Ventilsäte 530 topp

Diskussioner för erfaret folk
Forumsberoende
Inlägg: 642
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Ventilsäte 530 topp

Inlägg av »

Hej jag håller på med en lite värre 530 topp och undrar hur stor bör man göra toppen under ventil sätet jämfört med minsta arian.
Och blir det bäst med minsta arian vid styrningen (så nära ventilen så möjligt) eller ska man flytta upp den till innan kanalen börjar svänga
Läst att iaf Erland vill ha minsta arian på svanhalstopparna och b20 i sätet så den krymper igenom svängen ner men på en 530 finns ju inte gods för det (iaf inte med 46mm ventil) så bör man hålla igen så mycket så möjligt under ventilen även på en 530 eller kan man käna på och gå upp i aria igenom svängen då större delen av flödet ändå går rakt över ventilen?
Jag har en minsta aria på uppskattat 38-38,5mm runt hål minsta arian ligger vid styrningen sen är den ca 39mm i sätet och 46mm ventil så ca 0,85 av ventildiametern.
Så med ventilskaftet borträknat blir den bara minimalt större efter minsta arian.
Toppen är flödad till 203cfm utan och backa på något lyft och hoppas nå 210 (har inte papperet här så kan inte skriva ut hela flödeskurvan) ska göra lite små ändringar på innerradien (lite plattare och en mm plast i botten för längre radie) och svängen skulle bli finare om jag tar upp den till 0.88-0.89 av ventilen (40,5-41mm) sen om jag vågar gå upp till 39mm minsta aria
Även om någon har en rekommendation på ventil skulle det vara värt mycket den är flödad med en folkraceshop med stor back cut har ventiler från kg och kl racing jag skulle kunna använda har dock ingen egen flödesbänk så vet inte om jag kan prova alla.
Kammen som ska användas är en gl71/gl72 så toppen är igentligen för klen men nu är jag mest ute efter och lära mig.
Mvh chrille
Lacke
För mycket laddtryck
Inlägg: 360
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Ort: Piteå

Re: Ventilsäte 530 topp

Inlägg av Lacke »

Jag kör stål 4043-B tycker det är bra varför inte gå på 531-an om du vill ha mera flöde,jag har en sådan med 46-38 slipat gjutskägg
det vart 200cfm in 150ut inte så dåligt?
Forumsberoende
Inlägg: 642
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Ventilsäte 530 topp

Inlägg av »

Sätet är kört med 30,45,60,75gr vinklar ett 4100 stål och sedan lös 75gr men rätt långa 60 och 75gr vinklar så det är lätt och gå upp i aria dock svårt och göra det ogjort om det skulle bli sämre därav jag frågar angående arian under ventilen.
Jag har en 405 som flödar 221 med 46mm ventil och jag kan göra en större kanal som iaf bör flöda mera än så (ska prova det också när tiden räcker till)
Anledningen till 530 toppen är främst för och lära mig så har gjort några kanaler med lite olika utformning och fått flödade mm.
Men nu har jag isär motorn pga att svänghjulet släppt (vevaxelbyte och svarvning av svänghjulets anliggningsyta) så tänkte lägga några timmar på toppen för och se om det kan bli bättre.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ventilsäte 530 topp

Inlägg av Erland Cox »

530 toppen är inte lika känslig som 531 toppen om du går upp i area genom svängen.
Men ändra arean så "långsamt" du kan och gärna så lite som möjligt.
Fördelen med att ha toppen större under ventilen är lägre gashastighet ut i förbränningsrummet
vilket ger mindre flödesmotstånd och bättre flöde.
Nackdelen med att gå upp i area genom en sväng är att ytskiktet blir tjockare och att trycket ökar.
Ytskiktet står nästan still och har ingen kinetisk energi och kan lätt fås att gå på fel håll
Är svängen som på en 531 så får man avlösning i svängens innerradie av det högre trycket som
blåser ytskiktet åt fel håll.
88 till 90% under nedersta sätesvinkeln funkar bra med 45 graders säten. Jag brukar köra 88%.
Egentligen skulle du kollat i Pipemax vilken area och hur mycket flöde du behöver.
Jag kan hjälpa dig att räkna om du vill.
Ska kolla på det lite senare.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ventilsäte 530 topp

Inlägg av Erland Cox »

220 hästar vid 6800 varv borde vara möjligt.
Kräver 200 CFM in och 161 CFM ut.
Minsta diametern i kanalen får inte vara mindre än 37 mm och börinte vara större än 40mm.

