robban f skrev:Jag har länge försökt förstå mig på varför alla tjatar om olika zink tillsatser till våra gamla motorer.
Du kan inte köra på helsyntet mm mm.
Det borde ju vara så att oljan/additiven blivit 1000% bättre än när tex en b20 tillverkades .
Jag började leta igenom nätet och hittade en 100 sidor lång uppsats om just oljor och additiv.
Vad jag får fram av den är att många tror på gamla rönor.
Har någon märkt något slitage mellan stenålders zink additiven och de utan just zink additiven.
Själv kör jag mobil 1 helsyntet 5w50 i min 160 hk b20 och gjort det i ett år snart, ska bli spännande att ta isär och kontrollera om nu Jens får loss en kamaxel jag väntar på
Den känslan jag fick med mobil 1 från en klassisk mineral 20w50 är att motorn går tystare och bättre.
Snabbare oljetryck vid start.
Så vad stämmer enligt de som tror sig vara på lästa om ämnet?
Ligger tråden under fel får moderator flytta den.
Jag har läst och diskuterat med kunniga tillräckligt för att veta att jag inte är kunnig/påläst i ämnet.
Till att börja med behöver man ha koll på vilken grupp oljan tillhör, det finns fem stycken.
1, enklaste mineral oljan, ej ren och utan tillsatser. Finns knappt att köpa längre.
2, det som idag kallas för mineralolja, renad och tillsatser finns i.
3, det som tidigare kallades mineralolja, men idag får kallas för syntetolja. Kemiskt renad mineral olja, med tillsatser.
4, PAO olja, i princip som en grupp 3 olja, fast man börjar i andra änden, dvs man bygger upp oljan med molekyler, istället för att ta bort dom man inte vill ha.
5, PAG, Ester mfl. (Så gott som alla oljor i denna grupp är polära)
Två frågor efter detta; Vad är en delsyntetolja egentligen? Vad är en mineral olja med Ester additiv?
Att du upplever tystare gång med Mobil 1 oljan kan bero på högre VI, för tyvärr så tar inte sae skalan hand om de höga temperaturer som är tex vid ventilmekaniskmen. Oljetempen i tråget är ju en "samlingstemperatur".
Generellt vill man ha så kort nummerskillnad som möjligt, dvs en 15w-40 är 'bättre' än en 0w-40.
Detta då basoljan oftast ligger runt det som behövs för den lägsta viskositeten och sedan tillsätter man polymerer tills man får önskat värde på varm olja, dvs det blir mindre olja i oljan. (Dock är sae numren olika för varm och kall olja, precis som den skiljer sig mellan motorolja och tex växellådsolja).
Men här har ju även basoljans VI viss betydelse.
Det är testat att mineralolja är beroende på vart den kommer geografiskt ifrån, Vissa Amerikanska oljor är bättre som tex 76 och Kendall (Quakerstate har sedan många år gått över till billigare oljebaser i sin mineralolja).
Låg SAPS olja är väl inget att rekommendera för tex B20, det finns ju moderna syntetoljor med höga SAPS tillsatser och utan katalysator kan man ju köra dem.
Här är ett oljeforum där du kan hitta svar på det mesta;
http://www.bobistheoilguy.com/forums/ub ... p?ubb=cfrm