihop stakarna på en B230 turbo också på 22hk enligt många chipp trimmare men rätt mappat så håller värre motorer till 550+hk med samma stakar.

jag kan inte så mycket om dessa vit motorer så jag håller mig utanför men diesel bottendelar byggs för mycket högre cylinder tryck från början så de bör va mycket starkare.

mvh jens
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1366
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Re: 800whp vitfemma, vilket recept hade ni valt? Nytt första

Inlägg av Kökarmicke »

bensinblocken är rätt starka med, jag har åkt med sådana i alla år :wink:
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1673
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Re: 800whp vitfemma, vilket recept hade ni valt? Nytt första

Inlägg av Xuri »

Nu är detta helt OT Jens

Men välbeprövade chip brukar inte vara några problem på vitmotorerna (enligt min kännedom)
Men just R motorerna med 83 borr är väldigt känsliga verkar de som.
Jag kom 600mil me chip sen brast 3ans foder ,7500mil hade motorn rullat.... Körde bana å väldigt hårt, men de var påvägen te jobbet den tackade för sig... De var min brukis å den gick hårt varje dag :hihi: Såg lite skumma märken i loppen så min uppfattning var att de helt enkelt har flexat en del för att till slut spricka. eller om värmen var boven i de hela.
i vilket fall som så var ju chippet/körstilen mer än den motorn gillade.

Samma programvara funkade fint 2700mil på en 81mm t5 spis innan jag sålde bilen.
Inget shimsat mellan foder.


ON TOPIC

vägde precis en D5 kolv + stake till 1525 gram. bör ju vara en av anledningarna te den manliga gördelen.
Jens Hedlund.
Skriv svar