Bränsle system, 800hk+

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende
Inlägg: 735
Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Ort: västerås/turbocity

Re: Bränsle system, 800hk+

Inlägg av johan johansson »

Ja jag har funderat på detta lite hur det blir. Polarens folka med 1600cc spridare och 2 044 bottnade spridarna eller om pumparna gav sig vid 610whp på 1,6bar. iof sjuk effekt men jag hade ju nästan 200hk mer.

MEN sen så varvade jag bara 7200rpm för jag hade problem med fjädrarna den gången och ganska snälla hyd kammar.
så bränslet stannade nog kvar i motorn

Om man ska jämföra polarens svin vassa kam med 17mm i lyft 287 vid 0,50 blir nog lite mer blowbye i hans.

sen vet jag inte om det blir skillnad på ett gammalt Haltech som spridarpulsat typ varje tändpuls eller som ett mordärnare som man kör secvetionellt det kan säkert spela roll

Sen körde jag 12,5-12,8 i lambda i polarens så körde dom nog 11,2-11,8 lite safe iom att dom bara börjat bromsa den när det tog stopp.

så det är faktiskt många många parametrar på motornsom spelar in hur långt soppasystemet räcker


// Johan
volvo pv 53 16v
x6rs
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: fre apr 27, 2012 7:29 pm

Re: Bränsle system, 800hk+

Inlägg av x6rs »

Jag åker dubbla 044 i min 726whp audi femma med 1700cc spridare, 3.8bar bränsletryck och 2.7bar i ladd, funkar fint
0708960667
Tore Bjerke
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am

Re: Bränsle system, 800hk+

Inlägg av Tore Bjerke »

044 pumpen drar ca 15 Amp v 5 bar. Sørg for at strømforsyning er god nok. Hvis du får spenningsfall synker kapasiteten på pumpen dramatisk.
Damgren
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: ons feb 20, 2013 7:33 pm

Re: Bränsle system, 800hk+

Inlägg av Damgren »

Hade 3,5 bar ungefär på högsta effekt! Har en Nuke fuelrail, kanske bör satsa på 3 pumpar då?
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Bränsle system, 800hk+

Inlägg av fugazi »

Damgren skrev:...kanske bör satsa på 3 pumpar då?
Better safe, then sorry?
Pipedreams
För mycket laddtryck
Inlägg: 187
Blev medlem: fre okt 25, 2013 9:08 am
Ort: Ludvika

Re: Bränsle system, 800hk+

Inlägg av Pipedreams »

Ja, eller så satsar du på EN pump som klarar effekten istället. Drar mindre ström och mer safe och troligtvis billigare.
Håkan Foldefors
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Bränsle system, 800hk+

Inlägg av Kadett4wd »

johan johansson skrev:
MEN sen så varvade jag bara 7200rpm för jag hade problem med fjädrarna den gången och ganska snälla hyd kammar.
så bränslet stannade nog kvar i motorn
Här är en sak många glömmer, 'tidsfönstret' för spridaren att leverera tillräcklig mängd soppa minskar med högre varv.
Även om man låter spridaren ha 100% duty så jobbar minskar tiden.
För att förenkla:
Om du häller ur en vattenkran med en viss mängd per minut.
Och du kan fylla en hink på en minut som sitter på ett hjul med en viss hastighet(som ett parishjul).
Dubblera hastigheten på hinken förbi vattenmunstycket så blir hinken halvfylld.

Visst, hinken kommer en gång till förbi på samma tid som första exemplet, men den blir bara halvfylld då med.

Så, ju mer man varvar desto mindre kapacitet att fylla varje motorcykel med tillräckligt med bränsle om bränsleflödet är konstant.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Bränsle system, 800hk+

Inlägg av Jens Gustavsson »

spelar ingen roll vilket varvtal hur långt en given spridare eller pump räcker på 100% öppen!

800hk på 5000rpm är en viss mängd soppa och 800hk på 9000rpm är samma. men spridar tiden som är öppen är olika men samma duty% på båda!



dock så har max laddtryck en viss betydelse för pumpen då pumpen tappar flöde ju mer tryck den behöver ge.

mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Bränsle system, 800hk+

Inlägg av Kadett4wd »

nåja.. om man glömmer bort friktion etc etc så.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Bränsle system, 800hk+

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo men jag mena mer teoretiskt om du förstår? som jag och johan har snackat om så betyder både fricktion och förbräningsrum, värme förluster, kompa, kam, och säkert 100 stora saker till hur det blir i slutlängden.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Bränsle system, 800hk+

Inlägg av Kadett4wd »

Jorå jag förstår.
Men jag ville bara påvisa att spridare som räcker till 500hk på en maskin kanske inte räcker till 500hk på en maskin som varvar 2000rpm mera.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Bränsle system, 800hk+

Inlägg av Pacman »

Jens Gustavsson skrev:spelar ingen roll vilket varvtal hur långt en given spridare eller pump räcker på 100% öppen!

800hk på 5000rpm är en viss mängd soppa och 800hk på 9000rpm är samma. men spridar tiden som är öppen är olika men samma duty% på båda!



dock så har max laddtryck en viss betydelse för pumpen då pumpen tappar flöde ju mer tryck den behöver ge.

mvh jens

Kadetten har faktiskt rätt här.
De båda exemplen du nämner ovan kan inte ha samma spridare. Har de samma spridare har de definitivt INTE samma dutycycle vid de två olika varvtalen!
Man har två varv på sig att spruta in bränslet. Vid 5000rpm ger det ett tidsfönster på 24ms men vid 9000rpm ger det ett tidsfönster på bara 13ms. Mängden bränsle som behövs är detsamma för att mata samma effekt 800hp men tiden man har på sig att spruta in det minskar med ökat varvtal. Därför behöver man ha större spridare när man varvar mer för att nå samma effekt.
Dutycycle är ett mått på hur mycket av tidsfönstret man använder för att spruta in bränsle, inte hur mycket bränsle man sprutar in.
Pulsewidth anger hur mycket bränsle man sprutar in, mätt i den tid spridaren står öppen.
Ligger man på samma pulsewidth hela tiden och varvet ökar så ökar dutycycle med eftersom tidsfönstret minskar.

Det är viktigt att förstå detta när man dimensionerar spridare till sin motor.

EDIT: Man kan bli anal om man vill och räkna ifrån öppningstid mm för att få exakta tidsfönster, men jag ville hålla exemplet så rent och lättbegripligt som möjligt :)
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Tore Bjerke
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am

Re: Bränsle system, 800hk+

Inlägg av Tore Bjerke »

Effekt er moment multiplisert med varvtal x faktor. Du trenger tilnærmet samme brenslemengd pr varv for å oppnå samme moment, men skal du ha samme effekt på halve varvtalet må du ha dobbelt med brensle. Da har dobble tiden på dobbel mengde brensle. ( Det er ikke 100% riktig ettersom ocilerende krefter øker dramatisk med varvtalet )
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Bränsle system, 800hk+

Inlägg av DreRacing@ »

vi snackar ju vad pumpen ska levera! inte spridarn...
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Bränsle system, 800hk+

Inlägg av Jens Gustavsson »

varvet spelar ingen roll! 100% öppen spridare på 5000 rpm eller på 10000rpm ger samma soppa flöde och då räcker det till samma effekt enkelt förklarat :) (om man räknat på en motor med samma förluster mm)
mvh jens
Skriv svar