5mm från kolvtopp till första ringen

Diskussioner för erfaret folk
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: 5mm från kolvtopp till första ringen

Inlägg av DreRacing@ »

Pacman skrev:Vad är det för maskin?
När du skrev 90mm slag tänkte jag direkt vitmotor.
När du skrev 1,75mm kolvring...det är bara rödblock som har så sjukt tjocka kolvringar.

Hade du tänkt varva 10000rpm med 1,75mm kolvringar? Det går inte!
Du måste ner på 1,0mm för de varvtalen.
det är ett rödblock
varvstopp är 7000 (original tryckare)
max ladd blir 2 bar.

så kolvarna är bara skit altså? varför påstås det då 1000hk?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: 5mm från kolvtopp till första ringen

Inlägg av Kadett4wd »

Du får sortera lite,, en del är lite bryska i orden då de tycker saker inte duger åt dem.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: 5mm från kolvtopp till första ringen

Inlägg av Pacman »

Kolvarna kan vara jättefina och tåla 2000hk...jag sa inte att de är skit!
Jag sa att du kan inte varva 10000rpm med 1,75mm kolvringar!

NU säger du helt plötsligt att du ska varva 7000rpm med 33mm tryckare och ladda 2bar!!
Det blir inga 1000hk i min bok, så jag förstår inte varför du hängt upp dig på den siffran.
Den setupen kommer att fungera bra och ge 6-700hk förutsatt att du väljer en tillräckligt bra kamaxel, ventilstorlek och portning därtill. Det enda jag ser som begränsning är att hitta en kamaxel som lyfter tillräckligt mycket med endast 33mm tryckare.

MEN...jag har ingen egen erfarenhet av de kolvarna. Det finns det uppenbarligen andra här på forumet som har, och de säger att kolvarna går sönder......
//Pacman
(Patrik Ståhl)
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: 5mm från kolvtopp till första ringen

Inlägg av DreRacing@ »

jag satsar på 550hk på hjulen. (700nm vid 4600)
om dom håller för 1000hk så bör som hålla för 500 var det jag menade.
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Re: 5mm från kolvtopp till första ringen

Inlägg av Tjernell »

Det är nog tuffare åt blocket än det är åt kolvarna.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: 5mm från kolvtopp till första ringen

Inlägg av Kadett4wd »

De flesta kolvrasen beror nog till största del på mappningsfrikostighet.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: 5mm från kolvtopp till första ringen

Inlägg av DreRacing@ »

det jag också undrade var om alla SPM kolvar har 5mm ring til topp?
vad har ni sett?
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: 5mm från kolvtopp till första ringen

Inlägg av Mattias J »

Kadett4wd skrev:De flesta kolvrasen beror nog till största del på mappningsfrikostighet.
Hur går det ihop med att det är oljeringarna och i det området på kolven?
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: 5mm från kolvtopp till första ringen

Inlägg av Kadett4wd »

Jag frågade om det var andra eller tredje ring.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: 5mm från kolvtopp till första ringen

Inlägg av DreRacing@ »

olje ringen är ju den undre. dom 2 övre är ju kompressjonsringar
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: 5mm från kolvtopp till första ringen

Inlägg av Kadett4wd »

2a är även en skrapring för oljan ;)

hursom, går en kolv sönder vid 3dje ring så beror det inte på mappningen, eller ja.. det HAR möjligheter men de är små.
Istället tror jag det helt enkelt beror på ringmodellen.
Ringarna 'fluttrar' och slår sönder kolvarna.
Det i kombo med slarv med kontroll av ringgap kan göra att kolvringarna beter sig som järnväg i solen,,, solkurvor.
Sen kan man addera till felet om man vill,, tuff tändning så det småspikar, det blir enorma chocker för kolvar/kolvringar.
Är då det slarvat med oljeringarna så pajar kolvarna där.

Mao,, felaktig tillämpning.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: 5mm från kolvtopp till första ringen

Inlägg av Mattias J »

Visa gärna några källor på hur oljeringarna går sönder och allt annat är kärnfriskt pga "spikningar".
Är det bara folket som kör med dessa kolvarna som "slarvar"? Eftersom det är dom enda jag någonsin sett detta fenomenet på?
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: 5mm från kolvtopp till första ringen

Inlägg av Kadett4wd »

De kanske levereras med mediokra ringar?
Var inte så negativ, var objektiv.
Många många håller de ju för.
I övrigt tycker jag att jag beskrev det så enkelt jag kunde så alla skulle förstå.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: 5mm från kolvtopp till första ringen

Inlägg av Kadett4wd »

bild nr 11 i den här artikeln berör problemet om du läser bildtexten.
Och, har ringen exempelvis för tajt gap så kommer den börja deformera sig och lämna skador då den än lättare börjar fluttra, pga de inte ligger an som den/de ska i spåret.

http://www.hotrod.com/how-to/engine/hrd ... ring-tech/
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
thosan
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: sön sep 06, 2009 9:36 am
Ort: Lyckeby

Re: 5mm från kolvtopp till första ringen

Inlägg av thosan »

jag har sett ett flertal ACM kolvar där 3 ringlandet kollapsat vid överladdning och de är ihopsatta på olika firmor. Så de ska nog inte användas vid högre effekt uttag. Wiseco är ett bättre val.
Skriv svar