Olja avancerat eller ej!
Re: Olja avancerat eller ej!
Jag skall ha diagram någonstans ifrån tester på NASCAR motorer, gjorda av en lagertillverkare.
Dom testade vilket lagerspel/viskositet som fungerade bäst gällande effekt.
Vill minnas att det var ganska tighta lagerspel ihop med tunn olja som fungerade bäst.
Får leta efter det nån dag...
Dom testade vilket lagerspel/viskositet som fungerade bäst gällande effekt.
Vill minnas att det var ganska tighta lagerspel ihop med tunn olja som fungerade bäst.
Får leta efter det nån dag...
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 281
- Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am
Re: Olja avancerat eller ej!
Det er fler parameter enn lagerspel viscosotet som som spiller inn. Nascar kjører med 1.999 tum på ramlager og 1.85 på vevlager. Lagerspel 20-40/100 og viskositet fra 0-15 til 20-50 alt etter temperatur på oljen osv..... I Norge og Sverige er det 10-60. Punktum.
Re: Olja avancerat eller ej!
JRM har flera viskositeter att välja mellan på Motul 300V... den är ju inte billigast direkt!
Men kvalitén ska ju vara bra.
http://www.jrm-racing.se/oljor/motorolja
Men kvalitén ska ju vara bra.
http://www.jrm-racing.se/oljor/motorolja
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Olja avancerat eller ej!
jag gjorde ett viskositets test på en volvo motor körde 5 pull på raken på både cougar -40 och en tunn 0-w50 men det va innom en hk gick inte att se nån skillnad möjligtvis lite mer effekt i cougar
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Olja avancerat eller ej!
Tore Bjerke skrev:Erland. hva er lagerspel og oljetemeperatur ?
Ja du, det kan man undra.
jag har ingen tempmätare men vattnet kokar i varje fall bort ur oljan, det blir kondens i uppsamlingskärlet.
Tror deckytan är kass och att det läcker in lite vatten i motorn hela tiden.
Lagerspelet har jag ingen aning om, motorn satt i när jag köpte bilen och bottendelen har inte varit ur under min tid.
Erland
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Olja avancerat eller ej!
Jag sökte lite olika artiklar men denna var den bästa jag snabbt hittade:
http://www.drivenracingoil.com/news/dro ... the-myths/
Från artikeln:
So the obvious question becomes how thick is too thick? Or, how thin is too thin? After much research, Speed says a good rule of thumb is to monitor the oil pressure at idle when the engine is up to operating temperature. Consider 20 pounds of hot oil pressure at idle to be a safe minimum, so start with your usual oil viscosity and lower the viscosity at each oil change until you get to 25 or 30 pounds idle pressure. Just make sure you use a high-quality oil that won’t lose film strength under normal operating temperatures.
och:
Similarly, choosing a motor oil because it has a higher percentage of a particular additive can also be counterproductive. One of the most popular additives–especially for racers or owners of muscle cars with engines using flat tappet camshafts and lifters–is Zinc, also known as ZDDP, because it creates a protective sacrificial barrier between the camshaft and lifter faces that slowly wears away. More Zinc in the oil doesn’t mean more protection; it means that the additive in the oil will last longer before it is all used up.
och:
The effectiveness of Zinc in your oil is also affected by the quality of the base oil the manufacturer uses. Besides its protective qualities, Zinc is also an anti-oxidant. Manufacturers of lower-quality motor oil use Zinc to mask the deficiencies of their base oil which will begin oxidizing even under normal engine operation. That leaves the Zinc doing a job besides protecting your cam, which means that, just like the previous example, even though the oil may have a higher concentration it won’t protect your engine as well as a performance oil that actually has less Zinc but uses a higher quality base oil that’s not as susceptible to oxidation.
