B230 förstora oljehålen på vevaxeln
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 71
- Blev medlem: mån jun 29, 2015 8:35 pm
B230 förstora oljehålen på vevaxeln
Tjena!
Innan jag börjar så vill jag påpeka att jag vet redan att den modifikation funkar bra och att många gör detta på både original motorer de renoverar och på motorer med mer pulver och det är att få någon att förstora oljehålena på vevaxeln så att oljan flödar bättre och smörjer lagertapparna bättre. T.ex det som jag kommer ha som projekt i framtiden är att bygga en BILLIGARE motor som tål att varvas utan att överhettas eller att skära ihop. Det jag hade tänkt mig att göra är att som sagt få någon att lite lätt förstora oljehålen på vevaxeln och fetta upp lagerspelet till runt 0.060mm, då ligger lagerspelet i slutet på toleransen för en b230 och jag tycker det är ett bra lagerspel för att låta olja flöda bra också, och sedan skaffa en bättre kylare och oljekylare så att man sänker temperaturerna i motorn och sedan göra allt annat som att byta lager kolvringar osv. det jag vill veta är om det är något som jag har missat finns det något mer jag kan göra?
Somsagt jag är INTE direkt ute efter MYCKET hästkrafter utan jag villa ha en motor som klarar att bli högt varvar och jag är ganska säker att den kommer klara det med det jag skrivit ovanför.
MVH
Innan jag börjar så vill jag påpeka att jag vet redan att den modifikation funkar bra och att många gör detta på både original motorer de renoverar och på motorer med mer pulver och det är att få någon att förstora oljehålena på vevaxeln så att oljan flödar bättre och smörjer lagertapparna bättre. T.ex det som jag kommer ha som projekt i framtiden är att bygga en BILLIGARE motor som tål att varvas utan att överhettas eller att skära ihop. Det jag hade tänkt mig att göra är att som sagt få någon att lite lätt förstora oljehålen på vevaxeln och fetta upp lagerspelet till runt 0.060mm, då ligger lagerspelet i slutet på toleransen för en b230 och jag tycker det är ett bra lagerspel för att låta olja flöda bra också, och sedan skaffa en bättre kylare och oljekylare så att man sänker temperaturerna i motorn och sedan göra allt annat som att byta lager kolvringar osv. det jag vill veta är om det är något som jag har missat finns det något mer jag kan göra?
Somsagt jag är INTE direkt ute efter MYCKET hästkrafter utan jag villa ha en motor som klarar att bli högt varvar och jag är ganska säker att den kommer klara det med det jag skrivit ovanför.
MVH
Re: B230
Varför ska du varva mycket om du inte vill ha mycket hästkrafter?
/Niklas Eliasson
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 71
- Blev medlem: mån jun 29, 2015 8:35 pm
Re: B230
Jag vet att när folk varvar med original motorer så hänger ofta inte kylsystemet och oljesystemet med
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 71
- Blev medlem: mån jun 29, 2015 8:35 pm
Re: B230
Och jag kommer troligen göra lite arbete på toppen också
Re: B230
förstår inte vad detta ska gå ut på, övervarva en original motor låter det mest som.
topp, kamaxel ventiler?
varför krångla till att bygga om oljesystem kylsystem om du inte har ett effektmål.
är det en långloppsbil, dragracebil, båtmotor rymdraket?
jag varvar nästan 10000rpm med min evos original oljekanaler och pump.
åker 0.08 i lagerspel, 0.9 i kolvspel ( har ross kolvar )
jag kommer att ta bort termostat och mekanisk vattenpump och åka elpump för att minimera risken för kavitation i kylsystemet.
men är rätt mycket högre varv på min motor än en standarn.
nu ska man inte jämföra äpplen med päron men.
topp, kamaxel ventiler?
varför krångla till att bygga om oljesystem kylsystem om du inte har ett effektmål.
är det en långloppsbil, dragracebil, båtmotor rymdraket?
jag varvar nästan 10000rpm med min evos original oljekanaler och pump.
åker 0.08 i lagerspel, 0.9 i kolvspel ( har ross kolvar )
jag kommer att ta bort termostat och mekanisk vattenpump och åka elpump för att minimera risken för kavitation i kylsystemet.
men är rätt mycket högre varv på min motor än en standarn.
nu ska man inte jämföra äpplen med päron men.
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 71
- Blev medlem: mån jun 29, 2015 8:35 pm
Re: B230 förstora oljehålen på vevaxeln
Det jag vill få ut är en motor som klarar av att varva mycket och jag har sett en del b230 som dels överhettar men jag tycker att det skulle vara bra att få oljan att flöda bättre när en ska köra hårt med den
Re: B230 förstora oljehålen på vevaxeln
Varför ska du varva mycket?
Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: B230 förstora oljehålen på vevaxeln
frågan kvarstår, varför...
vad skall du göra med bilen eller ska man bara varva?
effekt, register mm
Jag skulle mera säga att flöde/tryck är viktigare att kolla upp än större hål.
vad skall du göra med bilen eller ska man bara varva?
effekt, register mm
Jag skulle mera säga att flöde/tryck är viktigare att kolla upp än större hål.
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Re: B230 förstora oljehålen på vevaxeln
Är du ens seriös?
/Niklas Eliasson
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
Re: B230 förstora oljehålen på vevaxeln
Enda frågan är ju denna. Avancerad motorteknik på sin högsta nivåJonathan Eriksson skrev:Tjena!
det jag vill veta är om det är något som jag har missat finns det något mer jag kan göra?
//MartinL
Re: B230 förstora oljehålen på vevaxeln
Jag rekommenderar att "Jonathan Eriksson" börjar med att läsa dom trådar som finns här på forumet innan du frågar massa konstiga & oseriösa frågor.
Ska du ens bygga någon motor? Du har frågat om allt möjligt senaste tiden..
Ska du ens bygga någon motor? Du har frågat om allt möjligt senaste tiden..
Re: B230 förstora oljehålen på vevaxeln
Det är ju givetvis en epa, ska man åka 100km/t på tvåan långa stunder krävs bra smörjning...
Peter Olson
Re: B230 förstora oljehålen på vevaxeln
Fick mig ett litet leende på läpparna när jag kollade några trådar. Nästan alla ligger ju under "avancerad motorteknik"Modigh skrev:Jag rekommenderar att "Jonathan Eriksson" börjar med att läsa dom trådar som finns här på forumet innan du frågar massa konstiga & oseriösa frågor.
Ska du ens bygga någon motor? Du har frågat om allt möjligt senaste tiden..
Trådstartaren kanske skulle vända sig till garaget.org istället. Sharky och Marlboroman tycks ha oändliga nerver...
//MartinL
Re: B230 förstora oljehålen på vevaxeln
Många funderingar, det är bra att fundera och vilja lära sig men snälla SÖK.
/Niklas Eliasson
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960