800whp vitfemma. Torrsumpsfrågor.

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
mact5
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: sön okt 18, 2015 12:01 pm
Ort: Småland

Re: 800whp vitfemma, vilket recept hade ni valt? Nytt första

Inlägg av mact5 »

Tjabba dags o ge sig in i diskussionen.

Det e jag som e ägare till bilen / motor i fråga.

Här finns ju hur mycket kunskap som hälst ser det ut som .

Funderar lite kring det Kökarmicke skrev att du har kör med bensin block. ….
Vilket block kör du med o effekt samt varv?
Don´t panic
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1366
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Re: 800whp vitfemma, vilket recept hade ni valt? Nytt första

Inlägg av Kökarmicke »

har kört 850 med runt 1000hk, -03 v70 med betong upp till vattenpump anslutningen å chims, borrat till 82.30 upp till kanske 1100hk å nu ett 2l block från 2012 endast chimsat å borrat till 81.25 kanske runt 1300hk. (82mm turbo 3.6-3.8bar ladd) ligger mellan 6500-9000rpm nerför strippen. har varvat över 10600 i misstag, men det gillar inte lagren.
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Användarvisningsbild
mact5
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: sön okt 18, 2015 12:01 pm
Ort: Småland

Re: 800whp vitfemma, vilket recept hade ni valt? Nytt första

Inlägg av mact5 »

Trevligt
Har ett block som e iväg nu på fix nu.

850 block med fodder i som är borrat till 82,4, uppfräts vevhus fönster
Cp kolvar och kina stakar .
Blir antagligen o-ringat också

Det borde man ju våga ladda på hyfsat på det då ju ….

Vid vilka varvtal vågar man gå på med ladd tycker ni ?
Vad jag förstår så e dessa block lite känsliga med höga cylindertryck på låga varv.
Don´t panic
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1366
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Re: 800whp vitfemma, vilket recept hade ni valt? Nytt första

Inlägg av Kökarmicke »

850 blocket sprack nere i botten på kylmanteln, finns bild på det tidigare i tråden.
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Användarvisningsbild
mact5
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: sön okt 18, 2015 12:01 pm
Ort: Småland

Re: 800whp vitfemma, vilket recept hade ni valt? Nytt första

Inlägg av mact5 »

Yes. har redan sett de bilderna.

Detta var grejor som låg å bra inte gjorde någon nytta i garaget som jag tyckte gjorde bättre nytta geom att sättas ihop :)


Vad jag har fattat det som så ska man sikta på att köra med diesel block med 81 borr som e från -05 o uppåt om det ska bli lite stabilt?
Don´t panic
Stor_snurra
För mycket laddtryck
Inlägg: 330
Blev medlem: tis apr 26, 2011 1:40 pm

Re: 800whp vitfemma, vilket recept hade ni valt? Nytt första

Inlägg av Stor_snurra »

Pacman skrev:
Så cylindermässigt är de inte ett dugg bättre än gamla 850 blocken.
De är ca 16mm högre vilket kräver andra vevstakar/kolvar eller kombo vid byggen, men det är ju en fördel om man bygger för höga varvtal.
Samma gäller den biffiga gördeln. Helt perfekt om man bygger för höga varvtal och/eller brutala laddtryck.

Brukar man inte fräsa av de 16mm?
Men det är ju tacksamt som du säger om man skall varva som herren vill :hey:
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1366
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Re: 800whp vitfemma, vilket recept hade ni valt? Nytt första

Inlägg av Kökarmicke »

längre stakar.

Jag skulle köra ett nyare bensinblock.

Bensintoppen passar inte rakt av på dieselblocket heller, det är lite smågrejjer som måste göras om. Men ger man sig in på ett 800+hp bygge är det inga problem att lösa :)
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Stor_snurra
För mycket laddtryck
Inlägg: 330
Blev medlem: tis apr 26, 2011 1:40 pm

Re: 800whp vitfemma, vilket recept hade ni valt? Nytt första

Inlägg av Stor_snurra »

Kökarmicke skrev:längre stakar.

Jag skulle köra ett nyare bensinblock.

Bensintoppen passar inte rakt av på dieselblocket heller, det är lite smågrejjer som måste göras om. Men ger man sig in på ett 800+hp bygge är det inga problem att lösa :)
Det låter ju onekligen mycket smidigare att ta en nyare bensinmotor, om du nu åker sådanna effekter på dem.
När du säger nyare, vilka årsmodeller? Allt är ju relativt.
Hur ser det ut på toppfronten, skiljer det mycket på topparna och vilken årsmodell är lämpligast till ett nyare bensinblock?
Åker du med VVT eller låst sådann? Maxxtuning mappar ju dubbla VVT som ingenting numera.
Frågan är väl snarare om VVT hinner med om man skall varva 9-10k rpm.
För det är väl inget snack om att man inte skall varva en massa när man bygger sådanna här motorer, om de nu är lite klena nertil i blocken.
Tore Bjerke
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am

Re: 800whp vitfemma, vilket recept hade ni valt? Nytt första

Inlägg av Tore Bjerke »

Har kjørt VVT og det har fungert kanonbra. Potensielt kunne det vært problem når du skal dra advance på høge varv. Retard blir aldri problem. Har kun prøvd opp til 8500.
Fyrken
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: tis maj 27, 2008 4:17 pm
Ort: Göteborg

Re: 800whp vitfemma, vilket recept hade ni valt? Nytt första

Inlägg av Fyrken »

Hej,
Hittade tråden och tänkte bidra med det jag lärt mig genom åren. Mesta datan har jag fått från Christer som har portat mina S60R-toppar. Båda han och jag jobbar på Volvos motorutveckling ifall ni undrar var vi får viss data ifrån. Christer har sedan massor av erfarenhet från trimmade motorer utanför Volvos väggar.

