Så egentligen behövs det inget gjort med kylningen mer än en rejäl kylare/styra in massa luft för detta effektuttaget?
Om man nu skulle göra något åt det, vad anser ni är bäst att göra?
Ang toppval. Duger toppen som sitter orginal, motorn är en 2.5t(?) från -06, eller är det fördelaktigt att tex. ta en topp från en sugis, eller överarbetar man det då?
Christer skrev:Du ska definitivt satsa på den nyaste motorn du har. Generellt kan man saga att både block och toppar är
bättre ju nyare dom är. RNC ,T5 (från 05) och RT har tvärspolande kylsystem vilket kan vara bra om du kör bana.
Jag hade inte modifierat kylsystemet I onödan, dom är väldigt kapabla I org skick, möjligtvis varvat ner
vattenpumpen om motorn går uteslutande på höga varv. Om du ska köra med 81mm borr så behöver du inte fodra.
Det är väldigt viktigt att öka vevstakslagerspelen då lagren överhettar med org spel.
Det är inget svårt att få ut 800hk ur en vit 5:a och med rätt modifieringar håller dom bra.
Pacman , äldre motorerna med turbo körde med 81mm borr och dom flesta nyare RN och alla RNC
har 83mm borr , därför spricker dom lättare. Det är ingen skillnad I material, dock har dom nyaste
RNC blocken en förbättrad process för ingjutningen av fodren i blocken.
/Christer
Roligt att du kom in christer, jag har varit hemma hos dig, men inte träffat dig än, känner din grabb. Bor dock 30mil bort.
Skulle varit intressant att komma och snacka lite vitfemma med dig om du har tid och lust!