B230 förstora oljehålen på vevaxeln

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: B230 förstora oljehålen på vevaxeln

Inlägg av Ersviken »

PFR skrev:En olje pump måste preppas mer än att bara bricka baypasen det hjälper inte direkt nått på mängden olja den klara pumpa . Jag gör olika modifieringar i hela pumpen (pratar om volvo nu) för att öka flödet samt trycket och har testa detta med att klocka hur fort man tömmer en 1liters bytta med samma varvtal och temp på vätskan och det gick att få nästa 20% bättre an std.
Om du har samma flödesökning vid arbetstryck så låter det som en fin modifikation.
Användarvisningsbild
anglia-61
Forumsberoende
Inlägg: 682
Blev medlem: tis jul 15, 2008 9:13 am
Ort: Hbg.

Re: B230 förstora oljehålen på vevaxeln

Inlägg av anglia-61 »

Detta med att modifiera en Volvo oljepump för mer flöde låter intressant för mig. Så om någon vill dela med sig av vad som man kan göra bättre på dessa pumpar så tar jag tacksamt emot infon, går bra även på pm om det känns bättre.
oldforgemotorsport @Instagram

Turbos are like tampons, every pussy have one.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: B230 förstora oljehålen på vevaxeln

Inlägg av The »

Kadett4wd skrev:Om man monterar en 'vinge' som sitter mellan kuggarna så kan man få rejäla ökningar ;)
största skillnaden gav på trycksidan.
En del grejer går givetvis inte att göra på en volvopump.
Som en styrning mellan halvorna/dreven i utloppet menar du?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230 förstora oljehålen på vevaxeln

Inlägg av Jens Gustavsson »

anglia-61 skrev:Detta med att modifiera en Volvo oljepump för mer flöde låter intressant för mig. Så om någon vill dela med sig av vad som man kan göra bättre på dessa pumpar så tar jag tacksamt emot infon, går bra även på pm om det känns bättre.
varför ska man ha mera olje flöde på en race motor? övertrycks ventilen öppnar ju över 2500rpm oftast? pumpa runt en massa onödig olja är ju inget man vill :lol:

vill man ha lagomt med olje flöde och tryck på alla varv och inte pumpa luft vid G krafter åt olika håll.

mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: B230 förstora oljehålen på vevaxeln

Inlägg av Kadett4wd »

Det är bra Att ha extra flöde om inte motorns 'förbrukning' är linjär.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
anglia-61
Forumsberoende
Inlägg: 682
Blev medlem: tis jul 15, 2008 9:13 am
Ort: Hbg.

Re: B230 förstora oljehålen på vevaxeln

Inlägg av anglia-61 »

Som jag förstår så kaviterar pumpen när den inte får tillräckligt med vätska, och av den anledningen kan jag tänka mig att det är bra med högre flöde genom pumpen.
oldforgemotorsport @Instagram

Turbos are like tampons, every pussy have one.
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: B230 förstora oljehålen på vevaxeln

Inlägg av fugazi »

anglia-61 skrev:.... går bra även på pm om det känns bättre.
Näe faaan...Det gör det inte alls!
En väldigt intressant diskussion (som denna) ska inte dö ut!

Jag har en teori, men (hövvet via tentackler till fingrar och tangenter) har svårt att få den "på pränt"...

Kaviterar snedskurna drev mindre än rakskurna? I.s.f varför? 8)
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: B230 förstora oljehålen på vevaxeln

Inlägg av Ersviken »

anglia-61 skrev:Som jag förstår så kaviterar pumpen när den inte får tillräckligt med vätska, och av den anledningen kan jag tänka mig att det är bra med högre flöde genom pumpen.
Nästan rätt, kavitation uppstår när hastigheten nära sugstosen till pumpen blir för hög, undertrycket gör att man "suger" ut luftbubblor ur oljan, dessa luftbubblor träffar pumpdreven och skadar dessa.

På hydraulpumpar räknar man alltid på hastigheten på sugsidan för att ha marginal mot kavitation.
De kriterier man får räkna in är: suglangens diameter, oljeviskositet, längd på sugledning, tryck i sugledning (man kan placera oljetanken ovanför suginloppen för att ge mer positivt tryck för pumpen).

