Bränsle system, 800hk+

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Bränsle system, 800hk+

Inlägg av Kadett4wd »

För att förtydliga mitt exempel.
Att låta ett system flöda i säg 1liter bränsle på ett varv så får vi ut 1000hk(bara hittar på siffror)
Att sedan fördubbla varvtalet så vi får i 0.5l per varv, men vi varvar dubbelt så mycket, så under samma tidsenhet får vi i en 1liter, mao samma energi införs per tidsenhet.
Så ja, varvtalet spelar ingen roll för systemets kapacitet, man förflyttar samma mängd, mao får ut samma effekt.
Det som dock spelar roll är motorns effektivitet, förbränningshastigheter, friktioner etc etc.
allt får nya variabler då varvtalet fördubblats.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Bränsle system, 800hk+

Inlägg av Jens Gustavsson »

ja kadetten vi tänker lika där :thumbright: jag har mappat mycket insprut med MS map tidigare i haltec och hestec så jag har räknat på mycket duty% på olika varv VS millisekunder.

men jag tror inte packman håller med? eller missförstår jag?

mvh jens



Pacman skrev:
Jens Gustavsson skrev:spelar ingen roll vilket varvtal hur långt en given spridare eller pump räcker på 100% öppen!

800hk på 5000rpm är en viss mängd soppa och 800hk på 9000rpm är samma. men spridar tiden som är öppen är olika men samma duty% på båda!



dock så har max laddtryck en viss betydelse för pumpen då pumpen tappar flöde ju mer tryck den behöver ge.

mvh jens

Kadetten har faktiskt rätt här.
De båda exemplen du nämner ovan kan inte ha samma spridare. Har de samma spridare har de definitivt INTE samma dutycycle vid de två olika varvtalen!
Man har två varv på sig att spruta in bränslet. Vid 5000rpm ger det ett tidsfönster på 24ms men vid 9000rpm ger det ett tidsfönster på bara 13ms. Mängden bränsle som behövs är detsamma för att mata samma effekt 800hp men tiden man har på sig att spruta in det minskar med ökat varvtal. Därför behöver man ha större spridare när man varvar mer för att nå samma effekt.
Dutycycle är ett mått på hur mycket av tidsfönstret man använder för att spruta in bränsle, inte hur mycket bränsle man sprutar in.
Pulsewidth anger hur mycket bränsle man sprutar in, mätt i den tid spridaren står öppen.
Ligger man på samma pulsewidth hela tiden och varvet ökar så ökar dutycycle med eftersom tidsfönstret minskar.

Det är viktigt att förstå detta när man dimensionerar spridare till sin motor.

EDIT: Man kan bli anal om man vill och räkna ifrån öppningstid mm för att få exakta tidsfönster, men jag ville hålla exemplet så rent och lättbegripligt som möjligt :)
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Bränsle system, 800hk+

Inlägg av Pacman »

Jo jag håller med.
Vi pratade om varann där. Jag menade inte att hålla reda på moment, varv och effekt utan jag ville bara belysa vikten av att dimensionera sina spridare efter den effekt och det varvtal man bygger sin motor för.
Ingen praktisk motor har samma effekt vid 5000rpm som 10000rpm så jag tyckte det exemplet var lite utanför skalan, men teoretiskt har ni rätt där.
Meningen med att varva mer är ju att få mer effekt :lol:
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Duke of Cruel
För mycket laddtryck
Inlägg: 110
Blev medlem: lör sep 05, 2009 3:15 pm
Ort: kronoberg

Re: Bränsle system, 800hk+

Inlägg av Duke of Cruel »

Kommer ihåg som 044 pumpar har aluminium pumphjul. Bara om man ska köra e85.
inga kat = inga co2
Skriv svar