Olja avancerat eller ej!

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Olja avancerat eller ej!

Inlägg av Dennis M »

Nu finns det risk att man kastar bensin på brasan men hur ofta ser man smörjrelaterade slitage på hyffsat moderna bilar?
De är så mycket mer välbyggda.
När folk säger att de ska ha motorvärmare för att spara på motorn så brukar jag fråga om de nånsin sett ett slitet foder, sen sextiotalet.
robban f
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: tis okt 13, 2015 11:21 am

Re: Olja avancerat eller ej!

Inlägg av robban f »

Det är sant som du skriver, jag kommer dock köra på modern olja sålänge ingen visar fram hårda bevis på att det inte kommer gå :)
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Olja avancerat eller ej!

Inlägg av Dennis M »

Undvik low saps olja, även om den säkert smörjer bra så är den sämre än motsvarande icke saps
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Olja avancerat eller ej!

Inlägg av psa »

Man behöver nog vara realistisk kring vad oljan verkligen behöver utstå/skydda.
Varvtal/temperatur/tryck på komponenterna är väl ganska styrande.

Som ett udda exempel kan jag nämna när en förare inom Rallycross div-1 körde ras i växellådor/slutväxlar.
Dom kunde först inte förstå varför då dom körde den nyaste dyraste syntetolja som fanns. Slitage mönster och lite klurande kom fram till att oljan var så hal att dreven gled/pressades isär tills kuggarnas spetsar gick av.
Lösningen var en bra mineralolja istället för bättre ingrepp.
Till en modern bruksbil har syntetoljan fler fördelar än mineraloljan med lägre friktion/bränsleförbrukning.

Likaså oljor som testades i motorerna i div-1, där fick dom konstiga slitage/ras på komponenter med syntetolja, medans mineralolja höll ihop motorerna bättre. Dock var det ca 6hk i skillnad mellan vilken råolja som hade använts till oljan. Typ 90% av alla mineraloljor använder billigare basolja nu, bara några Amerikanska tillverkare använder fortfarande den dyrare.

Sedan kommer tillsatspaketet utöver detta.

Så nyare olja behöver inte vara bättre, tex en låg SAPS olja i en B20 med ventillyftare vore allt annat än idealiskt.

Är man sedan riktigt petig så kan man gå ett steg längre än att välja efter SAE skalan och gå på viskositeten på databladet. SAE skalan är bara en samlingsskala för att underlätta val/försäljning.
VI kan också vara av vikt, då en olja med högt VI håller högre viskositet vid högre temperatur. Så tex vid ventilmekanism där temperaturen kan var betydligt högre än i tråget, där kan den olja som har lägre viskositet på dunken (tex 10w-30) vara tjockare än den med högre viskositet på dunken (tex 10w-40).
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Olja avancerat eller ej!

Inlägg av Jens Gustavsson »

olja är svåra saker och det leder fram till att många tror och tycker saker som inte är sanna eller har med värkligheten att göra.

jag är ingen olje expert heller och tänker inte gå in på detaljer i detta förutom att säga att jag pratat och bett de som verkligen kan detta och jobbar med detta dagligen designa en olja för mig.

man kan om man vill lära sig nått läsa inlägg av sävar sven http://forum.savarturbo.se/search.php?a ... 2&sr=posts


ska nog tilläggas också att motorn erland talar om har rull kam och då är det inga problem med slitage så klart mellan lyftare och kam. erland du hittar svaren på varför vi kör rak olja ofta i race motorer i svens inlägg.

mvh jens
robban f
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: tis okt 13, 2015 11:21 am

Re: Olja avancerat eller ej!

Inlägg av robban f »

Dennis M skrev:Undvik low saps olja, även om den säkert smörjer bra så är den sämre än motsvarande icke saps
Fanns ju en mobil1 0w50 med högre sulfatet i om man nu vill ha det,
Den Erland körde på är motsvarande den jag har nu och den har ju fungerat, vet i och för sig inte om han kör rullkam det är ju en annan sak.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Olja avancerat eller ej!

Inlägg av Erland Cox »

När vi var på Alastaro så var det en finne som skulle skölja ur vatten ur motorn genom att starta den med vanlig motorolja.
Den hann knappt vara igång så skar samtliga stötstänger uppe i vippan.
Det är rätt mycket mer än bara kammen och lyftaren i en stötstångsmotor som utsätts för höga tryck.
Ovanstående exempel visar att det är rätt stor skillnad på en kvalitetssyntet och vanlig olja.
Sen kan man såklart pimpa vanlig gruvolja med en massa olika tillsatser också men den blir aldrig lika bra.
Idag kör jag esterolja, Motul 300V bara för att KG råkar ha den.
Innan körde jag Motul 8100 utan några problem, den är godkänd till VW som p.g.a. pumpedüse nockarna
har väldigt smala kamnockar och kräver specialolja som är trycktålig för att hålla.

