Olja avancerat eller ej!

Diskussioner för erfaret folk
robban f
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: tis okt 13, 2015 11:21 am

Re: Olja avancerat eller ej!

Inlägg av robban f »

Jens Gustavsson skrev:som sagt denna tror jag mest på då den är designad just för dessa motorer med direkt tryckande kam http://www.swedishracingmotors.com/olja-mm.html

den ska gärna va lite tjockare i en B20 en 20-50 eller en singel 40 är mer lagom

mvh jens
Den var billig :D
Jag körde mycket på quakerstate 20w50racing mineral i min rodd när jag körde race.
Den funka bra med!
Vi köpte alltid 200 litersfat och det blev 20 kronor litern då, rätt trevligt pris :thumbright:
Olja är ett svårt kapitel och jag vet ingen som har koll på det igentligen, som kan förklara och som kan säga hur det kommer fungera osv i vissa motorer.
När jag nu tar isär min motor och ser att allt ser ok ut kommer jag eventuellt rekommendera den oljan jag kör på, mer kan jag inte säga.
Man får väl bli professor i ämnet :roll:
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Olja avancerat eller ej!

Inlägg av psa »

robban f skrev:Jag har länge försökt förstå mig på varför alla tjatar om olika zink tillsatser till våra gamla motorer.
Du kan inte köra på helsyntet mm mm.
Det borde ju vara så att oljan/additiven blivit 1000% bättre än när tex en b20 tillverkades .
Jag började leta igenom nätet och hittade en 100 sidor lång uppsats om just oljor och additiv.
Vad jag får fram av den är att många tror på gamla rönor.
Har någon märkt något slitage mellan stenålders zink additiven och de utan just zink additiven.
Själv kör jag mobil 1 helsyntet 5w50 i min 160 hk b20 och gjort det i ett år snart, ska bli spännande att ta isär och kontrollera om nu Jens får loss en kamaxel jag väntar på :)
Den känslan jag fick med mobil 1 från en klassisk mineral 20w50 är att motorn går tystare och bättre.
Snabbare oljetryck vid start.
Så vad stämmer enligt de som tror sig vara på lästa om ämnet?

Ligger tråden under fel får moderator flytta den.
Jag har läst och diskuterat med kunniga tillräckligt för att veta att jag inte är kunnig/påläst i ämnet. :)

Till att börja med behöver man ha koll på vilken grupp oljan tillhör, det finns fem stycken.
1, enklaste mineral oljan, ej ren och utan tillsatser. Finns knappt att köpa längre.
2, det som idag kallas för mineralolja, renad och tillsatser finns i.
3, det som tidigare kallades mineralolja, men idag får kallas för syntetolja. Kemiskt renad mineral olja, med tillsatser.
4, PAO olja, i princip som en grupp 3 olja, fast man börjar i andra änden, dvs man bygger upp oljan med molekyler, istället för att ta bort dom man inte vill ha.
5, PAG, Ester mfl. (Så gott som alla oljor i denna grupp är polära)

Två frågor efter detta; Vad är en delsyntetolja egentligen? Vad är en mineral olja med Ester additiv? ;)

Att du upplever tystare gång med Mobil 1 oljan kan bero på högre VI, för tyvärr så tar inte sae skalan hand om de höga temperaturer som är tex vid ventilmekaniskmen. Oljetempen i tråget är ju en "samlingstemperatur".

Generellt vill man ha så kort nummerskillnad som möjligt, dvs en 15w-40 är 'bättre' än en 0w-40.
Detta då basoljan oftast ligger runt det som behövs för den lägsta viskositeten och sedan tillsätter man polymerer tills man får önskat värde på varm olja, dvs det blir mindre olja i oljan. (Dock är sae numren olika för varm och kall olja, precis som den skiljer sig mellan motorolja och tex växellådsolja).
Men här har ju även basoljans VI viss betydelse.

Det är testat att mineralolja är beroende på vart den kommer geografiskt ifrån, Vissa Amerikanska oljor är bättre som tex 76 och Kendall (Quakerstate har sedan många år gått över till billigare oljebaser i sin mineralolja).

Låg SAPS olja är väl inget att rekommendera för tex B20, det finns ju moderna syntetoljor med höga SAPS tillsatser och utan katalysator kan man ju köra dem.

Här är ett oljeforum där du kan hitta svar på det mesta; http://www.bobistheoilguy.com/forums/ub ... p?ubb=cfrm
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Olja avancerat eller ej!

Inlägg av Ersviken »

när man var ung (18) och opåläst så körde jag både Mobil 1 5-50 och en Olja som hette Castrol Rs 10-60 i mina sugmotor b20´s på mellan 180-210hk, alla hade dubbla fjädrar och lite vassare kammar (Kg6,kg5, timo 840,848).

Gissningsvis några tusen mil på varje motor (500mil mellan oljebytena) och hade aldrig några problem med slitage. Optimalt vette 17 men de funkade.

Skulle vilja påstå att kravspecen för VW/audis Pd motorer 505.01 kan vara överförbart till b20 om man hittar rätt viskositet, dessa motorer har ju ganska höga krav på vad oljan ska klara.
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: Olja avancerat eller ej!

Inlägg av Baxman »

Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: Olja avancerat eller ej!

Inlägg av Enok »

Om man läser lite så ser man att zinket härstammar från 40-50 tal och fanns inget som var bättre då.
Det har ju hänt lite sen dess och det borde vara så att oljan smörjer bättre idag, vilken jävla skitolja som helst borde smörja bättre än säg en 80 tals olja.[/quote]


Varför behöver oljan smörja bättre idag? Motorer med Zink "krav" tillverkas ju inte längre. Så oljan till moderna motorer har helt enkelt andra krav.
Peter Olson
robban f
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: tis okt 13, 2015 11:21 am

Re: Olja avancerat eller ej!

Inlägg av robban f »

psa skrev:
robban f skrev:Jag har länge försökt förstå mig på varför alla tjatar om olika zink tillsatser till våra gamla motorer.
Du kan inte köra på helsyntet mm mm.
Det borde ju vara så att oljan/additiven blivit 1000% bättre än när tex en b20 tillverkades .
Jag började leta igenom nätet och hittade en 100 sidor lång uppsats om just oljor och additiv.
Vad jag får fram av den är att många tror på gamla rönor.
Har någon märkt något slitage mellan stenålders zink additiven och de utan just zink additiven.
Själv kör jag mobil 1 helsyntet 5w50 i min 160 hk b20 och gjort det i ett år snart, ska bli spännande att ta isär och kontrollera om nu Jens får loss en kamaxel jag väntar på :)
Den känslan jag fick med mobil 1 från en klassisk mineral 20w50 är att motorn går tystare och bättre.
Snabbare oljetryck vid start.
Så vad stämmer enligt de som tror sig vara på lästa om ämnet?

Ligger tråden under fel får moderator flytta den.


Jag har läst och diskuterat med kunniga tillräckligt för att veta att jag inte är kunnig/påläst i ämnet. :)

Till att börja med behöver man ha koll på vilken grupp oljan tillhör, det finns fem stycken.
1, enklaste mineral oljan, ej ren och utan tillsatser. Finns knappt att köpa längre.
2, det som idag kallas för mineralolja, renad och tillsatser finns i.
3, det som tidigare kallades mineralolja, men idag får kallas för syntetolja. Kemiskt renad mineral olja, med tillsatser.
4, PAO olja, i princip som en grupp 3 olja, fast man börjar i andra änden, dvs man bygger upp oljan med molekyler, istället för att ta bort dom man inte vill ha.
5, PAG, Ester mfl. (Så gott som alla oljor i denna grupp är polära)

Två frågor efter detta; Vad är en delsyntetolja egentligen? Vad är en mineral olja med Ester additiv? ;)

Att du upplever tystare gång med Mobil 1 oljan kan bero på högre VI, för tyvärr så tar inte sae skalan hand om de höga temperaturer som är tex vid ventilmekaniskmen. Oljetempen i tråget är ju en "samlingstemperatur".

Generellt vill man ha så kort nummerskillnad som möjligt, dvs en 15w-40 är 'bättre' än en 0w-40.
Detta då basoljan oftast ligger runt det som behövs för den lägsta viskositeten och sedan tillsätter man polymerer tills man får önskat värde på varm olja, dvs det blir mindre olja i oljan. (Dock är sae numren olika för varm och kall olja, precis som den skiljer sig mellan motorolja och tex växellådsolja).
Men här har ju även basoljans VI viss betydelse.

Det är testat att mineralolja är beroende på vart den kommer geografiskt ifrån, Vissa Amerikanska oljor är bättre som tex 76 och Kendall (Quakerstate har sedan många år gått över till billigare oljebaser i sin mineralolja).

Låg SAPS olja är väl inget att rekommendera för tex B20, det finns ju moderna syntetoljor med höga SAPS tillsatser och utan katalysator kan man ju köra dem.

Här är ett oljeforum där du kan hitta svar på det mesta; http://www.bobistheoilguy.com/forums/ub ... p?ubb=cfrm
ja att det inte finns riktiga helsyntet oljor är väl idag vida känt om man är något intresserad :)
Men vad jag läst mig till är att man vill ha så låg VI kall för snabbare smörjning, oljan har sannolikt lägre VI fysiskt vid varm motor ändå, bör tilläggas att jag startar min motor på vintern med.
Men tex 20w50 är ju rent av tragisk att använda, den rinner knappt ljummen!
Ska kolla på sidan du länkade till, riktigt intressant!

