B30 turbo, kolvar, stakar, vev. Den optimala kompromissen?

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Val av kolvar till B30 turbo

Inlägg av Jens Gustavsson »

prova igen jag snackade slut på batteri i dag och ingen laddare. imorgon har jag dock inte tid men sen mot fredag eller nån kväll så svarar jag nog bättre. mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Val av kolvar till B30 turbo

Inlägg av Kadett4wd »

Ta det Här på forumet Jens.
Så fler får veta.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Val av kolvar till B30 turbo

Inlägg av Kadett4wd »

Tyvärr inga bilder på mercakolvarna, men det är stdkolvar i merca 3.2 han kör.
vill minnas det är 89.9 i borr med ganska låg komphöjd.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: Val av kolvar till B30 turbo

Inlägg av Mattias J »

Har han slängt ur sina fina CP kolvar och stoppat i original?
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Val av kolvar till B30 turbo

Inlägg av Kadett4wd »

verkar så.
Kolla sista filmen.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Re: Val av kolvar till B30 turbo

Inlägg av marmander »

Nu har jag pratat med Jens och Janne i Lindome om lite av varje och fått nya idéer!

Tänkte sammanfatta del hela:

1. Stroka vevaxeln till 84mm med 49mm vevtapp. Bör inte bli några problem då jag inte tänkt varva över 7000rpm.
2. Customstakar med standardbredd på storändan, 3/8" ARP2000-bultar, 52mm borr (-6mm) och 24mm kolvbultsända. 156mm långa. ca 650gram.
3. Wössnerkolvar till SAAB B205 90mm plana kolvar med 32,2mm komphöjd. Ganska bred kjol, 1,5mm toppring ca 370gram.
4. Decka av planet till 231mm höjd, ca 231,5mm original.

Övrigt med motorn som skall ändras:

1. Nya ventilfjädrar.
2. Härdade ventilsäten.
3. Toppackning i koppar med pianotråd i blocket och spår ovanför dessa i toppen.
4. Lättat svänghjul
5. Ev. fluiddamper. Skall först kolla vilken kyla de klarar, Jens har hört att det kan bli problem vid kyla om själva vätskan blir för trög.
6. Tvärkylning och elektrisk vattenpump.
7. Stödgördel.
8. Torrsump.
9. Nya spridare, typ. EV14 1000cc med förlängd nos. Tror dessa fungerar bra till en B30 där de riktas fint in mot ventilcentrum.

Kanske dags att göra en ny tråd om hela motorprojektet, eller flytta till min "vad händer i marmanders garage"-tråd?
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Val av kolvar till B30 turbo

Inlägg av The »

Slå en signal till Erland ;-)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Re: Val av kolvar till B30 turbo

Inlägg av marmander »

Det kanske skulle vara trevligt, men jag tror mig vara på rätt spår nu. Det enda som är lite tveksamt är hur veven påverkas av nedslipningen.
Men en viktreducering på över 500gram/ vevsläng lär skona veven i större utsträckning än minskningen av tapparna minskar vridstyvheten.
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
anglia-61
Forumsberoende
Inlägg: 682
Blev medlem: tis jul 15, 2008 9:13 am
Ort: Hbg.

Re: Val av kolvar till B30 turbo

Inlägg av anglia-61 »

Jag läste och sökte en hel del och sedan köpte jag mig en ATI-superdamper istället för Fluiddamper.
Det verkade som det där med kyla och fluiddamper är lite överdrivet. Men en superdamper har bara några o-ringar så den är lätt att renovera om man nu skulle vilja det.
oldforgemotorsport @Instagram

Turbos are like tampons, every pussy have one.
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Re: Val av kolvar till B30 turbo

Inlägg av marmander »

Ok, jag har precis läst ytterligare om olika svängningsdämpare mm.

Börjar halka ifrån huvudämnet, kanske dags att byta rubrik på tråden igen? =)

En superdamper är säkerligen bäst om man får justerat in den efter just den motorn man har, men hur gör man det utan torsionsmätningsutrustning?

Det finns ju TCI Rattler till Cheva V6 och I6 också. Den konstruktionen är ju likt fluiddampern inte speciellt beroende av ett visst varvtal. Nackdelen med både rattlern och fluiddampern verkar vara att själva dämpningen är begränsad, även om det olika tillverkarna givetvis hävdar att deras produkt är fullständigt överlägsen de andras. Är det någon som har egna erfarenheter av TCI Rattler?

Jag velar lite fram och tillbaka med strokningen.
Det positiva är att man får ner vikten på vevstakarna och vevtapparna vilket i sin tur bidrar till mindre torsionskrafter. Samtidigt får man lägre friktion och mer volym i motorn vilket rimligtvis leder till mer effekt på lägre varvtal eller lägre laddtryck som i sin tur också minskar risken för värre torsionssvängningar. Och sedan nackdelen är givetvis att vridstyvheten minskar vilket leder till större torsionssvängningar.

Skillnaden i massa på svänghjul och svängningsdämparen har en negativ inverkan på torsionssvängningarna och således minskar dessa med ett lättare svänghjul. Men som allt annat är det ju en kompromiss och minskar jag svänghjulsmassan så kan jag istället få problem med växellådan. Är den någon som har erfarenhet av detta problem eller fördelar med lätta svänghjul på vassa raksexor?
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Skriv svar