T3 Avgashus eller Tial Vband
Re: T3 Avgashus eller Tial Vband
Rimboförsamlingen.
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Re: T3 Avgashus eller Tial Vband
Nu när vi ändå har kommit fram till om vad som är bra eller dåligt.
Någon i denna tråden som vet vilka turboagg som är "effektivast" eller Bra turboagg? BW EFR, Garrett GTX/GTW, PTE, Turbonetics?
Någon i denna tråden som vet vilka turboagg som är "effektivast" eller Bra turboagg? BW EFR, Garrett GTX/GTW, PTE, Turbonetics?
Morris minor 1956 med SAAB motor!
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: T3 Avgashus eller Tial Vband
EFR är riktigt bra,, men har för glest sortiment.
I övrigt är det nästan jämt skägg.
Alla har sina egna godbitar kan man nästan säga.
I övrigt är det nästan jämt skägg.
Alla har sina egna godbitar kan man nästan säga.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: T3 Avgashus eller Tial Vband
Peka EXAKT på felet..
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: T3 Avgashus eller Tial Vband
Det roliga är i sammanhanget,, ni/du dissar tialhuset.
Men relativt många upplever förbättringar inkluderat mig själv.
Jag var bland de första i Sverige med Tialhuset, det fanns ingen importör då jag köpte det, eller ja, ingen som valt att ta hem det.
En firma i Göteborg hjälpte mig då(tack PRD)
Jag förde mailkonversation med Tial själva för att försöka få hem ett, i mailkonversationen så skrev Jake Niergarth att husen var en närapå ripoff från gamla F1 grejer från Garrett.
Att det sedan runnit vatten under broarna och andra kommit ifatt i utvecklingen förstår jag helt, men att säga det är direkt dåligt mot sin motsvarighet i gjutjärn är helt åt fanders.
Men relativt många upplever förbättringar inkluderat mig själv.
Jag var bland de första i Sverige med Tialhuset, det fanns ingen importör då jag köpte det, eller ja, ingen som valt att ta hem det.
En firma i Göteborg hjälpte mig då(tack PRD)
Jag förde mailkonversation med Tial själva för att försöka få hem ett, i mailkonversationen så skrev Jake Niergarth att husen var en närapå ripoff från gamla F1 grejer från Garrett.
Att det sedan runnit vatten under broarna och andra kommit ifatt i utvecklingen förstår jag helt, men att säga det är direkt dåligt mot sin motsvarighet i gjutjärn är helt åt fanders.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: T3 Avgashus eller Tial Vband
Lugn och fin nu Big Al!
Jämförelsen var mellan en vanlig T3-fläns eller en V-band t.ex Tial. Mig veterligen finns det väl inga twinentry V-band....eller?
Om man som väldigt många på detta forumet ska bygga på en femma, så är normalt sett twinentry uteslutet. Jag vet att det finns twinentry-hus med olika A/R på inloppen och det hade varit spännande att prova ett sådant på en femma, men i denna diskussionen jämfördes singel entry T3 mot V-band.
Jämförelsen var mellan en vanlig T3-fläns eller en V-band t.ex Tial. Mig veterligen finns det väl inga twinentry V-band....eller?
Om man som väldigt många på detta forumet ska bygga på en femma, så är normalt sett twinentry uteslutet. Jag vet att det finns twinentry-hus med olika A/R på inloppen och det hade varit spännande att prova ett sådant på en femma, men i denna diskussionen jämfördes singel entry T3 mot V-band.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 281
- Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am
Re: T3 Avgashus eller Tial Vband
Tial produserer twin-entry V-band inn/ut for Garrret. De har også annonsert at de skal produsere V-band eksoshus for Borg Warner EFR. Tial V band GT 28, 30 og 35 har utvendig diameter 2,125 tum ( 54 mm ) som blir en del mindre tverrsnitt enn en T3. Det har nok litt å betydning det også.
Re: T3 Avgashus eller Tial Vband
Det har jättestor betydelse. T3 har egentligen alldeles för stort tvärsnitt i inloppet och man brukar vinna en hel del respons genom att svetsa ner inloppet så det bättre matchar kollektorn på grenröret.
Jag visste inte att det fanns twinentry V-band. Hur centrerar man inloppen då? Med stift? Då försvinner ju en stor fördel med V-band, nämligen friheten att rotera avgashuset i flänsen.
Jag visste inte att det fanns twinentry V-band. Hur centrerar man inloppen då? Med stift? Då försvinner ju en stor fördel med V-band, nämligen friheten att rotera avgashuset i flänsen.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: T3 Avgashus eller Tial Vband
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: T3 Avgashus eller Tial Vband
På en Garrett turbo så har Garrett medvetet lämnat ett stort avstånd (kontra alla andra turbotillverkare) mellan turbinhjul och nozzeln. Det som händer då med ett stort avstånd är att gashastigheten ute vid nozzeln ökar.
Garrett anser då att gasmassan ute vid nozzeln blir en förlängning av hjulets induserblad och använder sig då av relativt höga trim på turbinen för att nå teoretiskt normala turbintrim.
Alexander, jag har tidigare med förvåning noterat just det du skriver. Det stämmer även på ett K26 hybridturbinhus till min GTX2860R. Att det är ett stort "tomrum" mellan turbin-"nozzlen" och ytterdiametern på turbinhjulet, menar jag. Kan du länka till information om vad tankarna bakom detta är? Jag ser vad du skriver, men jag vill skulle vilja se hur Garret själva formulerar fysiken och sina argument till detta.
Garrett anser då att gasmassan ute vid nozzeln blir en förlängning av hjulets induserblad och använder sig då av relativt höga trim på turbinen för att nå teoretiskt normala turbintrim.
Alexander, jag har tidigare med förvåning noterat just det du skriver. Det stämmer även på ett K26 hybridturbinhus till min GTX2860R. Att det är ett stort "tomrum" mellan turbin-"nozzlen" och ytterdiametern på turbinhjulet, menar jag. Kan du länka till information om vad tankarna bakom detta är? Jag ser vad du skriver, men jag vill skulle vilja se hur Garret själva formulerar fysiken och sina argument till detta.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: T3 Avgashus eller Tial Vband
Jag har svarvat om avgashus för mången år sedan.
Jag lät nozzeln vara tajt först för att testa få ett 'tätt' turbinhus.
Jag bråkade ett tag med detta innan jag helt enkelt svarvade bort några millimeter.
Då började grejerna lira.
Det var en precision turbo med ca 600hk kapacitet.
Som jag monterade större turbin i för det var alldeles för liten turbin från början.
Med nya turbin började den surga OCH spoola dåligt.
Så jag öppnade upp nozzeln och saker började falla på plats.
Jag lät nozzeln vara tajt först för att testa få ett 'tätt' turbinhus.
Jag bråkade ett tag med detta innan jag helt enkelt svarvade bort några millimeter.
Då började grejerna lira.
Det var en precision turbo med ca 600hk kapacitet.
Som jag monterade större turbin i för det var alldeles för liten turbin från början.
Med nya turbin började den surga OCH spoola dåligt.
Så jag öppnade upp nozzeln och saker började falla på plats.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: T3 Avgashus eller Tial Vband
Holset, MHI m.fl anger just den arean vid B som storlek på sina avgashus istället för A/R. Jag har själv tyckt i flera år att det är ett konstigt tänk att bara ange ena parametern utav två väldigt viktiga, A/R-ratio och nozzelarea.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)