Bränsle system, 800hk+
- johan johansson
- Forumsberoende
- Inlägg: 735
- Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
- Ort: västerås/turbocity
Re: Bränsle system, 800hk+
Ja jag har funderat på detta lite hur det blir. Polarens folka med 1600cc spridare och 2 044 bottnade spridarna eller om pumparna gav sig vid 610whp på 1,6bar. iof sjuk effekt men jag hade ju nästan 200hk mer.
MEN sen så varvade jag bara 7200rpm för jag hade problem med fjädrarna den gången och ganska snälla hyd kammar.
så bränslet stannade nog kvar i motorn
Om man ska jämföra polarens svin vassa kam med 17mm i lyft 287 vid 0,50 blir nog lite mer blowbye i hans.
sen vet jag inte om det blir skillnad på ett gammalt Haltech som spridarpulsat typ varje tändpuls eller som ett mordärnare som man kör secvetionellt det kan säkert spela roll
Sen körde jag 12,5-12,8 i lambda i polarens så körde dom nog 11,2-11,8 lite safe iom att dom bara börjat bromsa den när det tog stopp.
så det är faktiskt många många parametrar på motornsom spelar in hur långt soppasystemet räcker
// Johan
MEN sen så varvade jag bara 7200rpm för jag hade problem med fjädrarna den gången och ganska snälla hyd kammar.
så bränslet stannade nog kvar i motorn
Om man ska jämföra polarens svin vassa kam med 17mm i lyft 287 vid 0,50 blir nog lite mer blowbye i hans.
sen vet jag inte om det blir skillnad på ett gammalt Haltech som spridarpulsat typ varje tändpuls eller som ett mordärnare som man kör secvetionellt det kan säkert spela roll
Sen körde jag 12,5-12,8 i lambda i polarens så körde dom nog 11,2-11,8 lite safe iom att dom bara börjat bromsa den när det tog stopp.
så det är faktiskt många många parametrar på motornsom spelar in hur långt soppasystemet räcker
// Johan
volvo pv 53 16v
Re: Bränsle system, 800hk+
Jag åker dubbla 044 i min 726whp audi femma med 1700cc spridare, 3.8bar bränsletryck och 2.7bar i ladd, funkar fint
0708960667
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 281
- Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am
Re: Bränsle system, 800hk+
044 pumpen drar ca 15 Amp v 5 bar. Sørg for at strømforsyning er god nok. Hvis du får spenningsfall synker kapasiteten på pumpen dramatisk.
Re: Bränsle system, 800hk+
Hade 3,5 bar ungefär på högsta effekt! Har en Nuke fuelrail, kanske bör satsa på 3 pumpar då?
Re: Bränsle system, 800hk+
Better safe, then sorry?Damgren skrev:...kanske bör satsa på 3 pumpar då?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 187
- Blev medlem: fre okt 25, 2013 9:08 am
- Ort: Ludvika
Re: Bränsle system, 800hk+
Ja, eller så satsar du på EN pump som klarar effekten istället. Drar mindre ström och mer safe och troligtvis billigare.
Håkan Foldefors
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Bränsle system, 800hk+
Här är en sak många glömmer, 'tidsfönstret' för spridaren att leverera tillräcklig mängd soppa minskar med högre varv.johan johansson skrev:
MEN sen så varvade jag bara 7200rpm för jag hade problem med fjädrarna den gången och ganska snälla hyd kammar.
så bränslet stannade nog kvar i motorn
Även om man låter spridaren ha 100% duty så jobbar minskar tiden.
För att förenkla:
Om du häller ur en vattenkran med en viss mängd per minut.
Och du kan fylla en hink på en minut som sitter på ett hjul med en viss hastighet(som ett parishjul).
Dubblera hastigheten på hinken förbi vattenmunstycket så blir hinken halvfylld.
Visst, hinken kommer en gång till förbi på samma tid som första exemplet, men den blir bara halvfylld då med.
