Kamaxel val

Diskussioner för erfaret folk
robban f
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: tis okt 13, 2015 11:21 am

Kamaxel val

Inlägg av robban f »

Jag åker idag med en trevlig b20 motor med en timo 717 kam och 2 weber 45:or.
Motorn lämnar idag en bit över 160 hk i bänk med denna relativt snälla kam.
Jag blickar mot en lite vassare kam då det känns som motorn skulle må bra av det :).
En timo 840 hade varit trevligt att prova med karln går ju inte att få tag på.
Kör 44/37 ventiler i toppen, komp förhållande 10,4.
Tror det finns mycket att hämta på att byta kam, men som sagt svårt i denna djungel.
Tips mottages Med vänlig hälsning Robert.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Kamaxel val

Inlägg av Jens Gustavsson »

vad vill du ha för motor med den nya kamaxeln? önskad effekt? max rpm?

vad har du för borr?

vad har din nuvarande kam för dur vid 1.27mm och nock vinkel?

mvh jens
robban f
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: tis okt 13, 2015 11:21 am

Re: Kamaxel val

Inlägg av robban f »

Motorn har standard borr.
Jag har inte mätt upp kammen ännu då den sitter i motorn och jag köpte den så.
Meningen med bytet är väl högre effekt, kanske något mer effekt på toppen.
Motorn går bra måste jag säga men vill kliva upp lite mer.
Mvh
robban f
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: tis okt 13, 2015 11:21 am

Re: Kamaxel val

Inlägg av robban f »

Någon som provat en timo 840 kam?
Eller finns det bra modernare kammar att tillgå, såg att kg6 i princip hade samma värden som 840 kammen.
I och för sig kanske ingen bruksar omkring med sånt här gammalt skit som jag gör :wink:
boster
Lite mer laddtryck
Inlägg: 46
Blev medlem: mån mar 01, 2010 11:45 pm

Re: Kamaxel val

Inlägg av boster »

Kolla med Jan Elleman-Jakobsen 031/441392
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Kamaxel val

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag gillar inte B20 kamaxlar med mindre avgasduration än in dur de tappar oftast väldigt mycket på lite högre varv utan att tjäna speciellt nått på lägre varv.

en 2 Liters motor med mål på ca 185hk så skulle jag rekomendera en kam kring 260 grader in och ut vid 1.25mm.

Kg har en som heter cw nått? som är liknade i dur men bättre lyft än H3 och bättre än kg6.

en Boa 5 är inte helt fel heller slipas av GL racing.

finns många olika i samma klass. Nh och boa kamaxlar kan man köpa via mig då hjälper jag till med val, min erfarenhet samt hur den ska ställas mm.

du kan plana toppen lite till då du byter kam också. mera kam= mera kompa ca 11.2:1 är väldigt safe med 98 oktan men kan köra ändå upp mot 11.8:1 skulle jag säga men då måste du ha sten koll på lambda och tändningen.

mvh jens jens@savarturbo.se
robban f
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: tis okt 13, 2015 11:21 am

Re: Kamaxel val

Inlägg av robban f »

Är det kritiskt att man måste veta dur vid 1,25 i lyft?
Jag har inte snöat in fullt så mycket än på kammar.
Tack för tipsen förresten!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Kamaxel val

Inlägg av Jens Gustavsson »

det är siffran man jämför kamaxlar med om man frågar mig!
robban f
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: tis okt 13, 2015 11:21 am

Re: Kamaxel val

Inlägg av robban f »

Ok,
En boa kam vad ligger den på i pris?
Vi kan ta det via PM, mvh
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Kamaxel val

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag kan kolla i morgon vad dax priset är. gissar på ca 3000kr på ett nytt ämne och alla trix.

mvh jens
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: Kamaxel val

Inlägg av Matti johansson »

Jens Gustavsson skrev:det är siffran man jämför kamaxlar med om man frågar mig!
Eller 1mm. Eftersom 1,25 är jänkemått!
Men har man 0,40 (eller spelet som ska va) o sen mäter 1 och 2 mm så ser man ju utvecklingen på lyftet..
Jens Gustavsson skrev:vad vill du ha för motor med den nya kamaxeln? önskad effekt? max rpm?

vad har du för borr?

vad har din nuvarande kam för dur vid 1.27mm och nock vinkel?

mvh jens
robban f skrev:Någon som provat en timo 840 kam?
Eller finns det bra modernare kammar att tillgå, såg att kg6 i princip hade samma värden som 840 kammen.
I och för sig kanske ingen bruksar omkring med sånt här gammalt skit som jag gör :wink:
Jens Gustavsson skrev:jag gillar inte B20 kamaxlar med mindre avgasduration än in dur de tappar oftast väldigt mycket på lite högre varv utan att känna speciellt nått på lägre varv.

en 2 Liters motor med mål på ca 185hk så skulle jag rekomendera en kam kring 260 grader in och ut vid 1.25mm.

Kg har en som heter cw nått? som är liknade i dur men bättre lyft än H3 och bättre än kg6.

en Boa 5 är inte helt fel heller slipas av GL racing.

fins många olika i samma klass. Nh och boa kamaxlar kan man köpa via mig då hjälper jag till med val min erfareneht samt hur den ska ställas mm.

du kan plana toppen lite till då du byter kam också. mera kam= mera kompa ca 11.2:1 är väldigt safe med 98 oktan men kan köra ändå upp mot 11.8:1 skulle jag säga men då måste du ha sten koll på lamda och tändningen.

mvh jens jens@savarturbo.se

Skickat från min D5803 via Tapatalk
robban f
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: tis okt 13, 2015 11:21 am

Re: Kamaxel val

Inlägg av robban f »

Jens Gustavsson skrev:jag kan kolla i morgon vad dax priset är. gissar på ca 3000kr på ett nytt ämne och alla trix.

mvh jens
Ok det låter bra, behöver ju lyftare också samt fjädrar.
Vad ska det vara för inspäninngstryck på boa 5?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Kamaxel val

Inlägg av Jens Gustavsson »

3300kr på ny stomme med härdning och maganfosfatering. ca 2-3 veckor leverans tid.

mvh jens
Skriv svar