142.147 Cubic Inches @ 6800 RPM with 110.00 % Volumetric Efficiency PerCent

Required Intake Flow CFM @28 in. = 200.1 to 211.9 at .576 inch Valve Lift
Required Exhaust Flow CFM @28 in. = 161.6 to 175.1 at .548 inch Valve Lift

600 RPM/Sec Dyno Test Lowest Low Average Best
Peak HorsePower 213.2 217.6 220.4 223.2
Peak Torque Lbs-Ft 181.6 186.3 188.4 191.1


300 FPS CSA= 1.601 Smallest Port CSA ( Hi Velocity FPS • good TQ and HP )
285 FPS CSA= 1.685 Smallest Port CSA ( very good TQ and HP combination )
260 FPS CSA= 1.847 Recommended average Intake Port CSA (very good TQ and HP)
250 FPS CSA= 1.921 Largest recommended average Intake Port CSA ( good HP )

Erland
Forumsberoende
Inlägg: 642
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Ventilsäte 530 topp

Inlägg av »

Tackar för ett bra svar!
Visst är 200cfm med insug och förgasare då?
Om inte hur mycket räknar programmet bort för det?
Jag har Dco 48er med 42,5mm halsringar ett kort kl insug som är portat mot toppen och förgasarna så det blir väll mer troligt kring 185cfm totalt insugs flöde som det är nu får kolla vad insug och förgasare drar ner det när toppen ska kollas igen.
Allt över 200hk känns som en lyckad motor men minsta arian värkar ju ligga ganska bra enligt beräkningen så får försöka och bara ändra formen lite i kanalens botten så tror jag att jag kan hitta lite mera
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ventilsäte 530 topp

Inlägg av Erland Cox »

Ja, det är med ett komplett insugningssystem.

Erland
Forumsberoende
Inlägg: 642
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Ventilsäte 530 topp

Inlägg av »

Efter ett antal timmar till nerlagt på toppen och upp plastad botten så flödar den nu.
Topp med fugge
4mm 99 99
6mm 146 142
8mm 182 171
10mm 199 185
12mm 208,5 196
14mm 215,3 200
16mm 216,7 201
18mm 217 202
Ut flödar den
10mm 147
12mm 157
14mm 160
16mm 162
Så dom 220 hk som skrivits ovan är riktigt gränsfall flödesmässigt förgasaren är en 48dco med 42,5mm halsring och insuget är portat mot topp och förgasare blir det någon större skillnad med en 44mm halsring eller måste man upp på en 50mm förgasare för och tappa lite mindre med den monterad?
Just nu sitter org instickstrattar på förgasarna så total insugs längd blir ca 365mm och en vanligt typ 3 extraktorgrenrör med 50cm långt 44mm primär och 50cm långt 51mm sekundär.
Har även ett rör med samma diametrar men 40cm lång primär och 60cm sekundär så båda är 95-100cm beroende på hur man mäter.
Kan det göra någon skillnad?
efter grenröret finns 85cm 2,5'' sedan 3'' med ljuddämpare bakom bakaxeln.
Kammen är en gl71/gl72
Någon som ser något som går förbättra då det gäller längder diametrar mm?
Tror allt ska vara hyfsat men roligt med kunnigt folks komentarer.
Allt ligger fortfarande i delar så det mesta utom toppen går ändra på (har redan slipat i omgångar efter Jag tyckte den skulle börja vara tunn i godset)
Mvh chrille
Skriv svar