T3 Avgashus eller Tial Vband

Diskussioner för erfaret folk
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 1:07 am, redigerad totalt 1 gånger.
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 568
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: T3 Avgashus eller Tial Vband

Inlägg av quattro »

Gapet mellan nozzle-öppningen och själva turbinbladen i en turbin brukar väl upptas av vad som inom flygmotorbranchen kallas för stator/ledskenor/vanes. Dessa finns ju också på VGT- eller VNT-turbos. En turbo utan vanes brukar väl ha i princip 0 i avstånd mellan nozzleöppningen och turbinens "blade tips". Så är det på mina K24or och K26or och så är det på alla bilder jag sett på turbo-turbiner överhuvud taget. Utom vad gäller VNT-turbos då - och Garret. Tar man bort ledskenorna i en normal jetmotor (axialturbin) kommer den att tappa jättemycket i effektivitet. Självklart är en axialturbin inte lika känslig, och gasen har redan rätt riktning in i turbinbladen, men ändå.......

Det BORDE väl vara så att (tänker högt nu).....
1) med en mindre area i nozzlen så får vi:
- högre hastighet på gasen in i turbinen,
- snabbare respons på gaspådrag,
- mindre möjlig total gasgenomströmning för en visst tryckdifferential över nozzlen,
- högre mottryck tillbaka till motorn vid varje tänkbart driftstillstånd.
2) med större avstånd mellan nozzeln och turbin-inducern så får vi en volym/tryck/hastighets-"buffert" mellan nozzlen och turbinen. Ju större avstånd desto:
- "mjukare" respons på turbon,
- mindre risk för surge vid häftiga gaspådrag,
- större procent förluster i turbinen,
- långsammare respons på gaspådrag.

Så en turbo som ser ut som min Garrett GTX2860R borde bli mindre känslig och vara flexiblare till priset av något lägre total effektivitet. Det rimmar med vad Kadetten skrev att turbon blev mindre surgekänslig när han svarvade upp avgashuset för att få lite avstånd mellan turbinen och nozzeln. Kanske blir den också mindre känslig för en lite för liten nozzlearea och A/R-förhållande.
Frågan är bara varför Garrett har det här men inte de flesta andra ??? Är det för att man (antagligen) tappar i effektivitet??
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: T3 Avgashus eller Tial Vband

Inlägg av Jens Gustavsson »

intressant diskussion vad som händer med olika avstånd mellan turbin och avgashus ! har också sett att det är lite olika på olika turbos och funderat på vad som är bra och dåligt med det. nån som hittar nån bra läsning i ämnet eller nån som gjort riktiga tester? hur påvärkas avgastryck på högre varv och lägre och laddtrycks uppbyggnad? vi kan ju mäta lite olika turbos och se vad som skiljer...

mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: T3 Avgashus eller Tial Vband

Inlägg av Kadett4wd »

Jag vill tro nozzelarean har stor betydelse hur maskin ser ut.
Mycket sugeffekt - större nozzel,, det var vad jag upplevde iaf.

Men sen har det samtidigt betydelse hur gaserna är riktade från 'snigeln' in mot inducern.
Här vet jag inte riktigt vad som är bra, men med vinklade inducerblad så blir det noga.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 1:07 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: T3 Avgashus eller Tial Vband

Inlägg av Kadett4wd »

När jag körde med tajt nozzel så ville inte maskin varva ur konstigt nog.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: T3 Avgashus eller Tial Vband

Inlägg av Jens Gustavsson »

hade du nån mottrycks mätning?
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 568
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: T3 Avgashus eller Tial Vband

Inlägg av quattro »

När jag körde med tajt nozzel så ville inte maskin varva ur konstigt nog.

hade du nån mottrycks mätning?

Precis min fundering. Tight nozzle borde innebära högre direkt påverkan på turbinbladen i rotationsriktningen. Turbon slås då igång snabbare och bör ge motorn mer och tidigare vridmoment men också sämre högvarvsegenskaper. Avgasmottrycket borde bli högre.

Sorry, Alexander, jag vet att det är precis tvärtom mot vad du skriver, men jag tycker det är mer logiskt. Dessutom har jag väldigt svårt att tro att Garrett medvetet kör med en design som skapar högre mottryck. Speciellt som jag upplever att de har ganska små turbiner. De kan liksom inte både ha liten turbin och en design som skapar mer mottryck.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: T3 Avgashus eller Tial Vband

Inlägg av Kadett4wd »

Jens Gustavsson skrev:hade du nån mottrycks mätning?

Ja.. den stack i botten... ;)
Hade bara mätare till 2bar.

quattro,, ja jag har just den erfarenheten,, med tajt nozzel blir det 'tvärnit' för pulsen längst framme i turbinhuset.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 1:07 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: T3 Avgashus eller Tial Vband

Inlägg av Kadett4wd »

Min teori varför det varvade ur och sänkte mottrycket.
Samtidigt som det INTE tog tvärnit för pulserna i nozzeln så drog gaserna (som slapp ut förbi nozzeln för att ta ett varv till i turbinhuset) med de nya från grenröret med ejectorverkan.
På så vis SÄNKTE mottrycket.

Sen har jönsar försökt rikta om grenrörets pulser för att träffa turbinhjulet tidigt direkt efter nozzeln, bara trams.
Testa blås in med tryckluft i en turbos avgashus och studera vilken riktning du blåser luften då hjulet snurrar fortast.
I mina tester har det varit mitt i avgashusets fläns riktat svagt UTÅT ytterradien.......
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 1:07 am, redigerad totalt 1 gånger.
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: T3 Avgashus eller Tial Vband

Inlägg av Pacman »

Det är ju rena självklarheter BigAl, moment vs väg. Kallas hävarm.
Klart den stora kommer att sätta fart på hjulet fortare, men vilken av dem kommer att visa lägst mottryck?
Mina pengar är på den stora där med...
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: T3 Avgashus eller Tial Vband

Inlägg av Kadett4wd »

ärligt.. om det är samma area hela vägen blir det knas.
Att arean minskar i snigeln runtom beror ju på att man vill behålla tryck hela vägen runtom turbinen.
Skulle arean vara lika stor hela vägen så blir det ju helt vajsing allt utmed turbinen 'äter' gas.
Man vill väl jussom 'mata' inducern runtom med jämnt tryck/hastighet för att få lite fjong på den?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 1:07 am, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar