B230 förstora oljehålen på vevaxeln

Diskussioner för erfaret folk
PFR
För mycket laddtryck
Inlägg: 215
Blev medlem: tis dec 03, 2013 11:21 am

Re: B230 förstora oljehålen på vevaxeln

Inlägg av PFR »

Ingen har seglat åt nått håll utan påpekar skillnader och olika lösningar. Kadett: återigen så måste man ta hänsyn till olje systemets flödes kapacitet och under vilka omständigheter den är tänkt jobba i innan man drar riktlinjer på vad som är rätt å fel. Vad det beträffar Bmw råkar det vara ett favorit ämne för mig har haft och äger idag några så där vet jag mycket väl hur det ser ut så de lugnt :)
var med å byggde om en Dtm 2.5liters merca snurra för rally cross år 1999 eller om det var 2000 det var intressant och blev bra. Den finns här uppe än idag men med större volym nu.:)
Allt är inte som man tror :)
Peter Forlund /PFracing
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: B230 förstora oljehålen på vevaxeln

Inlägg av Kadett4wd »

Jag skriver inte det du tipsar om är fel.
Bara overkill på en maskin som ska varva typ 9000rpm.
Brorsons motor har lite modifierat oljesystem med oljesprutmunstycken i ramlagerbockarna också.
Ville absolut inte att det ska bli mindre flöde till vevstaken pga det.
Det är en något modifierad högvolymspump för mer flöde samt en del andra moddar på resten av systemet.
Mest för att minska skumbildning.

Huruvida du känner till andra motorer kunde jag inte veta, men vet nu.
Eftersom du är känd för tvåtakt,volvo och jänk.

Men då bör du också veta att det funkar med spår runtom ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: B230 förstora oljehålen på vevaxeln

Inlägg av StefanM »

Fast summa kardemumma så är nog ts bara en vanlig kille som läst lite saker och vill göra nånting liknande i sin egen motor. Vedbotrimmning typ..........Det finns ju en mängd märkliga saker inom motorkonstruktion genom åren som många följer slaviskt utan att veta varför och så är det ju med allting. Grada av oljehålen i vevaxlar var väl förekommande i gamla VW motorer där man försökte göra det bästa ur ett sunkigt original oljesystem. Där ger det ju lite fördelar men det innebär ju inte att det ger samma fördelar i en annan motor som från start har ett ganska bra system.
Finns ju andra exempel också där folk trimmar med postorderkataloger (finns det såna idag?) och bara köper grejer för garagegrannen har minsann ARP skruvar till sitt topplock. Då måste jag också ha det typ. Sen varför det monteras vet de ingenting om........Men det låter bra iallafall.
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: B230 förstora oljehålen på vevaxeln

Inlägg av Ersviken »

Kadett4wd skrev:Jag skriver inte det du tipsar om är fel.
Bara overkill på en maskin som ska varva typ 9000rpm.
Brorsons motor har lite modifierat oljesystem med oljesprutmunstycken i ramlagerbockarna också.
Ville absolut inte att det ska bli mindre flöde till vevstaken pga det.
Det är en något modifierad högvolymspump för mer flöde samt en del andra moddar på resten av systemet.
Mest för att minska skumbildning.

Huruvida du känner till andra motorer kunde jag inte veta, men vet nu.
Eftersom du är känd för tvåtakt,volvo och jänk.

