Bränsle system, 800hk+

Diskussioner för erfaret folk
Damgren
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: ons feb 20, 2013 7:33 pm

Bränsle system, 800hk+

Inlägg av Damgren »

Vad rekommenderar ni för soppa system för att åka ca 800+hk? Räcker 2 st Bosch 044 pumpar?
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Bränsle system, 800hk+

Inlägg av DreRacing@ »

jag rekommenderar 2x044.
dom klarar 600hk varje på bensin
Senast redigerad av DreRacing@ den tor nov 19, 2015 10:37 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Damgren
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: ons feb 20, 2013 7:33 pm

Re: Bränsle system, 800hk+

Inlägg av Damgren »

Men det går väl inte att plussa ihop? Om en 044 klarar 600hk så klarar väl inte 2st 1200? Måste ju vara någon brytning.
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Bränsle system, 800hk+

Inlägg av DreRacing@ »

varför går inte det?
jag matar min fuelrail från båda håll, 1x 044 i varje ände, sedan uttag til 1 regulator på mitten
Användarvisningsbild
mact5
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: sön okt 18, 2015 12:01 pm
Ort: Småland

Re: Bränsle system, 800hk+

Inlägg av mact5 »

Jag kör med dubbla valbo 450 pumpar med dubbla ledningar fram (AN 6) o matar in dom en på varge siada av railen med en retur på mitten.
Sedan sitter det en backventil på varge tryckledning i tanken om det skulle vara så att en pump ger upp ...
Don´t panic
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Bränsle system, 800hk+

Inlägg av Jens Gustavsson »

Damgren skrev:Vad rekommenderar ni för soppa system för att åka ca 800+hk? Räcker 2 st Bosch 044 pumpar?
jag tror det är för små eller för få pumpar för den effekten på e85. man har ingen överkapacitet iallafall. bäst är att flöda och se på grundtryck+laddtryck som ska användas :thumbright:

vilka spridare och grund tryck?

mvh jens
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Bränsle system, 800hk+

Inlägg av Ersviken »

Står ju inget alls om vars det ska sitta, kan ju lika gärna vara en förgasar v8a med en regulator..
Damgren
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: ons feb 20, 2013 7:33 pm

Re: Bränsle system, 800hk+

Inlägg av Damgren »

Ska sitta på en 2,9 liters volvo b230, laddade 2,2 bar och fick ut 520 whp/700nm då turbon och kammen gav upp vid 6500 varv. Sitter 2300cc deka spridare på och går på e85!
Tore Bjerke
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am

Re: Bränsle system, 800hk+

Inlägg av Tore Bjerke »

2,3 liter/min x 4 x 60 = 552 liter /time v 100% Dutycycle. Original 044 gir 250 liter v 6bar. Du er på grense av at det holder med 2 x 044.
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Bränsle system, 800hk+

Inlägg av hauge »

"Men det går väl inte att plussa ihop? Om en 044 klarar 600hk så klarar väl inte 2st 1200? Måste ju vara någon brytning."

Ï princip har du rätt..det blir inte 1200...för att veta vad det blir får man sätta ihop pumpkurvorna och räkna ut det nya mottrycket för att sedan se vilket resulterande flöde det blir. Dock är bränslepumpar normalt en form av deplacementspumpar, (istället för centrifugalpumpar) som inte är så jättekinkiga på det ökade mottrycket vid ökat flöde.
Alltså det torde räcka med bred marginal om det inte är löjligt tunna ledningar.

Edit: Är det E85 så blir det lite annorlunda om pumparna klarar 600 bensinhästar...
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Bränsle system, 800hk+

Inlägg av Steve »

Lite grovt så om en pump klarar 600 vid 1 bars laddtryck(4 bar bränsletryck) så lär det ju vara en fantastisk skillnad att klara 1200 hk på samma motor med två pumpar(3 bar laddtryck och 6 bar bränsletryck)

Om man nu inte köper dom på Klracing där dom flödar mer vid högre tryck :doh: :hihi:
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/bos ... epump.html
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Tore Bjerke
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am

Re: Bränsle system, 800hk+

Inlägg av Tore Bjerke »

Matematik er matematik. 250 liter v 6 bar pr pump gir 500 med 2 stk pumper v 6 bar. Hvis du har strypinger som ikke tillater denne fløden så vi trycket øke og fløden gå ned. Jeg tror 2 x 044 (original) holder marginelt til 800 hk E85 så lenge ladtrycket er under 3 bar, grundtryck 3 bar, linær tryckregulator
Damgren
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: ons feb 20, 2013 7:33 pm

Re: Bränsle system, 800hk+

Inlägg av Damgren »

Kör dubbla ledningar från tanken fram till fuelrailen. Första biten från tanken, förbi pumparna och efter filtren är 5/8" sedan är det dubbla 1/2" ledningar. Är det bäst att dra en ledning från varje sida railen och returen på mitten eller dra båda från ena sidan och returen på andra?
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende
Inlägg: 735
Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Ort: västerås/turbocity

Re: Bränsle system, 800hk+

Inlägg av johan johansson »

Jag har bromsat 790whp med 2st äkta 044or. 3,4bar grund och 2,6bar laddtryck E85
1st 8mm invändig ledning per pump till rail. Rail i 20x20 fyrkantsrör.

Polaren bromsade 1120whp med 3st 044.


Men jag låg nog ganska nära gränsen
volvo pv 53 16v
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Bränsle system, 800hk+

Inlägg av Jens Gustavsson »

loggade du bränsletrycket? tror nästan att returen är stängd på de effekterna. men jag vet vi har snackat om detta förut, skiljer på olika motorer helt klart mellan en modärnare motor och hur de är byggda. jag och per-age har mycket soppa flöden men ingen jätte effekt :)

mvh jens
Skriv svar