Klassiska B20 topplocks problem

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Klassiska B20 topplocks problem

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej tänkte lägga upp en bild på en b20 topp jag fått in för servis som gått ca 3 rally tävlingar sen den sätes frästes. (ska tilläggas att sätesjobbet va perfekt centrerat)

bilen är en weber rally B20 maskin för historisk rally och den har över dim kolv med under 90 mm borr sen har den 46x38.5 ventiler. mycket fint portad förövrigt och den har gått rätt bra speciellt första tävlingarna då sätena va mer täta.



Den har dock flera kända problem som jag tidigare sett på olika toppar jag raddar upp några så kan vi snacka och se om ni sett samma saker också?



1 alldeles för stora ventiler som skärmar av mot cylinder väggen.

2 för stora ventiler som gör att säterna inte håller tätta då värmen från avgas sätet missformar insugnings sätet (se bilden på hur insugs sätet mot avgas är sotigt än fast jag kört lite ventilslip pasta.

3 för stort spel mellan styrning och ventil som gör att sätet går ned sig (blir bredare) och gör ventilerna krokiga och i extrem fall kan ventilerna gå av.

Bild
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1312
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Re: Klassiska B20 topplocks problem

Inlägg av Klabbe Persson »

Intressant. Vad skulle du säga är max ventilstorlek på insug resp. avgas? För att slippa att värmen sprider sig?
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Klassiska B20 topplocks problem

Inlägg av Jens Gustavsson »

vet j exakt men på en motor med standard borr så räcker 43-44mm x37mm och då fungerar det mycket bättre.

med ett bra sätesjobb och bra portning+ förbräningsrum så flödar det mer på alla lyft på 90mm borr skulle jag säga sen håller venilerna mer tät så slut resultatet blir klart bättre :thumbright:

jag skulle gärna bygga på en B18 topp med 43x36mm på en rally bil men vi lus läste reglerna och det får man inte ha på en B20. nått att tänka på för ni som portar så det inte blir problem med protester och så.


på en motor där det inte fins nå reglemente och man har 92-93mm borr och mål på ärliga 200+hk så skulle jag köra B20E topp eller 552 topp samt 45x 37 ventil tror jag i dag? ihop med en bra kam som STS 270 så blir det ca 15-20hk mer än så som man trimmade på -80 talets glada dagar :)

mvh jens
Snakefield m-sport
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 51
Blev medlem: fre aug 13, 2010 8:34 am
Ort: Växjö sweden
Kontakt:

Re: Klassiska B20 topplocks problem

Inlägg av Snakefield m-sport »

Hej,
Problemet uppstår inte om allt är centrerat när man fräser sätena, har sett detta på flera motorer.
Ventilslippasta lurar en att tro att sätet är tätt lite granna, då spelet i styrningen, samt viskositeten på pasta gör att den tar ändå.
Dock så kan det ju även vara värmeproblem som gör att avgasventilen är varmare än normal, samt, eller för fet bränsleblandning, eller olja i förbränningen som orsak.
men jag skulle tro att sätet är några hundradelar off centrum.
Är det i appendix K du menar att man inte får ha den ventilstorleken? För om det är grupp H du menar så är ventilstorlek fritt.
// Hasse
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Klassiska B20 topplocks problem

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej allt va bra centrerat som sagt va men lite för stora spel på styrnigarna och för små på ventilerna sabbar säterna snabbt.

jag kör K lines i min B18 topp i vegan då vart det valfritt spel och det käns bra.

vet ej exakt vad denna topp är för under klass hit och dit och vi går inte in på det eller några namn ville bara diskutera lite sätes problem och så. men som jag förstår det fick man inte ha B18 topp i en B20 iallafall. ventil storleken är nog inklassad som jag förstår det (alla hadde väll stora ventiler på sina rally bilar på -70 talet? :) )

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Klassiska B20 topplocks problem

Inlägg av Erland Cox »

Till B20 med cylinderdiameter under 90mm använder jag den tidiga B20 toppen eftersom den har 90mm brett förbränningsrum.
Jag kör 44-37 ventiler.
När det gäller B18 toppen så är den klassad till både Amazon och 140.
Jag har för mig att tidigare klassningar följer med upp i årsmodell.
Matti Är besiktningsman så han borde kunna svara på det.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Klassiska B20 topplocks problem

