B230 förstora oljehålen på vevaxeln

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
mact5
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: sön okt 18, 2015 12:01 pm
Ort: Småland

Re: B230 förstora oljehålen på vevaxeln

Inlägg av mact5 »

Mer varv åt folket . :thumbright:

Jag gillar det. :lol:
Don´t panic
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Re: B230 förstora oljehålen på vevaxeln

Inlägg av NikkO »

/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: B230 förstora oljehålen på vevaxeln

Inlägg av Kadett4wd »

ett gammalt trick är ju att kryssborra vevaxeln.

Jag har gått en annan väg.
Jag har tagit dubbla övre lagerbanor till ramlagren, då får du oljetryck på vevtappen hela 360grader runtom då vevaxeln snurrar.
Det bör minska risken att vevtapparna blir för varma och nyper.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: B230 förstora oljehålen på vevaxeln

Inlägg av mauser240 »

Visst är spåret 360 grader även original?
//MartinL
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: B230 förstora oljehålen på vevaxeln

Inlägg av Kadett4wd »

Nej inte på B230 vad jag vet.
Det var inte det på de lagren han köpte iaf.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
PFR
För mycket laddtryck
Inlägg: 215
Blev medlem: tis dec 03, 2013 11:21 am

Re: B230 förstora oljehålen på vevaxeln

Inlägg av PFR »

Att ha olje spår fullt varv är inte att föredra på en hög prestanda motor. Du tappar aldelles för mycket % av ytan och framkallar mycket hårdare tryck på den befinliga ytan genom detta. Oljan har ingen riktig chans att komma in i mellan ytorna med "full grove" som det kan tänkas. Genom att ha bara på översidan gör att man får hjälp att vrida/pressa in oljan som en separator mellan ytorna där kraften är som störst samt att olje pumpens kapacitet blir mycket mer avgörande med full grove lager. Alla stora v8 som byggs är det första man har i uppdaterings paketet att just se till att byta ut detta om det inte redan gjorts. Att borra vevaxeln är direkt olämpligt i syftet att förbättra förmågan mot högre rpm överlevnad för detta har visa sig att oljan från vevstaken strävar ut från hålet genom centrifugal kraften och det extra hålet hjälper detta. Det funkar bra med att borra genom ramlager tappen upp till ca 7000rpm inte där efter. Ska du ha hög rpm hållbarhet är fasningen på olje kanalens utgång mycket avgörande.
Allt är inte som man tror :)
Peter Forlund /PFracing
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: B230 förstora oljehålen på vevaxeln

Inlägg av Kadett4wd »

Det där tror jag bara är rädsla för att prova.
Många många andra maskiner har det, och utom några som helst problem på samma lagerarea kör vansinnigt med vrid och effekt.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
PFR
För mycket laddtryck
Inlägg: 215
Blev medlem: tis dec 03, 2013 11:21 am

Re: B230 förstora oljehålen på vevaxeln

Inlägg av PFR »

Detta är fakta inget påhitt :thumbright: var å en provar och allt som sägs tillåts fri tolkning . Somliga måste känna på plattan om den är varm varje dag somliga utvecklar metoder för att inte behöva göra det :thumbright:
Allt detta är väldigt ut sorterat på Prostock och extrem banracing sidan och genom åren har jag sett mycket lösningar och dess facit. Det som hjälper mest mot varvtals hållbarhet är just utformningen av olje utgången i vevaxeln samt olje systemets flödes kapacitet trycket är inte lika avgörande när man passerar visa områden det räcker med 6-7kg om man varvar 10tusen med allt övriga rätt. :thumbright:
Allt är inte som man tror :)
Peter Forlund /PFracing
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: B230 förstora oljehålen på vevaxeln

Inlägg av fredde_vit_pv »

är det någon som vet hur mycket vevaxeln själv höjer trycket? den borde vara en ganska effektiv centrifugalpump
och kanske kan den suga in luft via ramlagren vid tillfälligt tryckfall från pumpen !?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: B230 förstora oljehålen på vevaxeln

Inlägg av Kadett4wd »

jag menade askiljt oljespåren i lagren. det andra är korrekt.

Vi kan dra ett exempel.. opelmotorer.
CIH har otroligt stabila underdelar
OHC/DOCH (nyare).
BMW
Mercedes
mfl mfl mfl.
De klarar utan bekymmer med ramlagren långt över 1000hk och typ lika i vrid på motorer som varvar 8000rpm+
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: B230 förstora oljehålen på vevaxeln

Inlägg av Matti johansson »

Pfr. På Jernberg samtliga division 1 motorer o på våra volvomotor funkade iallafall dubbla överlager på ramlager bra. Mvh Matti

Skickat från min D5803 via Tapatalk
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: B230 förstora oljehålen på vevaxeln

Inlägg av mauser240 »

Jag har åtminstone fått 360 graders spår när jag köpt ramlager till B230.

Är möjligt att det var lite special, kommer inte ihåg.
//MartinL
PFR
För mycket laddtryck
Inlägg: 215
Blev medlem: tis dec 03, 2013 11:21 am

Re: B230 förstora oljehålen på vevaxeln

Inlägg av PFR »

Matti:
Jag diskutera mycket varv = 9-10tusen en modern Prostock går på 10tusen +. Om vi pratar 7000-8000 då är det en annan sak det skrev jag även i inlägget innan.
Järnberg har inte riktigt samma modell på utgången i olje kanalen på veven som en gammal Volvo samt så har han tillgång till lite mer flöde i sitt system därav helt andra förutsättningar :)
Allt är inte som man tror :)
Peter Forlund /PFracing
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: B230 förstora oljehålen på vevaxeln

Inlägg av Matti johansson »

ok, då var det du som seglade iväg alltså, eftersom trådskaparen pratade B230!?
är mycket få personer här som har prostock och 10000rpm. O just där snackar vi verkligen extrema cylindertryck på högt varv. Vill till o få effekt så högt upp i en B230 o 531 :-)


vad är det på oljekanalens utgång i veven som är annorlunda? det jag har sett är raka kanaler, och de med "tratt"formad utgång. Kan det vara det?

Mvh Matti
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: B230 förstora oljehålen på vevaxeln

Inlägg av Kadett4wd »

Man kan slipa en liten 'oval'
Lika bred som kanalen men typ 2 ggr diam på hålet i längd.

I övrigt. Bmw och merca varvade långt över 10000 med sina dtm bilar på 90 talet.
Med.... spår runtom på ramlager.
Bmw har till och med spår bakom lagren och fler hål i lagret.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar