5mm från kolvtopp till första ringen
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
5mm från kolvtopp till första ringen
Hej
har turbokolvar från spm till vev med 90mm slag.
kolvarna har bara 5mm från topp till första kolvring! håller det värkligen för 7-800nm?
sägs ju att folk åker med 1000hk på spm kolvar, men dom har väl inte 5mm eller
har turbokolvar från spm till vev med 90mm slag.
kolvarna har bara 5mm från topp till första kolvring! håller det värkligen för 7-800nm?
sägs ju att folk åker med 1000hk på spm kolvar, men dom har väl inte 5mm eller
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: 5mm från kolvtopp till första ringen
Hur djupt är ringlandet? Djupare eller lika djupt som ringen?
Tjocklek och djup på ringarna?
Erland
Tjocklek och djup på ringarna?
Erland
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: 5mm från kolvtopp till första ringen
det är 4,8mm djupt, ringen 3,2mm djup och 1,75mm tjock
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: 5mm från kolvtopp till första ringen
Vilken mögkolv. Originalringar med för djupa ringspår.
Kolven håller säkert men det är ingen bra kolv.
mvh. Erland
Kolven håller säkert men det är ingen bra kolv.
mvh. Erland
Re: 5mm från kolvtopp till första ringen
Sett jättemånga motorer som rasat ringar med dom kolvarna. Speciellt oljeringarna.
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: 5mm från kolvtopp till första ringen
tror ringarna och kolvarna håller... men det är risk ringarna tappar spänsten ganska snabbt.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: 5mm från kolvtopp till första ringen
Också sett såna kolvar som gett med sig ovanför övre kolvring...
/Niklas Eliasson
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
Re: 5mm från kolvtopp till första ringen
Jag vet att dom inte håller. 5 motorer hitills har oljeringarna varit smulor. 2 motorer där flera av kolvarna hade sprickor i sig.Kadett4wd skrev:tror ringarna och kolvarna håller... men det är risk ringarna tappar spänsten ganska snabbt.
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Re: 5mm från kolvtopp till första ringen
Vilka mått ska man hålla sig till om man beställer kolvar ? ring tjocklek vilken ring tjocklek rekomenderas 0.7-1mm översta? Vid 10000rpm. gasportade till turbo maskin? Funkar lustgaskolvar bra till turbo bruk?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Stahl
Re: 5mm från kolvtopp till första ringen
Vad är det för maskin?
När du skrev 90mm slag tänkte jag direkt vitmotor.
När du skrev 1,75mm kolvring...det är bara rödblock som har så sjukt tjocka kolvringar.
Hade du tänkt varva 10000rpm med 1,75mm kolvringar? Det går inte!
Du måste ner på 1,0mm för de varvtalen.
När du skrev 90mm slag tänkte jag direkt vitmotor.
När du skrev 1,75mm kolvring...det är bara rödblock som har så sjukt tjocka kolvringar.
Hade du tänkt varva 10000rpm med 1,75mm kolvringar? Det går inte!
Du måste ner på 1,0mm för de varvtalen.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: 5mm från kolvtopp till första ringen
Med turbo kan man sträcka tjocka kolvringar längre i varvtal, kanske inte så långt som 10k,, men långt över det som är rekommenderat på en sugmotor.
Mattias J: att kolvarna pajar vid oljeringen,, menar du 2a eller tredje ringen?
Mattias J: att kolvarna pajar vid oljeringen,, menar du 2a eller tredje ringen?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: 5mm från kolvtopp till första ringen
Ja det har du helt rätt i Kadett4wd, men när jag testat i verkliga skarpa tester på bana vs teoretiska beräkningar så har det handlat om några hundra rpm per bar laddtryck, så jag satte en egen tumregel till +500rpm/bar som man lägger på beräknat varvtal för ringsläpp. Den är inte helt vetenskaplig men bygger på utförda testresultat och vetenskapliga formler, vilket gör att den duger som grov tumregel.
En standard rödblock med 80mm slag och 1,75mm kolvring får ringsläpp vid 6300rpm. Laddar man då 2bar på det så bör man kunna varva upp till max 7300-7500rpm förutsatt att allt annat lirar med det varvtalet (portning, kammar etc).
En standard rödblock med 80mm slag och 1,75mm kolvring får ringsläpp vid 6300rpm. Laddar man då 2bar på det så bör man kunna varva upp till max 7300-7500rpm förutsatt att allt annat lirar med det varvtalet (portning, kammar etc).
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: 5mm från kolvtopp till första ringen
ju högre laddtryck desto mer varv kan man enkelt säga.
En rödis som laddar ca 2.5bar går att varva 8000rpm utan att det börjar ventilera särskilt mycket mer.
Har givetvis att göra med hur mycket cylindertryck det blir också(arbetstryck).
Längre vevstakar sträcker gränsen ytterligare pga mindre acceleration kring dödpunkterna.
En rödis som laddar ca 2.5bar går att varva 8000rpm utan att det börjar ventilera särskilt mycket mer.
Har givetvis att göra med hur mycket cylindertryck det blir också(arbetstryck).
Längre vevstakar sträcker gränsen ytterligare pga mindre acceleration kring dödpunkterna.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: 5mm från kolvtopp till första ringen
Vevstakslängden har jag med i min formel.
Cylindertryck utgår man ifrån att man ligger så nära MBT man kan.
Att varva en rödblock till 8000 kräver mer prylar än så, t.ex hårdare ventilfjädrar.
Jag pratar inte om hur högt man kan varva motorn innan den går i delar, utan mina beräknade varvtal talar om var kolvringarna börjar läcka förbi cylindertryck, vilket gör att man når max effekt pga just det! Fortsätter man varva kommer effekten att dala, vevhustrycket öka och motorn hosta ur sig olja genom vevhusventilationen.
Har man överkammat motorn med en kamaxel som ger verkningsgrad över det varvtal där kolvringarna läcker kommer verkningsgraden och läckaget att ta ut vartannat i några hundra rpm och man får en väldigt lustig platå i effektkurvan innan den vänder och dalar.
Cylindertryck utgår man ifrån att man ligger så nära MBT man kan.
Att varva en rödblock till 8000 kräver mer prylar än så, t.ex hårdare ventilfjädrar.
Jag pratar inte om hur högt man kan varva motorn innan den går i delar, utan mina beräknade varvtal talar om var kolvringarna börjar läcka förbi cylindertryck, vilket gör att man når max effekt pga just det! Fortsätter man varva kommer effekten att dala, vevhustrycket öka och motorn hosta ur sig olja genom vevhusventilationen.
Har man överkammat motorn med en kamaxel som ger verkningsgrad över det varvtal där kolvringarna läcker kommer verkningsgraden och läckaget att ta ut vartannat i några hundra rpm och man får en väldigt lustig platå i effektkurvan innan den vänder och dalar.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: 5mm från kolvtopp till första ringen
jag hade just det som 'variabel'.. gasflödet ut ur vevhuset.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!