Inlägg av Jens Gustavsson »

ok det kanske är en tolknings fråga ska kolla vidare i reglerna. hör med matti och be han förklara :thumbright:

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Klassiska B20 topplocks problem

Inlägg av Jens Gustavsson »

har du hört nått mer om tolkningen av reglerna?

mvh jens
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: Klassiska B20 topplocks problem

Inlägg av Matti johansson »

Jens Gustavsson skrev:har du hört nått mer om tolkningen av reglerna?

mvh jens
App K är ett jävligt luddigt reglemente, o det är jag inte besiktningsgubbe för som tur är. Så den frågan får jag passa vidare. Vill ni ha ett telefonnummer till en bra gubbe?


Skickat från min D5803 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Klassiska B20 topplocks problem

Inlägg av Jens Gustavsson »

ja gärna!

mvh jens
S Iwarson
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: tis mar 24, 2009 11:14 pm
Ort: Björklinge

Re: Klassiska B20 topplocks problem

Inlägg av S Iwarson »

Jens Gustavsson skrev:vet j exakt men på en motor med standard borr så räcker 43-44mm x37mm och då fungerar det mycket bättre.

mvh jens
Finns det bromsstatistik på att 44/37 ger mer effekt än 46/38,5 på 89mm borr oavsett portning och kringutrustning, dimensioner på rör in och rör ut etc?
PFR
För mycket laddtryck
Inlägg: 215
Blev medlem: tis dec 03, 2013 11:21 am

Re: Klassiska B20 topplocks problem

Inlägg av PFR »

44 vs 46mm på det borret ger mer effekt om toppen är korrekt bearbetad och rätt kringutrusning . Har Dyno kört det några gånger och alltid fått + resultat med större insugs ventil från ca 4500-5000rpm och uppåt . Men om man kör ett std fb-rum då ger det sämre effekt .
Allt är inte som man tror :)
Peter Forlund /PFracing
Anders F
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: tor mar 10, 2016 9:25 pm
Ort: Håtuna

Re: Klassiska B20 topplocks problem

Inlägg av Anders F »

Jag håller på med en "något" roligare motor till min PV med 92 mm borrning på ett sent 76:a block toppdeckat och med exenterslipad vevaxel till 86 mm slag. Det bör ge nästan 2,3 l om jag räknat rätt. Tanken är att använda en F-kam med aluminiumdrev. På bränslesidan tänker jag testa med ett uppsätt med K-jetronic med bränslehuvud från B21et. Men min stora huvudvärk är topplocket och vilket utgångsmaterial och ventiler jag ska ha. Jag portade en hel del B18 B20 motorer på sjuttiotalet men har försökt att förstå hur ni tänker nu med flödesbänkar o möjlighet att köra motorn i bromsbänk. Kan ni råda mig till om jag ska utgå från en 76:ans e-topp eller en standard tidig B20-topp? Råd om ventilstorlekar mottages även! Jag har 35 mm saltkylda, 37 mm och 38.5 mm avgas liggande. På insugssidan har jag nog 44 mm standard, 46 mm och 47 mm att välja på, eftersom jag inte tänker ha en extremt högvarvig maskin kanske det räcker med vanliga gulmärkta ventilfjädrar?
Anders Fredriksson
Volvo 544
Leker i Håtuna
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Klassiska B20 topplocks problem

Inlägg av Jens Gustavsson »

känns lite bortkastat med så fina grejor at köra K jet och f kam?? du kan slå mig en signal i morgon om du vill kan vi snacka lite B20 trim om du vill?

mvh jens 0738063737
Anders F
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: tor mar 10, 2016 9:25 pm
Ort: Håtuna

Re: Klassiska B20 topplocks problem

Inlägg av Anders F »

Tack för ett trevligt samtal om B20 rellaterade minnen kombinerat med era nya erfarenheter och mina funderingar/drömmar. Tror jag börjar med e-toppen och sätter in 37 mm hårdmetallsäten o börjar där!
Anders Fredriksson
Volvo 544
Leker i Håtuna
Skriv svar