Erland
http://www.drivenracingoil.com/news/dro ... the-myths/
Från artikeln:
So the obvious question becomes how thick is too thick? Or, how thin is too thin? After much research, Speed says a good rule of thumb is to monitor the oil pressure at idle when the engine is up to operating temperature. Consider 20 pounds of hot oil pressure at idle to be a safe minimum, so start with your usual oil viscosity and lower the viscosity at each oil change until you get to 25 or 30 pounds idle pressure. Just make sure you use a high-quality oil that won’t lose film strength under normal operating temperatures.
och:
Similarly, choosing a motor oil because it has a higher percentage of a particular additive can also be counterproductive. One of the most popular additives–especially for racers or owners of muscle cars with engines using flat tappet camshafts and lifters–is Zinc, also known as ZDDP, because it creates a protective sacrificial barrier between the camshaft and lifter faces that slowly wears away. More Zinc in the oil doesn’t mean more protection; it means that the additive in the oil will last longer before it is all used up.
och:
The effectiveness of Zinc in your oil is also affected by the quality of the base oil the manufacturer uses. Besides its protective qualities, Zinc is also an anti-oxidant. Manufacturers of lower-quality motor oil use Zinc to mask the deficiencies of their base oil which will begin oxidizing even under normal engine operation. That leaves the Zinc doing a job besides protecting your cam, which means that, just like the previous example, even though the oil may have a higher concentration it won’t protect your engine as well as a performance oil that actually has less Zinc but uses a higher quality base oil that’s not as susceptible to oxidation.
Erland
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 281
- Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am
Re: Olja avancerat eller ej!
Viktig å vite det du skriver her. Mange moderne alumotorer er veldig temperatureffektive og oljetemperaturen blir sjelden over 100 grader. Da er ikke høg viskositet og små lagerspel noe god kombinasjon.
Re: Olja avancerat eller ej!
Ja då borde en fin mobil 1 olja funka till en trimmad b20
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 281
- Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am
Re: Olja avancerat eller ej!
Mobil 1 15-50 A3/B3 har høyt zinkinnhold. Tror ikke det kan skade på en B20 med harde ventilfjærer. Mobil 1 "longlife" oljene har også høgt zink og fosforinnhold og her får du mange forskjellige viskositeter.
Re: Olja avancerat eller ej!
Ja den har en aning högre mot den 5w50 jag kör på, dock samma klassning.
Mobil 1™ 5W‐50 1000 1100
Higher viscosity, advanced full
synthetic formula designed for
performance vehicles.
Porsche.
HT/HS applications. SN, Porsche A40 A3/B3, A3/B4
229.1 /
229.3
High
Performance
Diesel
501.01 /
505.00
Mobil 1™ 5W‐50 1000 1100
Higher viscosity, advanced full
synthetic formula designed for
performance vehicles.
Porsche.
HT/HS applications. SN, Porsche A40 A3/B3, A3/B4
229.1 /
229.3
High
Performance
Diesel
501.01 /
505.00
Re: Olja avancerat eller ej!
Står lite här oxå: http://www.mobil1.se/laer-om-olja/vaelj ... r.aspx?p=2
Saxar lite ur texten.
API-klassning av motorolja
SAE-klassningen definierar inte oljans kvalitet. Kvalitetsklassning av olja kräver ett antal undersökningar av olika slag både i laboratorier och under praktiska förhållanden. De utförs i samarbete mellan bil- och maskintillverkare och oljebolag. På basis av undersökningsresultaten fastställs kraven på smörjoljor och de kvalitetsklasser som ligger till grund för oljerekommendationer för bilar och maskiner. I API-klassificeringen fastställs motoroljans kvalitet genom motortester där man bland annat kontrollerar slitage och föroreningar i cylinderväggar, kolvringar, lager och ventilmekanism, sot- och slaggbildning, korrosion och oljeförsurning. Observera att API-klassificeringen bara definierar baskraven på olja. Olika oljemärken inom samma API-klass kan i praktiken ha olika egenskaper som överträffar klassificeringen.
Saxar lite ur texten.
