Restriktor på sugmotor

Diskussioner för erfaret folk
abarth
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: tis aug 29, 2006 6:59 pm
Ort: Gravdal

Restriktor på sugmotor

Inlägg av abarth »

Vil en restriktor på 27mm påverka effekten mycket på en 2000ccm sugmotor ? Detta gjelder en ny rallycross klass i Norge. NRC max 2076ccm ,orginal manifold, orginal innsugspjeld. tillats andre kammar , høgre comp, porting og grenrør.
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Restriktor på sugmotor

Inlägg av Pacman »

Denna sidan använde jag för att beräkna maximal teoretisk effekt i en turbo-restriktor:

http://www.grc.nasa.gov/WWW/k-12/airplane/mflchk.html
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: Restriktor på sugmotor

Inlägg av Enok »

Racebilen jag var mek på hade en v8 på 4000cc och 2st 28,3mm restriktorer och där gjorde det en del. Men om det bara är att dela mitt exempel vet jag ej.
Peter Olson
Jarle Sandsdalen
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: mån maj 13, 2013 9:12 pm

Re: Restriktor på sugmotor

Inlägg av Jarle Sandsdalen »

Her er link til reglementet: http://bilsport.no/uploads/2015/09/--31 ... C_ver5.pdf

Vil gjerne henge meg på denne tråden og spørre om hvilken motor som vil funke mest effektivt med denne restriktoren. :?:

Langt slag, lite borr, hvilke kammar, Datasprut :?:

Motor må være fra samme merke som bil og ha likt ventil antall. :doh:

For meg står det i hovedsak mellom volvo og bmw :hihi: :lakrits:

B200, b204 eller m42b18/b20? :roll:
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Restriktor på sugmotor

Inlägg av Erland Cox »

Ju fler cylindrar per liter desto bättre.
Gärna ihop med hyfsat stort plenum.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Restriktor på sugmotor

Inlägg av Jens Gustavsson »

håller med erland. tyvär blir detta en kompliserad motor att bygga som kommer kräva extremt många timmar i bänk för att hitta rätt med kam mm = dyrt.

har inte satt mig in 100% i reglerna men då det blir sånna restriktoner vore det inte bättre att bara säga en volym och sen ett max rpm ? blir väldigt lika för alla om man trimmar bra. blir jätte konstigt allt om man slänger in en restriktor på en motor.

bara lite oigenomtänkta tankar ut i luften från mig :)

mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Restriktor på sugmotor

Inlägg av Kadett4wd »

Kort och gott: sikta på så jämnt luftflöde som möjligt.
Stort plenum för att jämna ut pulser så gott det går.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Restriktor på sugmotor

Inlägg av The »

Troligtvis så är det mycket enklare att kolla fusk utifrån en given restriktorstorlek än med max rpm etc
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Devilbizz
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: ons jul 22, 2015 4:23 pm

Re: Restriktor på sugmotor

Inlägg av Devilbizz »

Da faller vel valget fort på BMW M50B20 motor da.
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Restriktor på sugmotor

Inlägg av DreRacing@ »

sug luft genom bromskraftslangen :hihi:
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Restriktor på sugmotor

Inlägg av Pacman »

Beror ju på valet av bil.
Känns som det är viktigare.
Jag tänker rent spontant:
- VW Golf Mk2 med 2-liters 16v (9A el ABF)
- Honda Civic med 2-liters 16v (finns flera olika)
- Mitsubishi Colt med 2-liters 16v (4G62/3/4)

Ja alla ovan nämnda är FWD med de är små lätta bilar som haft 16v-motorer original och som visat stor framgång inom motorsport tidigare.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Restriktor på sugmotor

Inlägg av fugazi »

Måste motorn sitta fram (och drivningen) om den gjorde det på karossmodellen/bilen man väljer?

4G64 blir för stor för 2076cc, om man inte "down-stroke'ar" den förståss.
4G62 blir svår att hitta i Sverige... tror du menar 4G61 (1,6liter) som satt i Colt GTi -89. -90 kom den med 4G67 (1,8liter)
Var en Colt med 4G63 till salu på blocket för ett ½år sen.
Fr.o.m. -93 så kom GTi:n med en 4G93 (1,8liter) som väl också går att få fart på.... och 4G94 (2liter) blocket lär ska passa till den toppen.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Restriktor på sugmotor

Inlägg av Kadett4wd »

opel c20xe,, med lite sökande hittar du färdigt koncept med restriktor

Bild
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Pipedreams
För mycket laddtryck
Inlägg: 187
Blev medlem: fre okt 25, 2013 9:08 am
Ort: Ludvika

Re: Restriktor på sugmotor

Inlägg av Pipedreams »

Eller kanske en Lexus is200. 2l, 6cyl, 150hk. Dåligt med eftermarknadsdelar till den men om de kan tänkas räkna toyota och Lexus som samma fabrikat kan du ta motor från toyota altezza rs200 som är precis samma bil men med, en 3s-ge på 2l, 4cyl och över 200hk standard. Och den motorn finns det gott om eftermarknadsdelar till.
Håkan Foldefors
Skriv svar