Alla dessa saker kan man inte påverka en fast monterad kugghjulare typ Volvo B230 men vissa saker kan vara värt att fundera över.

*Oljeviskositet vid kall motor/arbetstemp. Eftersom största problemet att suga olja är när oljan är kall så ökar även risken för kavitation innan rätt oljetemp.Värmare är en ide med tjocka oljor.

* Hydraulolja har vanligtvis minst 9% luftinblandning, motorolja mest troligtvis mer. Kan man avhjälpa att veven vispar runt mycket i oljan samt har bra vevhusvent med fin avluftning så minskar man mängden luft oljepumpen drar med och även risken för kavitation.

* I praktiken ökar risken för kavitation om man med allt annat konstant ökar flödet genom pumpen, detta eftersom att flödet och därmed hastigheten på oljan på sugsidan ökar.

Dreven i en typ B230 pump är av stål och själv har jag aldrig sett några skador på dessa orsakade av kavitation, pumpens sug sitter även så placerad att pumpen inte behöver suga oljan så högt. Så frågan är om någon haft problem med just detta?

just my 5 cents..
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: B230 förstora oljehålen på vevaxeln

Inlägg av Kadett4wd »

Det är lite så att volvo pumpen är 'strypt' och kan med enkla medel fås att prestera som tänkt ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
anglia-61
Forumsberoende
Inlägg: 682
Blev medlem: tis jul 15, 2008 9:13 am
Ort: Hbg.

Re: B230 förstora oljehålen på vevaxeln

Inlägg av anglia-61 »

Jag hade nog mer rätt än jag fick formulerat mig. Menade så klart som du säger flödet på sugsidan. Jag är novis på området men det är inte skador på pumpen som oroar mig, men kan det bli luftbubblor i pumpen så kan det väll bli i lagerna också? Eller luftbubblorna försvinner på trycksidan?

Får gå ut och dela en pump och se om jag hittar "strypningen".

Kommer att göra vad som går för att oljan skall "piskas" runt så lite så möjligt i vevhuset, blir även vakuum i vevhuset. Borde nog haft torrsump men vikt och platsbrist gör att jag väljer våtsump.
Senast redigerad av anglia-61 den tis dec 29, 2015 11:52 am, redigerad totalt 1 gånger.
oldforgemotorsport @Instagram

Turbos are like tampons, every pussy have one.
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

Re: B230 förstora oljehålen på vevaxeln

Inlägg av lyyski »

Anglia, Hur är tanken att du ska lösa vakuumet i vevhuset?

Någon extern vakuumpump bara eller ska du ta hjälp av avgaserna?
Användarvisningsbild
anglia-61
Forumsberoende
Inlägg: 682
Blev medlem: tis jul 15, 2008 9:13 am
Ort: Hbg.

Re: B230 förstora oljehålen på vevaxeln

Inlägg av anglia-61 »

Har en moroso vakuumpump till det.
oldforgemotorsport @Instagram

Turbos are like tampons, every pussy have one.
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: B230 förstora oljehålen på vevaxeln

Inlägg av Ersviken »

anglia-61 skrev:Jag hade nog mer rätt än jag fick formulerat mig. Menade så klart som du säger flödet på sugsidan. Jag är novis på området men det är inte skador på pumpen som oroar mig, men kan det bli luftbubblor i pumpen så kan det väll bli i lagerna också? Eller luftbubblorna försvinner på trycksidan?

Får gå ut och dela en pump och se om jag hittar "strypningen".

Kommer att göra vad som går för att oljan skall "piskas" runt så lite så möjligt i vevhuset, blir även vakuum i vevhuset. Borde nog haft torrsump men vikt och platsbrist gör att jag väljer våtsump.

Helt klart, ibland kan man feltolka saker på nätet, ville bara förtydliga lite :)
Som du säger så är all luft man för in i systemet kvar, bärigheten på lager är ju som tur var väl beräknad (överdimensionerat på flesta gamla volvo) för detta fenomen så det ska inte ställa till något (orginal i alla fall) men som sagt gör man sitt bästa för att minska på luften in så kanske man slipper några problem om man är nära gränsen.
Skriv svar