B230 förstora oljehålen på vevaxeln
Re: B230 förstora oljehålen på vevaxeln
/Niklas Eliasson
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10189
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: B230 förstora oljehålen på vevaxeln
ett gammalt trick är ju att kryssborra vevaxeln.
Jag har gått en annan väg.
Jag har tagit dubbla övre lagerbanor till ramlagren, då får du oljetryck på vevtappen hela 360grader runtom då vevaxeln snurrar.
Det bör minska risken att vevtapparna blir för varma och nyper.
Jag har gått en annan väg.
Jag har tagit dubbla övre lagerbanor till ramlagren, då får du oljetryck på vevtappen hela 360grader runtom då vevaxeln snurrar.
Det bör minska risken att vevtapparna blir för varma och nyper.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10189
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: B230 förstora oljehålen på vevaxeln
Nej inte på B230 vad jag vet.
Det var inte det på de lagren han köpte iaf.
Det var inte det på de lagren han köpte iaf.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: B230 förstora oljehålen på vevaxeln
Att ha olje spår fullt varv är inte att föredra på en hög prestanda motor. Du tappar aldelles för mycket % av ytan och framkallar mycket hårdare tryck på den befinliga ytan genom detta. Oljan har ingen riktig chans att komma in i mellan ytorna med "full grove" som det kan tänkas. Genom att ha bara på översidan gör att man får hjälp att vrida/pressa in oljan som en separator mellan ytorna där kraften är som störst samt att olje pumpens kapacitet blir mycket mer avgörande med full grove lager. Alla stora v8 som byggs är det första man har i uppdaterings paketet att just se till att byta ut detta om det inte redan gjorts. Att borra vevaxeln är direkt olämpligt i syftet att förbättra förmågan mot högre rpm överlevnad för detta har visa sig att oljan från vevstaken strävar ut från hålet genom centrifugal kraften och det extra hålet hjälper detta. Det funkar bra med att borra genom ramlager tappen upp till ca 7000rpm inte där efter. Ska du ha hög rpm hållbarhet är fasningen på olje kanalens utgång mycket avgörande.
Allt är inte som man tror
Peter Forlund /PFracing
Peter Forlund /PFracing
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10189
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: B230 förstora oljehålen på vevaxeln
Det där tror jag bara är rädsla för att prova.
Många många andra maskiner har det, och utom några som helst problem på samma lagerarea kör vansinnigt med vrid och effekt.
Många många andra maskiner har det, och utom några som helst problem på samma lagerarea kör vansinnigt med vrid och effekt.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: B230 förstora oljehålen på vevaxeln
Detta är fakta inget påhitt var å en provar och allt som sägs tillåts fri tolkning . Somliga måste känna på plattan om den är varm varje dag somliga utvecklar metoder för att inte behöva göra det
Allt detta är väldigt ut sorterat på Prostock och extrem banracing sidan och genom åren har jag sett mycket lösningar och dess facit. Det som hjälper mest mot varvtals hållbarhet är just utformningen av olje utgången i vevaxeln samt olje systemets flödes kapacitet trycket är inte lika avgörande när man passerar visa områden det räcker med 6-7kg om man varvar 10tusen med allt övriga rätt.
Allt detta är väldigt ut sorterat på Prostock och extrem banracing sidan och genom åren har jag sett mycket lösningar och dess facit. Det som hjälper mest mot varvtals hållbarhet är just utformningen av olje utgången i vevaxeln samt olje systemets flödes kapacitet trycket är inte lika avgörande när man passerar visa områden det räcker med 6-7kg om man varvar 10tusen med allt övriga rätt.
Allt är inte som man tror
Peter Forlund /PFracing
Peter Forlund /PFracing
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Re: B230 förstora oljehålen på vevaxeln
är det någon som vet hur mycket vevaxeln själv höjer trycket? den borde vara en ganska effektiv centrifugalpump
och kanske kan den suga in luft via ramlagren vid tillfälligt tryckfall från pumpen !?
och kanske kan den suga in luft via ramlagren vid tillfälligt tryckfall från pumpen !?