API-klassning av motorolja
SAE-klassningen definierar inte oljans kvalitet. Kvalitetsklassning av olja kräver ett antal undersökningar av olika slag både i laboratorier och under praktiska förhållanden. De utförs i samarbete mellan bil- och maskintillverkare och oljebolag. På basis av undersökningsresultaten fastställs kraven på smörjoljor och de kvalitetsklasser som ligger till grund för oljerekommendationer för bilar och maskiner. I API-klassificeringen fastställs motoroljans kvalitet genom motortester där man bland annat kontrollerar slitage och föroreningar i cylinderväggar, kolvringar, lager och ventilmekanism, sot- och slaggbildning, korrosion och oljeförsurning. Observera att API-klassificeringen bara definierar baskraven på olja. Olika oljemärken inom samma API-klass kan i praktiken ha olika egenskaper som överträffar klassificeringen.
Re: Olja avancerat eller ej!
En bokstavskombination som kan vara bra att söka på är HTHS (High Temperature High Shear) som beskriver oljans viskositet under högt tryck och temperatur. Den är t ex inte densamma för en 5W-40 olja som för en 15W-40 vilket möjligen förklarar en del problem som beskrivits i tråden. Skiljer också mellan olika standarder, ACEA A1 har lägre värde än A3.
Lägre värde ger sämre smörjning men också lägre friktion och bränsleförbrukning.
Exempel på länk: http://www.kewengineering.co.uk/Auto_oi ... lained.htm
En varm sommar i tidigt 1970-tal hade man en epidemi av motorhaverier på Autobahn. Orsaken sades vara användningen av multigradeoljor. Tyska biltillverkare uppmanade bilägarna att använda singelgradeoljor istället.
Det har ju hänt en del sedan dess, både beträffande oljekvalitéer och mitt minne men har någon haft liknande erfarenheter eller vet något om ovanstående?
Lägre värde ger sämre smörjning men också lägre friktion och bränsleförbrukning.
Exempel på länk: http://www.kewengineering.co.uk/Auto_oi ... lained.htm
En varm sommar i tidigt 1970-tal hade man en epidemi av motorhaverier på Autobahn. Orsaken sades vara användningen av multigradeoljor. Tyska biltillverkare uppmanade bilägarna att använda singelgradeoljor istället.
Det har ju hänt en del sedan dess, både beträffande oljekvalitéer och mitt minne men har någon haft liknande erfarenheter eller vet något om ovanstående?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 281
- Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am
Re: Olja avancerat eller ej!
Temperatur, viskositet, lagerspel henger sammen. Den gang og i dag. En liten brannfakkel: Trimetal blybronslager tåler høgre belasning enn bimetal alulager. Derimot tåler alulager høgre temperatur og smørebrist bedre. 4-5/100 på lager
har større bæreevne enn 6-7/100. Derimot går lageret varmere.......... Jeg skal ikke si hva som er rett eller galt, beror på kombinasjonen av hele bygget. Det er ikke noe # one size fits all#
har større bæreevne enn 6-7/100. Derimot går lageret varmere.......... Jeg skal ikke si hva som er rett eller galt, beror på kombinasjonen av hele bygget. Det er ikke noe # one size fits all#
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Olja avancerat eller ej!
Lager kan gå varma om man kör för lite spel.
Oljan kyler lagret och med för lite spel blir flödet för litet och oljan kokar i lagret.
Början till smälta lager ger en spräcklig yta med blankt och matt.
Erland
Oljan kyler lagret och med för lite spel blir flödet för litet och oljan kokar i lagret.
Början till smälta lager ger en spräcklig yta med blankt och matt.
Erland
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 281
- Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am
Re: Olja avancerat eller ej!
Det er helt riktig Erland, men viskositet har også betydning for kjøling, Et tri-metal blybronslager tåler ca 175 grader C.
Bimetal aluminium tåler over 230 grader C. Det finnes spesial race lager som tåler mer load men disse har dårligere smøreegenskaper. Da må du ha stort lagerspel hvis det ikke skal gå for varmt.
https://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q= ... Cq0t0f9Z7g
Bimetal aluminium tåler over 230 grader C. Det finnes spesial race lager som tåler mer load men disse har dårligere smøreegenskaper. Da må du ha stort lagerspel hvis det ikke skal gå for varmt.
https://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q= ... Cq0t0f9Z7g