Vi satt o gick igenom lite gamla bromsningar från -06
Den gav faktiskt 850 HK vid 9000varv och bara 2bar ladd!
Det måste väl va rätt bra va? På en gamal rödblockare på 2,2liter
Det var på VM Performance i Västerås med Jocke Mellberg bakom spakarna på bänken.
Hur mycket ger motorerna idag? Borde väl ha hänt endel på 11 år.
Vi ska försöka komma oss för att bromsa igen innan sommarn så får vi se om det hänt nåt!
Gamla bromspapper...
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Gamla bromspapper...
Ja det är bra effekt räknar man bakåt blir det 283,3hp som sugmotor.
Min motor jag byggde 08 gav senare 1064 på naven med lenco och 9".
Den var på 2,3 liter och räknar man på navhästarna bakåt blir det 272,8hp. laddade 2,9bar på den då.
Trimningsgraden var snarlikt och jag har för mig att jag varvade den motorn runt 9000rpm med.
sugmotor effekterna skäms inte för sig, det är bra siffror på små maskiner!
Vet inte hur liknande motorer ser ut idag riktigt, jag har vart med och gjort toppar till en del som jag tror blir körda i vinter, dock tror jag inte att det kommer bli några enorma förbättringar än detta.
Det som är populärt nu är att smaska ut effekt ur 8v topparna
Min motor jag byggde 08 gav senare 1064 på naven med lenco och 9".
Den var på 2,3 liter och räknar man på navhästarna bakåt blir det 272,8hp. laddade 2,9bar på den då.
Trimningsgraden var snarlikt och jag har för mig att jag varvade den motorn runt 9000rpm med.
sugmotor effekterna skäms inte för sig, det är bra siffror på små maskiner!
Vet inte hur liknande motorer ser ut idag riktigt, jag har vart med och gjort toppar till en del som jag tror blir körda i vinter, dock tror jag inte att det kommer bli några enorma förbättringar än detta.
Det som är populärt nu är att smaska ut effekt ur 8v topparna
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10189
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Gamla bromspapper...
Runt 290-300hk per liter har jag sett,, finns säkert fler som jag inte sett som har andra siffror.
292.3 har jag lyckats med, den ger toppeffekt vid 8500 men dras till ~9000rpm, 2.2l
292.3 har jag lyckats med, den ger toppeffekt vid 8500 men dras till ~9000rpm, 2.2l
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Gamla bromspapper...
1020whp 2.4 bar 2.1liter 9700rpm
Dynapack
Dynapack
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10189
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Gamla bromspapper...
Precis. högvarviga maskiner kommer få 'absurda' siffror.
Om din gett ca 1100 i maskin Patrik så är det typ 323.5hk som sugmotor.
Om din gett ca 1100 i maskin Patrik så är det typ 323.5hk som sugmotor.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Gamla bromspapper...
bra siffror magnus vad körde ni för bränsle och turbo i den? vist testade ni flera kamaxlar?
nåt man ska tänka på då det gäller bromsningar på turbo motorer av denna sort är att kolla lite på de okorigerade siffrorna också de är oftast närmare sanningen.
väder kompenseringarna fungerar inte så bra. har inget enkelt förslag hur man ska göra heller men med lågt lufttryck och varmt i dyno rummet kan effekterna bli upp mot +100hk för mycket på en 1000hk motor.
mvh jens
nåt man ska tänka på då det gäller bromsningar på turbo motorer av denna sort är att kolla lite på de okorigerade siffrorna också de är oftast närmare sanningen.
väder kompenseringarna fungerar inte så bra. har inget enkelt förslag hur man ska göra heller men med lågt lufttryck och varmt i dyno rummet kan effekterna bli upp mot +100hk för mycket på en 1000hk motor.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/