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10189
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: B230 förstora oljehålen på vevaxeln
jag menade askiljt oljespåren i lagren. det andra är korrekt.
Vi kan dra ett exempel.. opelmotorer.
CIH har otroligt stabila underdelar
OHC/DOCH (nyare).
BMW
Mercedes
mfl mfl mfl.
De klarar utan bekymmer med ramlagren långt över 1000hk och typ lika i vrid på motorer som varvar 8000rpm+
Vi kan dra ett exempel.. opelmotorer.
CIH har otroligt stabila underdelar
OHC/DOCH (nyare).
BMW
Mercedes
mfl mfl mfl.
De klarar utan bekymmer med ramlagren långt över 1000hk och typ lika i vrid på motorer som varvar 8000rpm+
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 280
- Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Re: B230 förstora oljehålen på vevaxeln
Pfr. På Jernberg samtliga division 1 motorer o på våra volvomotor funkade iallafall dubbla överlager på ramlager bra. Mvh Matti
Skickat från min D5803 via Tapatalk
Skickat från min D5803 via Tapatalk
Re: B230 förstora oljehålen på vevaxeln
Jag har åtminstone fått 360 graders spår när jag köpt ramlager till B230.
Är möjligt att det var lite special, kommer inte ihåg.
Är möjligt att det var lite special, kommer inte ihåg.
//MartinL
Re: B230 förstora oljehålen på vevaxeln
Matti:
Jag diskutera mycket varv = 9-10tusen en modern Prostock går på 10tusen +. Om vi pratar 7000-8000 då är det en annan sak det skrev jag även i inlägget innan.
Järnberg har inte riktigt samma modell på utgången i olje kanalen på veven som en gammal Volvo samt så har han tillgång till lite mer flöde i sitt system därav helt andra förutsättningar
Jag diskutera mycket varv = 9-10tusen en modern Prostock går på 10tusen +. Om vi pratar 7000-8000 då är det en annan sak det skrev jag även i inlägget innan.
Järnberg har inte riktigt samma modell på utgången i olje kanalen på veven som en gammal Volvo samt så har han tillgång till lite mer flöde i sitt system därav helt andra förutsättningar
Allt är inte som man tror
Peter Forlund /PFracing
Peter Forlund /PFracing
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 280
- Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Re: B230 förstora oljehålen på vevaxeln
ok, då var det du som seglade iväg alltså, eftersom trådskaparen pratade B230!?
är mycket få personer här som har prostock och 10000rpm. O just där snackar vi verkligen extrema cylindertryck på högt varv. Vill till o få effekt så högt upp i en B230 o 531
vad är det på oljekanalens utgång i veven som är annorlunda? det jag har sett är raka kanaler, och de med "tratt"formad utgång. Kan det vara det?
Mvh Matti
är mycket få personer här som har prostock och 10000rpm. O just där snackar vi verkligen extrema cylindertryck på högt varv. Vill till o få effekt så högt upp i en B230 o 531
vad är det på oljekanalens utgång i veven som är annorlunda? det jag har sett är raka kanaler, och de med "tratt"formad utgång. Kan det vara det?
Mvh Matti
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10189
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: B230 förstora oljehålen på vevaxeln
Man kan slipa en liten 'oval'
Lika bred som kanalen men typ 2 ggr diam på hålet i längd.
I övrigt. Bmw och merca varvade långt över 10000 med sina dtm bilar på 90 talet.
Med.... spår runtom på ramlager.
Bmw har till och med spår bakom lagren och fler hål i lagret.
Lika bred som kanalen men typ 2 ggr diam på hålet i längd.
I övrigt. Bmw och merca varvade långt över 10000 med sina dtm bilar på 90 talet.
Med.... spår runtom på ramlager.
Bmw har till och med spår bakom lagren och fler hål i lagret.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!