83mm block: De spricker väligt lätt med små turbos som ger massor av moment på låga varv. Detta är "gött" att åka med men väldigt elakt mot motorn. Eftersom det inte blir så mycket effekt på låga varv så ligger man kvar där ganska länge också. Detta är anledningen att de pajjar och att konceptet från S60R gjordes om när Volvo tog fram motorn till Focus RS. Bla. infördes en lägre slits mellan cylindrarna samt som Christer redan berättat en annan metod vid gjutning. Fodrena i dieselblocken är av sämre kvalité, men kraftigare.

Kylning: Original vattenpump är som bäst vid maxeffekt ungefär. Om ni ska varva lite mer kan ni titta på RN T6-pumpen. Den är identisk men har större remhjul vilket drevar ner den något. Detta borde bli lagom för de som varvar lite mer. Se till att inte bara ta bort utgången till värmepaketet då kylsystemet är avstämt med ett visst tryckfall.

VVT: Systemet hinner med, men ställer krav på val av ECU samt mappare. Problemet med kamaxelvalet där man vill ha mycket duration (inom rimliga gränser) och det finns ju en gräns hur tidigt ventilen kan öppna och då kan man "bara" senarelägga kammen.
Är det någon som kan referera till en turbomotor där man kört med VVT/VANOS samt rejäl duration? Det hade varit kul att se. (Jag är inte intresserad av originalkammar - inte ens från M3 =) )

Ska man fodra bör de göras på så ny motor som möjligt. Eller, inte innan RN iaf. De har ju mindre kött nertill och då man fräser bort en del så känns det inte vettigt.
T5-motorn från 2005-2009 är populär. Den har tvärspolad topp samt 81 mm borr. Heter B5244T5. S60 T5 från 2001 borde gå fint också om man parar ihop den med en 93,2mm vev. Ej tvärspolad topp.

Hoppas något var till nytta iaf.

Mvh
Erik
Volvo S40 4x4 "evighetsprojektet"
997 Turbo Syvecs edition "stödkorven"
Stor_snurra
För mycket laddtryck
Inlägg: 330
Blev medlem: tis apr 26, 2011 1:40 pm

Re: 800whp vitfemma, vilket recept hade ni valt? Nytt första

Inlägg av Stor_snurra »

Tack för ditt inlägg Fyrken, massa nyttigt!

Det jag undrar är
1) Brukar man fodra dieselblocken om det nu är sämre kvalitét på fodren orginal?
2) B5244T5 motorn, menar du att man ska fodra den också eller menar du att man använder den som den är?
Fyrken
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: tis maj 27, 2008 4:17 pm
Ort: Göteborg

Re: 800whp vitfemma, vilket recept hade ni valt? Nytt första

Inlägg av Fyrken »

Hej Stor_snurra!

Fodra dieselblock: Jag tror inte så många är på den nivån att det är ett problem med dieselblocken. De borde vara de bästa att fodra då de har mer kött ovanför veven. Dock tror jag inte det behövs och jag tycker ni absolut ska prova att köra med originalfoder.
Den jag kommer på som frestat på grejorna mest måste vara K-Pax Racing i USA som i flera års tid åkte banracing med 5-cyl. De hade Darton-foder men jag tror också att de ville ha 83 mm borr. En dragracemotor går inte i närheten så hårt som en banracingmotor vilket gör att den kan hålla med mycket mer effekt. Klassisk utmattning. 81 mm av RN-typ med schims mellan cylindrarna räcker nog för er, helst av modellen B5244T5. Den har lite bättre kvalité på kolvarna men ni borde sikta på smidda eftermarknadsgrejor (kolvarna i den motorn är av samma typ som S60R och de har en annan legering).

Hur mycket fäste har ni i bilen? Jag har förstått att det går sönder en del motorer i Formula D, men de åker också mycket effekt i kombination med mycket fäste. Papadakis har nog bra koll på sina motorer men de verkar inte hålla i evighet (800hp 4-cyl). 800whp och dåligt fäste ger inte mycket belastning på motorn.

Mvh
Erik
Volvo S40 4x4 "evighetsprojektet"
997 Turbo Syvecs edition "stödkorven"
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: 800whp vitfemma, vilket recept hade ni valt? Nytt första

Inlägg av Pacman »

Varför shimsa mellan cylindrarna?
Om du nu sitter på motorutvecklingen så kan du säkerligen ge ett uttömmande och bra svar på varför de slitsarna mellan cylindrarna är där från början. Jag tycker det känns väldigt motsägelsefullt att du arbetar på en avdelning som antagligen lagt väldigt mycket resurser i tid och pengar på att se till så de slitsarna är där...och sen rekommenderar du att man tar bort dem!?!

Snälla berätta nu....
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
mact5
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: sön okt 18, 2015 12:01 pm
Ort: Småland

Re: 800whp vitfemma, vilket recept hade ni valt? Nytt första

Inlägg av mact5 »

Gött nu börjar det trilla in en massa matnyttigt.

Jo då festet e det inget fel på. Har kört med nya gatdäck den här säsongen, o tycker det biter i väldigt bra .
Tanken är att montera dit 4-länk under vintern då jag haft lite problem med att stag o bustningar ger sig och bärarmar som slits bort infästingar i karossen….
Så grepp kommer jag antagligen ha så det räcker nästa säsong.
Don´t panic
Användarvisningsbild
mact5
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: sön okt 18, 2015 12:01 pm
Ort: Småland

Re: 800whp vitfemma, vilket recept hade ni valt? Nytt första

Inlägg av mact5 »

.
Senast redigerad av mact5 den ons nov 11, 2015 5:37 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Don´t panic
Skriv svar