Men då bör du också veta att det funkar med spår runtom ;)

Skulle vara intressant att veta du du modifierat en kugghjulspump för mer flöde, fräst ur huset och satt in större kugghjul? (Vet att Volvo ökade höjden på innerkugghjularen mellan B234 och B204 för mer flöde, men denna modifiering på en ytterkugghjulare (230 pump) låter omständigt om man inte har rätt maskiner för att tillverka kuggeometrier. )
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: B230 förstora oljehålen på vevaxeln

Inlägg av Kadett4wd »

själva kuggarna är inte modifierade.
Men jag såg rätt fina ökningar av oljeflöde jag jag var hos verdi och designade om pumpen invändigt ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: B230 förstora oljehålen på vevaxeln

Inlägg av Ersviken »

ja att du har sett saker på Verdi tvivlar jag inte på, de tillverkar ju oljepumpar.. Så du har modifierat pumphuset på en B230 pump då alltså?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: B230 förstora oljehålen på vevaxeln

Inlägg av Kadett4wd »

ja precis...
här är en .pdf jag hittade nu som berör problemet lite, även om de koncentrerar sig på kuggutformningen.
Det blir otrolig 'turbulens' på oljan, att hålla styr på den ökar flödet rejält.
Om du kikar på drev i en pump så har de ofta små skärskador och 'pitting', det beror på kaviteringar som slår loss matrial, precis som på en båtpropeller.

http://www.iust.ac.ir/ijae/files/site1/ ... 47fbfd.pdf
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: B230 förstora oljehålen på vevaxeln

Inlägg av Ersviken »

jo pumpar ser jag dagligen då jag jobbar med hydraulik. Ser ofta att folk skriver att de ökar flödet i pumpar genom att "shimsa" överströmningsventilen, sånt får mig att spy..
Därav min misstänksamma kommentar om ökat pumpflöde..
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: B230 förstora oljehålen på vevaxeln

Inlägg av Kadett4wd »

nej fan.. det ökar bara tryck och värme.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: B230 förstora oljehålen på vevaxeln

Inlägg av Kadett4wd »

MEN!!
Ett stort men...

Om man har ett restriktivt system kan man ju öka systemflödet med högre tryck.
Även om det finns bättre vägar ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
hfo
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 52
Blev medlem: ons okt 29, 2014 4:23 pm
Ort: Gustafs, Dalarnas Län, Sweden
Kontakt:

Re: B230 förstora oljehålen på vevaxeln

Inlägg av hfo »

Ersviken skrev:jo pumpar ser jag dagligen då jag jobbar med hydraulik. Ser ofta att folk skriver att de ökar flödet i pumpar genom att "shimsa" överströmningsventilen, sånt får mig att spy..
Därav min misstänksamma kommentar om ökat pumpflöde..
är det samma sort som mäter flödet i sånna dära bar? :)
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: B230 förstora oljehålen på vevaxeln

Inlägg av mauser240 »

Är nog samma sort. Finurligt gäng som snålar med enheterna har jag märkt, de mäter ju fan t.o.m. kompressionsförhållandet i bar ;)
//MartinL
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: B230 förstora oljehålen på vevaxeln

Inlägg av Ersviken »

Kadett4wd skrev:MEN!!
Ett stort men...

Om man har ett restriktivt system kan man ju öka systemflödet med högre tryck.
Även om det finns bättre vägar ;)
ja flödet som går ut till ett lager eller annat smörjställe kan man ju påverka på många sätt men pumpens deplacement är int så mycket att göra åt om man nu inte sätter in en variabel pump :)
PFR
För mycket laddtryck
Inlägg: 215
Blev medlem: tis dec 03, 2013 11:21 am

Re: B230 förstora oljehålen på vevaxeln

Inlägg av PFR »

En olje pump måste preppas mer än att bara bricka baypasen det hjälper inte direkt nått på mängden olja den klara pumpa . Jag gör olika modifieringar i hela pumpen (pratar om volvo nu) för att öka flödet samt trycket och har testa detta med att klocka hur fort man tömmer en 1liters bytta med samma varvtal och temp på vätskan och det gick att få nästa 20% bättre an std.
Allt är inte som man tror :)
Peter Forlund /PFracing
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: B230 förstora oljehålen på vevaxeln

Inlägg av Kadett4wd »

Om man monterar en 'vinge' som sitter mellan kuggarna så kan man få rejäla ökningar ;)
största skillnaden gav på trycksidan.
En del grejer går givetvis inte att göra på en volvopump.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar