portning av topp
portning av topp
Pratas om tunt gods vid portning. Vad är tunt i en gjuten alutopp?
3mm med 2bars ladd?
Konstig fråga kanske men är nyfiken vad som är rimligt.
3mm med 2bars ladd?
Konstig fråga kanske men är nyfiken vad som är rimligt.
MVH Micke
Med mål på 6,50 på 201m
PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Med mål på 6,50 på 201m
PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: portning av topp
Kör in laddtryck i kylvattnet också så är trycket noll(i insugskanalerna då iofs)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: portning av topp
Jo så kan man ju säga men vad är ett seriöst svar?
MVH Micke
Med mål på 6,50 på 201m
PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Med mål på 6,50 på 201m
PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: portning av topp
det är en svår fråga.
beror på gjutkvalitén en hel del.
beror på gjutkvalitén en hel del.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: portning av topp
Det kan jag köpa, men finns det några "riktlinjer?
MVH Micke
Med mål på 6,50 på 201m
PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Med mål på 6,50 på 201m
PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Re: portning av topp
Googla efter bilder på din topp där någon kapat isär den.
Mvh
Mvh
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: portning av topp
Det var inte hans fråga.
Han ville veta säker tjocklek efter portning.
1.5-2.5mm skulle jag vilja säga.
Han ville veta säker tjocklek efter portning.
1.5-2.5mm skulle jag vilja säga.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: portning av topp
Japp, har hittat bilder på nätet men undrade just om hur mycket som bör vara kvar.
En av de stora anledningarna var att ett org topplock tycks fått en gjutkant bortslipad från fabrik och därmed nerkörd ca 2mm precis under sätet.
Detta tycks resultera i att det bara är 3-4 mm gods just där nerslipningen är
I denna kanal har man sedan stansat in en siffra troligen för att markera åtgärden
Denna topp får nog vara för lek med slipstiftet
MVH Micke
En av de stora anledningarna var att ett org topplock tycks fått en gjutkant bortslipad från fabrik och därmed nerkörd ca 2mm precis under sätet.
Detta tycks resultera i att det bara är 3-4 mm gods just där nerslipningen är
I denna kanal har man sedan stansat in en siffra troligen för att markera åtgärden
Denna topp får nog vara för lek med slipstiftet
MVH Micke
MVH Micke
Med mål på 6,50 på 201m
PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Med mål på 6,50 på 201m
PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Re: portning av topp
Då kan man ju fundera varför inte detta var ditt första svar...Kadett4wd skrev:Det var inte hans fråga.
Han ville veta säker tjocklek efter portning.
1.5-2.5mm skulle jag vilja säga.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: portning av topp
MickeK skrev:Japp, har hittat bilder på nätet men undrade just om hur mycket som bör vara kvar.
En av de stora anledningarna var att ett org topplock tycks fått en gjutkant bortslipad från fabrik och därmed nerkörd ca 2mm precis under sätet.
Detta tycks resultera i att det bara är 3-4 mm gods just där nerslipningen är
I denna kanal har man sedan stansat in en siffra troligen för att markera åtgärden
Denna topp får nog vara för lek med slipstiftet
MVH Micke
Om det är precis vid ett säte eller liknande, där det finns massvis med matrial som trots allt håller i, 'skapar en balk' för det tunna så kan det gå att gå än tunnare med matrial givetvis.
Men om det är direkt på flanken i en kanal där det inte finns annat än vatten på på flera cm avstånd till närmsta 'balk' så skulle jag gå på det jag skrev tidigare.
En klotrund kanal kan dessutom ha lite tunnare ändå.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 246
- Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm
Re: portning av topp
Har sett en seriöst portad B20 topp som lämnade bra effekt i bänken å gick gott i skogen, tills den dagen det gick hål i avgas kanalen, den var löv tunn. Det lär inte vara lätt om det ens går att mäta hur mycket gods man har kvar efter att man har portat.
Re: portning av topp
Går ju alltid att ultraljudsmäta.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: portning av topp
"Går ju alltid att ultraljudsmäta" Nä, så enkelt är det definitivt inte... För att överhuvudtaget komma åt att mäta inne i en kanal så måste givaren vara extremt liten, sedan måste givaren placeras på tvären inne i kanalen beroende på väggens krökning. Detta för att minimera det fel i mätningen som ovillkorligen kommer att ske beroende på den luftspalt som i form av en "månskära" bildas mellan väggen och givaren vilket ger helt fel värden. texten nedan är från den test jag gjorde på väggtjockleken i ett B20 block. Avvikelsen i en kanal med 40-50mms diameter blir större....
"Mätningen var inte helt problemfri eftersom probens mätyta inte låg helt plan emot cylinderväggen, mätvärdena kunde därför skilja en hel del och det mätvärde som anges i tabellen ovan är det mätvärde som verkade mest rätt. Räknar man på båghöjden som bildas mellan probens plana mätyta och cylinderns konkava yta så får man fram ett värde på 0,178mm. Det är alltså avståndet på det tomrum som finns mellan mätproben och cylinderväggen, så trots att mätproben är så pass liten som 8mm så ger detta tomrum ett mätfel. Så alla mätvärden ovan är större än vad dom är i verkligheten.
För att få ett grepp om hur mycket avvikelsen verkligen är så testades en 100mm lös stål cylinder med 5,50mms väggtjocklek. Den invändiga mätningen gav drygt 0,4 mm större värde på väggtjockleken än det verkligt uppmätta med mikrometer. Så man kan med andra ord anta att de riktiga tabellvärdena på en cylinder med diam 89,5mm avviker nedåt med minst 0,40mm".
"Mätningen var inte helt problemfri eftersom probens mätyta inte låg helt plan emot cylinderväggen, mätvärdena kunde därför skilja en hel del och det mätvärde som anges i tabellen ovan är det mätvärde som verkade mest rätt. Räknar man på båghöjden som bildas mellan probens plana mätyta och cylinderns konkava yta så får man fram ett värde på 0,178mm. Det är alltså avståndet på det tomrum som finns mellan mätproben och cylinderväggen, så trots att mätproben är så pass liten som 8mm så ger detta tomrum ett mätfel. Så alla mätvärden ovan är större än vad dom är i verkligheten.
För att få ett grepp om hur mycket avvikelsen verkligen är så testades en 100mm lös stål cylinder med 5,50mms väggtjocklek. Den invändiga mätningen gav drygt 0,4 mm större värde på väggtjockleken än det verkligt uppmätta med mikrometer. Så man kan med andra ord anta att de riktiga tabellvärdena på en cylinder med diam 89,5mm avviker nedåt med minst 0,40mm".
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Re: portning av topp
känns ju inte som raketforskning att kompensera för radiefelet!?
visst ger olika legeringar/smuts på insidan eller härdningar olika värden vid ultraljudsmätning?
Mvh/Fredrik
visst ger olika legeringar/smuts på insidan eller härdningar olika värden vid ultraljudsmätning?
Mvh/Fredrik
Re: portning av topp
Här har du en bild på den probe som jag använder och mycket mindre än den får du nog leta efter.
Den här skall alltså gå in på den ledden som du ser, vilket blir svårt eftersom man då kommer att bryta rejält i sladdinfästningen på givaren.
Raket forskning eller ej, ett mätvärde som inte är korrekt blir ingen glad av. Sedan är det så att olika material och även skillnad i legering inom samma materialgrupp ger och kan ge olika ljudhastighet, vilket i sin tur ger felaktigt mätresultat om inte mätutrustningen kalibreras mot just det material och den legering man tänkt att mäta emot. Smuts på ytan du mäter på kan ge sämre mätvärde, det brukar dock inte ge så stora avvikelser eftersom den kontaktgel man använder vanligtvis brukar lösa upp oljebaserad smuts. Färg brukar dock inte spela så stor roll det kan man ställa in så att den filtrerar bort. Ofta kan man se både färgtjockleken och godsets tjocklek vid en och samma mätning. Man får då olika toppar på baslinjen, allt beror på hur man ställer in mätaren.
Givaren har ju en sändare och en mottagare i ytan, mellan dessa så ligger det en tunn skiva av kork som isolering, man kan se det på bilden. Då man mäter på rör så ska sändare och mottagare i givaren alltid ligga vinkelrät mot rörets utbredning, annars blir mätfelet ännu större än den luftspalt som finns.
Hur stort mätfel man får då givaren inte har anpassats till den radie som råder får man testa sig fram till, alldeles lätt är det inte om man ska få korrekta mätvärden som man kan lita på
Den här skall alltså gå in på den ledden som du ser, vilket blir svårt eftersom man då kommer att bryta rejält i sladdinfästningen på givaren.
Raket forskning eller ej, ett mätvärde som inte är korrekt blir ingen glad av. Sedan är det så att olika material och även skillnad i legering inom samma materialgrupp ger och kan ge olika ljudhastighet, vilket i sin tur ger felaktigt mätresultat om inte mätutrustningen kalibreras mot just det material och den legering man tänkt att mäta emot. Smuts på ytan du mäter på kan ge sämre mätvärde, det brukar dock inte ge så stora avvikelser eftersom den kontaktgel man använder vanligtvis brukar lösa upp oljebaserad smuts. Färg brukar dock inte spela så stor roll det kan man ställa in så att den filtrerar bort. Ofta kan man se både färgtjockleken och godsets tjocklek vid en och samma mätning. Man får då olika toppar på baslinjen, allt beror på hur man ställer in mätaren.
Givaren har ju en sändare och en mottagare i ytan, mellan dessa så ligger det en tunn skiva av kork som isolering, man kan se det på bilden. Då man mäter på rör så ska sändare och mottagare i givaren alltid ligga vinkelrät mot rörets utbredning, annars blir mätfelet ännu större än den luftspalt som finns.
Hur stort mätfel man får då givaren inte har anpassats till den radie som råder får man testa sig fram till, alldeles lätt är det inte om man ska få korrekta mätvärden som man kan lita på