Vad jag läst har en mineral olja säg en bas VI på 10w sen lägger man till additiv för att få upp den till tex 40varm, med "helsyntet" är det tvärtom så även om additiven försvinner håller den VI bättre, någon mer som läst detta?
Så jag vill åka med en helsyntet olja.
En rak olja för mig skulle vara värdelös, alldeles för tjock kall.
robban f
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: tis okt 13, 2015 11:21 am

Re: Olja avancerat eller ej!

Inlägg av robban f »

Enok skrev:Om man läser lite så ser man att zinket härstammar från 40-50 tal och fanns inget som var bättre då.
Det har ju hänt lite sen dess och det borde vara så att oljan smörjer bättre idag, vilken jävla skitolja som helst borde smörja bättre än säg en 80 tals olja.

Varför behöver oljan smörja bättre idag? Motorer med Zink "krav" tillverkas ju inte längre. Så oljan till moderna motorer har helt enkelt andra krav.[/quote]

Jag bara chansar på att utvecklingen går framåt
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Olja avancerat eller ej!

Inlägg av Steve »

Utvecklingen går nog framåt men det gör även miljökraven vilket gör att många kemikalier som funkar bra inte får användas idag
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Olja avancerat eller ej!

Inlägg av psa »

robban f skrev:
ja att det inte finns riktiga helsyntet oljor är väl idag vida känt om man är något intresserad :)
Men vad jag läst mig till är att man vill ha så låg VI kall för snabbare smörjning, oljan har sannolikt lägre VI fysiskt vid varm motor ändå, bör tilläggas att jag startar min motor på vintern med.
Men tex 20w50 är ju rent av tragisk att använda, den rinner knappt ljummen!
Ska kolla på sidan du länkade till, riktigt intressant!

Vad jag läst har en mineral olja säg en bas VI på 10w sen lägger man till additiv för att få upp den till tex 40varm, med "helsyntet" är det tvärtom så även om additiven försvinner håller den VI bättre, någon mer som läst detta?
Så jag vill åka med en helsyntet olja.
En rak olja för mig skulle vara värdelös, alldeles för tjock kall.
VI = Viskositet Index. Skillnaden mellan viskositet vid 40c och 100c, högre VI innebär en mindre förändring.
Det är där tex en väldesignad ester kan 'glänsa', när oljan skall smörja på riktigt heta ställen i motorn, då är viskositeten hög fortfarande. Blir tempen extremt hög gäller andra spelregler, en syntetolja kan återgå till sina ursprungliga beståndsdelar då.
robban f
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: tis okt 13, 2015 11:21 am

Re: Olja avancerat eller ej!

Inlägg av robban f »

Ja ok jag menade fysisk viskositet. Jävla förkortningar :)
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Olja avancerat eller ej!

Inlägg av psa »

Zink och Moly är nog fortfarande ganska överlägsna. Den största utvecklingen skedde nog första halvan av förra århundradet.
Det som kommit efter är ytbeläggningar som DLC etc.
robban f
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: tis okt 13, 2015 11:21 am

Re: Olja avancerat eller ej!

Inlägg av robban f »

Fanns ju en trevlig 0w50 mobil 1 som jag måste prova, höga halter zink som Jens länka till.
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Olja avancerat eller ej!

Inlägg av psa »

Tänk på att en del rena Racing oljor inte har nått medel i för att hålla motorn ren, dom är gjorda för regelbundna oljebyten.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Olja avancerat eller ej!

Inlägg av Erland Cox »

Väljer man en olja till motorer med kamaxelproblem som VW med pumpedüse eller mc
som ska smörja växellådan med motoroljan så har dom extra trycktillsatser.
jag har kört vanlig Mobil 15-50 syntet i min 580 Cheva i 20 år utan att förrän nu kört sönder nån stötstång, vipparmskopp.
Det är med 1,8 vippor och nästan 1000lbs fullt öppet, 1800lbs på stötstången.
Så Mobil 1 tål tryck. Har köpt oljan på Ford i Lund, vanlig ej race olja.

Varför ska man köra rak 40 olja i nån motor Jens? Kan du förklara det?
vad är det du tror att viskositeten gör?

Erland
robban f
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: tis okt 13, 2015 11:21 am

Re: Olja avancerat eller ej!

Inlägg av robban f »

Tack Erland, det var ett sånt svar jag väntade på, jag tror nämligen mobil 1 5w50 kommer funka med.
Jag undrar då när myten om oljor ska släppa, du har ju uppenbarligen beviset i din maskin!
Skriv svar