Erland
Tore Bjerke
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am

Re: Olja avancerat eller ej!

Inlägg av Tore Bjerke »

Erlend. Motul 300V. Kvalitetsolje, muligens noe av det beste. Leveres som 0-15, 0/20, 5/30, 0-40, 5-40, 10-40 osv....
I Norden snakker vi bare om 20-50 , 10-60 og Racing 4T uansett fabrikat leveres bare i høg viskositet. Hva er det som er så spesielt med Norge og Sverig ? Jeg trodde det var varmere i USA og Australia, men der selger de lavere viskosteter .... ??
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Olja avancerat eller ej!

Inlägg av Erland Cox »

Jag kollade nu och den jag kör är 20W-60, onödigt tjock om man inte kör långlopp.
8100 oljan är 5W-40, mycket bättre viskositet men inte ester.

Erland
Tore Bjerke
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am

Re: Olja avancerat eller ej!

Inlägg av Tore Bjerke »

300 V 10-40 er esterbase, men får du kjøpt den i Sverige ?
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Olja avancerat eller ej!

Inlägg av Erland Cox »

Kollade Svens inlägg Jens men där stod i princip ingen fakta eller förklaring alls.
Så du kanske kan ge ett svar?
Du vet att viskositeten är skjuvningsmotståndet väl?
Det har alltså bara betydelse vid hydrodynamisk smörjning.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Olja avancerat eller ej!

Inlägg av Erland Cox »

Den tomdunken jag har är 20W-60 men jag ska kolla om KG har fler viskositeter.
Det står double ester technology på den.

Erland
Tore Bjerke
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am

Re: Olja avancerat eller ej!

Inlägg av Tore Bjerke »

Erland. hva er lagerspel og oljetemeperatur ?
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Olja avancerat eller ej!

Inlägg av psa »

Erland Cox skrev:När vi var på Alastaro så var det en finne som skulle skölja ur vatten ur motorn genom att starta den med vanlig motorolja.
Den hann knappt vara igång så skar samtliga stötstänger uppe i vippan.
Det är rätt mycket mer än bara kammen och lyftaren i en stötstångsmotor som utsätts för höga tryck.
Ovanstående exempel visar att det är rätt stor skillnad på en kvalitetssyntet och vanlig olja.
Sen kan man såklart pimpa vanlig gruvolja med en massa olika tillsatser också men den blir aldrig lika bra.
Idag kör jag esterolja, Motul 300V bara för att KG råkar ha den.
Innan körde jag Motul 8100 utan några problem, den är godkänd till VW som p.g.a. pumpedüse nockarna
har väldigt smala kamnockar och kräver specialolja som är trycktålig för att hålla.

Erland
Jag tror problemet är att det generaliseras för mycket, nån har haft otur med syntetolja och rör inte nån mer dunk det står syntet på, osv.

Tex de tester som gjordes på div-1 motorer med syntetolja, jag tvivlar på att dom testade 5 olika sorter för att se om motorn inte havererar på någon annan. Många litar nog också på de leverantörer man har och de broschyrer de visar.

Jag tror benämningen är (på engelska) unzipping, det kan aldrig en mineral olja göra, men det är inte det samma som att mineraloljor alltid är bättre för extrema förhållanden.
Ester baser går att formulera i näst intill det oändliga, dom framställs av fettsyror och alkohol.
Dock kan dom likt PAG oljor mfl råka ut för så höga tryck/temperaturer att dom återgår till sitt ursprung.

Sedan kan det ju vara värt att veta att det inte finns jätte många raffinaderier som gör oljebaser och det är mycket få oljebolag som har råd att äga ett, så basoljor handlas ofta på samma ställen. BP-Castrol tex är stora nog att ha eget.
Efter det är det tillsatserna och blandningar som är skillnaden. ;)

Enligt mina anteckningar skall Motul 300V ha en av de högsta Moly innehållen av någon olja, så den borde tåla en del.
Hur oxidationsstabil den är vet jag dock inte, det är ju inte ett problem på en ren tävlingsolja som byts ofta eller körs lite. :)
Tore Bjerke
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am

Re: Olja avancerat eller ej!

Inlägg av Tore Bjerke »

Jeg er ikke opptatt av ester og ikke ester men derimot lagerspel vs oljetemperatur vs viskositet er interessant.
Skriv svar