Olja avancerat eller ej!

Diskussioner för erfaret folk
robban f
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: tis okt 13, 2015 11:21 am

Olja avancerat eller ej!

Inlägg av robban f »

Jag har länge försökt förstå mig på varför alla tjatar om olika zink tillsatser till våra gamla motorer.
Du kan inte köra på helsyntet mm mm.
Det borde ju vara så att oljan/additiven blivit 1000% bättre än när tex en b20 tillverkades .
Jag började leta igenom nätet och hittade en 100 sidor lång uppsats om just oljor och additiv.
Vad jag får fram av den är att många tror på gamla rönor.
Har någon märkt något slitage mellan stenålders zink additiven och de utan just zink additiven.
Själv kör jag mobil 1 helsyntet 5w50 i min 160 hk b20 och gjort det i ett år snart, ska bli spännande att ta isär och kontrollera om nu Jens får loss en kamaxel jag väntar på :)
Den känslan jag fick med mobil 1 från en klassisk mineral 20w50 är att motorn går tystare och bättre.
Snabbare oljetryck vid start.
Så vad stämmer enligt de som tror sig vara på lästa om ämnet?

Ligger tråden under fel får moderator flytta den.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Olja avancerat eller ej!

Inlägg av Erland Cox »

Det finns två olika baser man gör syntetoljor på.
Polyalfaolefiner och estrar.
Polyalfaolefiner är inte elektriskt laddade så dom rinner lätt av medan estrarna är laddade och klistrar kvar bättre.
Så Ester som bas är bättre.
Alla oljor innehåller zinkfostfat och andra additiver även nyare.
Det brukar vara så att så länge det finns tillräcklig mängd additiv som zink så hjälper inte mer.
Viskositet har bara betydelse i lager vid spaltsmörjning och inte mellan kam och lyftare.
Där handlar det om oljans trycktålighet och när filmen inte bär mer kommer additiver som zink in och räddar.

Erland
robban f
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: tis okt 13, 2015 11:21 am

Re: Olja avancerat eller ej!

Inlägg av robban f »

Det känns väl att om oljan börjar kollapsa är man redan fel ute.
Vikositeter har jag koll på men intressant ta reda på vilken bas mobil 1 använder om du inte redan vet det?
I rapporten jag läste fanns det oljor som skulle ha extra zink men i själva verket ingenting, är det garanterat så att det finns i alla oljor?

Vad säger du om mitt val i oljevärlden? Jag tror nämligen det kommer gå bra :wink:
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Olja avancerat eller ej!

Inlägg av Dennis M »

Jag har läst nångång att det är lite eller inget zink i moderna oljor pga. miljöskäl, zinket ska precis som Erland säger rädda ifall filmen brister och det är väl inget problem på moderna motorer men däremot en stötstångsmotor där kammen trycker på en liten lyftare som får kraften utväxlad med en vippa så blir det hög belastning.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Olja avancerat eller ej!

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har jagat på nu igen hoppas få svar under dagen om kamaxeln. tyvärr går det ganska sakta hos den kam sliparen.

oljan är mycket viktig på B20 följ vad din kam slipare säger till punkt och prick annars gäller inga garantier överhuvudtaget.

då väl kamaxlen är väl inkörd så är det inte lika kritiskt men varför chansa? blir väldigt dyrt fort.

mvh jens
robban f
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: tis okt 13, 2015 11:21 am

Re: Olja avancerat eller ej!

Inlägg av robban f »

Ja givetvis vill jag köra på en bra olja, men jag måste väl påstå att mobil 1 ligger bra till eller har jag fel?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Olja avancerat eller ej!

Inlägg av Jens Gustavsson »

vilken mobil 1 kör du på?

mobil 1 racing 0-50 bör fungera bra i en B20 men jag rekomenderar min cougar 40 mineral helst.

http://www.swedishracingmotors.com/olja-mm.html

data blad mobil 1 racing https://mobiloil.com/~/media/amer/us/pv ... -guide.pdf
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: Olja avancerat eller ej!

Inlägg av Enok »

robban f skrev:Ja givetvis vill jag köra på en bra olja, men jag måste väl påstå att mobil 1 ligger bra till eller har jag fel?
Visst är Mobil 1 en bra olja, men den kanske inte är rätt olja till det du använder den till. Zinket försvann väl för att katalysatorer o partikelfilter inte gillade det och att moderna motorer inte har samma behov av det.
Peter Olson
robban f
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: tis okt 13, 2015 11:21 am

Re: Olja avancerat eller ej!

Inlägg av robban f »

Jens Gustavsson skrev:vilken mobil 1 kör du på?
Mobil 1 peak Life 5w50
http://www.mobil1.se/motorolja/peak-lif ... ioner#tabs

Vad rekommenderar sliparn för något då?
robban f
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: tis okt 13, 2015 11:21 am

Re: Olja avancerat eller ej!

Inlägg av robban f »

Enok skrev:
robban f skrev:Ja givetvis vill jag köra på en bra olja, men jag måste väl påstå att mobil 1 ligger bra till eller har jag fel?
Visst är Mobil 1 en bra olja, men den kanske inte är rätt olja till det du använder den till. Zinket försvann väl för att katalysatorer o partikelfilter inte gillade det och att moderna motorer inte har samma behov av det.
Om man läser lite så ser man att zinket härstammar från 40-50 tal och fanns inget som var bättre då.
Det har ju hänt lite sen dess och det borde vara så att oljan smörjer bättre idag, vilken jävla skitolja som helst borde smörja bättre än säg en 80 tals olja.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Olja avancerat eller ej!

Inlägg av Jens Gustavsson »

klistrade in bladet ovan https://mobiloil.com/~/media/amer/us/pv ... -guide.pdf

mobil 1 racing 0-w50 värkar bra till b20 och det är en hel del zink mm. tyvär är vanlig olja inte bättre snarare mycket sämmre än för 10 år sen då de inte får innehålla vissa tillsatser därför de måste säljas som rena race oljor nu.


Mobil 1
Racing™ 0W‐50


Nominal Phosphorus 1750

Zinc Level, PPM 1850


Advanced full synthetic formula
specifically designed to maximize
engine protection under race
conditions.
Race engines. Not
recommended for street
use.
***For a full list of industry and original equipment manufacturer approvals by product and viscosity, see th
robban f
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: tis okt 13, 2015 11:21 am

Re: Olja avancerat eller ej!

Inlägg av robban f »

Ja den såg bra ut med mer zink, perfekt med 0w med!
Men 5w50 ser helt ok ut med dock mindre zink.
Vi får vara överens sen när jag monterat kammen.
robban f
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: tis okt 13, 2015 11:21 am

Re: Olja avancerat eller ej!

Inlägg av robban f »

Vilken mängd är mycket i en olja?
Eller vad är tillräckligt?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Olja avancerat eller ej!

Inlägg av Jens Gustavsson »

som sagt denna tror jag mest på då den är designad just för dessa motorer med direkt tryckande kam http://www.swedishracingmotors.com/olja-mm.html

den ska gärna va lite tjockare i en B20 en 20-50 eller en singel 40 är mer lagom

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Olja avancerat eller ej!

Inlägg av Jens Gustavsson »

robban f skrev:Vilken mängd är mycket i en olja?
Eller vad är tillräckligt?
det kan defensivt bli för mycket också och då kan den börja skumma om jag inte mins fel? som att laga en god sås bra bas varor sen inte för mycket och inte för lite av ingredienserna sen rätt temp och röra om rätt :lol:
Skriv svar