Restriktor på sugmotor
Restriktor på sugmotor
Vil en restriktor på 27mm påverka effekten mycket på en 2000ccm sugmotor ? Detta gjelder en ny rallycross klass i Norge. NRC max 2076ccm ,orginal manifold, orginal innsugspjeld. tillats andre kammar , høgre comp, porting og grenrør.
Re: Restriktor på sugmotor
Denna sidan använde jag för att beräkna maximal teoretisk effekt i en turbo-restriktor:
http://www.grc.nasa.gov/WWW/k-12/airplane/mflchk.html
http://www.grc.nasa.gov/WWW/k-12/airplane/mflchk.html
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
Re: Restriktor på sugmotor
Racebilen jag var mek på hade en v8 på 4000cc och 2st 28,3mm restriktorer och där gjorde det en del. Men om det bara är att dela mitt exempel vet jag ej.
Peter Olson
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 5
- Blev medlem: mån maj 13, 2013 9:12 pm
Re: Restriktor på sugmotor
Her er link til reglementet: http://bilsport.no/uploads/2015/09/--31 ... C_ver5.pdf
Vil gjerne henge meg på denne tråden og spørre om hvilken motor som vil funke mest effektivt med denne restriktoren.
Langt slag, lite borr, hvilke kammar, Datasprut
Motor må være fra samme merke som bil og ha likt ventil antall.
For meg står det i hovedsak mellom volvo og bmw
B200, b204 eller m42b18/b20?
Vil gjerne henge meg på denne tråden og spørre om hvilken motor som vil funke mest effektivt med denne restriktoren.
Langt slag, lite borr, hvilke kammar, Datasprut
Motor må være fra samme merke som bil og ha likt ventil antall.
For meg står det i hovedsak mellom volvo og bmw
B200, b204 eller m42b18/b20?
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Restriktor på sugmotor
Ju fler cylindrar per liter desto bättre.
Gärna ihop med hyfsat stort plenum.
Erland
Gärna ihop med hyfsat stort plenum.
Erland
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Restriktor på sugmotor
håller med erland. tyvär blir detta en kompliserad motor att bygga som kommer kräva extremt många timmar i bänk för att hitta rätt med kam mm = dyrt.
har inte satt mig in 100% i reglerna men då det blir sånna restriktoner vore det inte bättre att bara säga en volym och sen ett max rpm ? blir väldigt lika för alla om man trimmar bra. blir jätte konstigt allt om man slänger in en restriktor på en motor.
bara lite oigenomtänkta tankar ut i luften från mig
mvh jens
har inte satt mig in 100% i reglerna men då det blir sånna restriktoner vore det inte bättre att bara säga en volym och sen ett max rpm ? blir väldigt lika för alla om man trimmar bra. blir jätte konstigt allt om man slänger in en restriktor på en motor.
bara lite oigenomtänkta tankar ut i luften från mig
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Restriktor på sugmotor
Kort och gott: sikta på så jämnt luftflöde som möjligt.
Stort plenum för att jämna ut pulser så gott det går.
Stort plenum för att jämna ut pulser så gott det går.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Restriktor på sugmotor
Troligtvis så är det mycket enklare att kolla fusk utifrån en given restriktorstorlek än med max rpm etc
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: Restriktor på sugmotor
Da faller vel valget fort på BMW M50B20 motor da.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: Restriktor på sugmotor
sug luft genom bromskraftslangen
Re: Restriktor på sugmotor
Beror ju på valet av bil.
Känns som det är viktigare.
Jag tänker rent spontant:
- VW Golf Mk2 med 2-liters 16v (9A el ABF)
- Honda Civic med 2-liters 16v (finns flera olika)
- Mitsubishi Colt med 2-liters 16v (4G62/3/4)
Ja alla ovan nämnda är FWD med de är små lätta bilar som haft 16v-motorer original och som visat stor framgång inom motorsport tidigare.
Känns som det är viktigare.
Jag tänker rent spontant:
- VW Golf Mk2 med 2-liters 16v (9A el ABF)
- Honda Civic med 2-liters 16v (finns flera olika)
- Mitsubishi Colt med 2-liters 16v (4G62/3/4)
Ja alla ovan nämnda är FWD med de är små lätta bilar som haft 16v-motorer original och som visat stor framgång inom motorsport tidigare.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
Re: Restriktor på sugmotor
Måste motorn sitta fram (och drivningen) om den gjorde det på karossmodellen/bilen man väljer?
4G64 blir för stor för 2076cc, om man inte "down-stroke'ar" den förståss.
4G62 blir svår att hitta i Sverige... tror du menar 4G61 (1,6liter) som satt i Colt GTi -89. -90 kom den med 4G67 (1,8liter)
Var en Colt med 4G63 till salu på blocket för ett ½år sen.
Fr.o.m. -93 så kom GTi:n med en 4G93 (1,8liter) som väl också går att få fart på.... och 4G94 (2liter) blocket lär ska passa till den toppen.
4G64 blir för stor för 2076cc, om man inte "down-stroke'ar" den förståss.
4G62 blir svår att hitta i Sverige... tror du menar 4G61 (1,6liter) som satt i Colt GTi -89. -90 kom den med 4G67 (1,8liter)
Var en Colt med 4G63 till salu på blocket för ett ½år sen.
Fr.o.m. -93 så kom GTi:n med en 4G93 (1,8liter) som väl också går att få fart på.... och 4G94 (2liter) blocket lär ska passa till den toppen.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Restriktor på sugmotor
opel c20xe,, med lite sökande hittar du färdigt koncept med restriktor
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 187
- Blev medlem: fre okt 25, 2013 9:08 am
- Ort: Ludvika
Re: Restriktor på sugmotor
Eller kanske en Lexus is200. 2l, 6cyl, 150hk. Dåligt med eftermarknadsdelar till den men om de kan tänkas räkna toyota och Lexus som samma fabrikat kan du ta motor från toyota altezza rs200 som är precis samma bil men med, en 3s-ge på 2l, 4cyl och över 200hk standard. Och den motorn finns det gott om eftermarknadsdelar till.
Håkan Foldefors