Så, ju mer man varvar desto mindre kapacitet att fylla varje motorcykel med tillräckligt med bränsle om bränsleflödet är konstant.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Bränsle system, 800hk+
spelar ingen roll vilket varvtal hur långt en given spridare eller pump räcker på 100% öppen!
800hk på 5000rpm är en viss mängd soppa och 800hk på 9000rpm är samma. men spridar tiden som är öppen är olika men samma duty% på båda!
dock så har max laddtryck en viss betydelse för pumpen då pumpen tappar flöde ju mer tryck den behöver ge.
mvh jens
800hk på 5000rpm är en viss mängd soppa och 800hk på 9000rpm är samma. men spridar tiden som är öppen är olika men samma duty% på båda!
dock så har max laddtryck en viss betydelse för pumpen då pumpen tappar flöde ju mer tryck den behöver ge.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Bränsle system, 800hk+
nåja.. om man glömmer bort friktion etc etc så.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Bränsle system, 800hk+
jo men jag mena mer teoretiskt om du förstår? som jag och johan har snackat om så betyder både fricktion och förbräningsrum, värme förluster, kompa, kam, och säkert 100 stora saker till hur det blir i slutlängden.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Bränsle system, 800hk+
Jorå jag förstår.
Men jag ville bara påvisa att spridare som räcker till 500hk på en maskin kanske inte räcker till 500hk på en maskin som varvar 2000rpm mera.
Men jag ville bara påvisa att spridare som räcker till 500hk på en maskin kanske inte räcker till 500hk på en maskin som varvar 2000rpm mera.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Bränsle system, 800hk+
Jens Gustavsson skrev:spelar ingen roll vilket varvtal hur långt en given spridare eller pump räcker på 100% öppen!
800hk på 5000rpm är en viss mängd soppa och 800hk på 9000rpm är samma. men spridar tiden som är öppen är olika men samma duty% på båda!
dock så har max laddtryck en viss betydelse för pumpen då pumpen tappar flöde ju mer tryck den behöver ge.
mvh jens
Kadetten har faktiskt rätt här.
De båda exemplen du nämner ovan kan inte ha samma spridare. Har de samma spridare har de definitivt INTE samma dutycycle vid de två olika varvtalen!
Man har två varv på sig att spruta in bränslet. Vid 5000rpm ger det ett tidsfönster på 24ms men vid 9000rpm ger det ett tidsfönster på bara 13ms. Mängden bränsle som behövs är detsamma för att mata samma effekt 800hp men tiden man har på sig att spruta in det minskar med ökat varvtal. Därför behöver man ha större spridare när man varvar mer för att nå samma effekt.
Dutycycle är ett mått på hur mycket av tidsfönstret man använder för att spruta in bränsle, inte hur mycket bränsle man sprutar in.
Pulsewidth anger hur mycket bränsle man sprutar in, mätt i den tid spridaren står öppen.
Ligger man på samma pulsewidth hela tiden och varvet ökar så ökar dutycycle med eftersom tidsfönstret minskar.
Det är viktigt att förstå detta när man dimensionerar spridare till sin motor.
EDIT: Man kan bli anal om man vill och räkna ifrån öppningstid mm för att få exakta tidsfönster, men jag ville hålla exemplet så rent och lättbegripligt som möjligt
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 281
- Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am
Re: Bränsle system, 800hk+
Effekt er moment multiplisert med varvtal x faktor. Du trenger tilnærmet samme brenslemengd pr varv for å oppnå samme moment, men skal du ha samme effekt på halve varvtalet må du ha dobbelt med brensle. Da har dobble tiden på dobbel mengde brensle. ( Det er ikke 100% riktig ettersom ocilerende krefter øker dramatisk med varvtalet )
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: Bränsle system, 800hk+
vi snackar ju vad pumpen ska levera! inte spridarn...
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Bränsle system, 800hk+
varvet spelar ingen roll! 100% öppen spridare på 5000 rpm eller på 10000rpm ger samma soppa flöde och då räcker det till samma effekt enkelt förklarat (om man räknat på en motor med samma förluster mm)
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/