B30 turbo, kolvar, stakar, vev. Den optimala kompromissen?

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

B30 turbo, kolvar, stakar, vev. Den optimala kompromissen?

Inlägg av marmander »

Hej!

Nu blir det snart ett återfall för mig och mina kära B30 turbo.

Jag har tänkt att renovera och uppgradera min befintliga B30 som är bromsad till 526whp.

I dagsläget sitter det originalkolvar med M-stakar och 8-bultad vev. Jag började leta efter en vettig kombination med kolvar och stakar till detta projekt. Hittade till slut SPM H-profilstakar med Volvos stora ändar och 149,5mm längd istället för 145. Hittade sedan Wössner-kolvar till Ford SOHC Pinto med 90,9mm borr (1mm öd. mot B30) 41,65mm komphöjd och plan kolvtopp, klockrent var min första tanke! Man sparar ca 400g/kolv och vevstake jämfört med det jag har nu, vilket lär skona den långa veven en hel del...

Nu till frågorna;

Dessa kolvar är ju gjorda för en N/A-motor och då är topp-ringen 1mm istället för 1,5 som på turbokolvarna. Sedan fick jag ett osäkert svar att höjden över topp-ringen var ca 6-7mm, ser mer ut på de bilderna jag har sett och toleransen på svaret var ju lite dålig. 6st sådana kolvar för 840Euro inkl. frakt lät ju ganska prisvärt. Jag har för mig att man bör ha minst 8mm höjd över topp-ring och 1,5mm kolvring till så pass lågvarvig turbomotor (7000rpm).

Låter det som jag skall skaffa customkolvar direkt eller är det gamla uppgifter jag har i huvudet? Har kolvarna blivit tåligare? Med så pass hög komphöjd borde de ju lätt få ett stabilt ringland även med 8-9mm till översta ringen, så varför är den så låg? (ska maila och fråga lite fler och se om jag får samma svar på måttet).

Det borde ju vara relativt enkelt att svarva upp översta ringspåret till 1,5mm topp-ring om det är Akilleshälen...

Om man skall satsa på customkolvar istället, vilket fabrikat är det som är hetast i så fall? Ross, CP, JE, Wiseco, Wössner?

Det blir väl ingen maxad motor, men det hade varit kul att få till en vettig bottendel ihop med torrsump (har en ny pump liggandes), elektrisk vattenpump och tvärkylning (det är ju helt kass original).

*edit* bytt rubrik.
Mvh/
Simon
Senast redigerad av marmander den lör jan 16, 2016 8:29 pm, redigerad totalt 2 gång.
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
Magoo
För mycket laddtryck
Inlägg: 219
Blev medlem: tis feb 17, 2004 8:53 pm
Ort: Borås/Öxabäck

Re: Kolvar och stakar, Wössner Ford Pinto/Volvo B30 turbo

Inlägg av Magoo »

Jämför jag med måttet på några äldre JE-kolvar till en 16v VW motor (för överladdning) verkar de vara hyffsat lika på detta måttet iaf.
Bild
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Re: Kolvar och stakar, Wössner Ford Pinto/Volvo B30 turbo

Inlägg av marmander »

Det låter ju lite lugnande, tittar man sedan på din bild och jämför med Pintokolven jag tittat på så ser det betydligt högre ut på Pintokolven, min känsla att italienaren som höftade till med 6-7mm inte hade riktigt rätt kanske stämmer. Bild

Är det 1.2mm kolvring på JE-kolven?

Jag skall få lite fler mått på Pintokolven nu på måndag. Nästa fråga är om man skall bemöda sig med att svarva upp till 1,5mm topp-ring eller köra med 1mm? Är vinsten i kolvringsmaterial eller material i kolven bäst i detta fall? Givetvis svårt att veta före jag fått de verkliga måtten först... Jag skall ju inte varva mer än ca 7000rpm och vill inte ha mer slitage än nödvändigt...
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
Magoo
För mycket laddtryck
Inlägg: 219
Blev medlem: tis feb 17, 2004 8:53 pm
Ort: Borås/Öxabäck

Re: Kolvar och stakar, Wössner Ford Pinto/Volvo B30 turbo

Inlägg av Magoo »

Det stämmer gott med att kolvringen är 1,2 mm :thumbright:
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Kolvar och stakar, Wössner Ford Pinto/Volvo B30 turbo

Inlägg av Kadett4wd »

Svarva för guds skull inte kolvringsspåren.
Det är hemligheten i stora drag om hur pass bra ringarna ska täta och ligga kvar utan att fluttra.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Re: Kolvar och stakar, Wössner Ford Pinto/Volvo B30 turbo

Inlägg av marmander »

Ok, du menar alltså att det är svårt att få till toleranserna i spåren? + ca 3-5 hundradelar skall vara lämpligt har jag läst. Jag är rädd att en 1mm ring inte klarar att överföra värmen tillräckligt bra och kanske inte ens de höga trycken? Anser du att det skall fungera med 1mm ring eller att jag bör tänka om och skaffa andra kolvar?

Wössner borde ju valt 1,5mm topp-ring på turbokolvarna av någon anledning. Nästa kolvalternativ är kolvar till SAAB 9000 turbo. Då är dessa inte flata så jag får plana av toppen en del (ca 25cc volym) för att få rätt komp. En fördel är att de finns i 90mm borr så jag inte behöver borra lika mycket. Tredje alternativet är Wössner Ford cosworth kolvar som även de har lite tallrik och de ligger på 91mm borr.

Hittade även ett vettigt N/A-alternativ för den som vill bygga sådan B20 eller B30. Wössnerkolvar till Saab B205 (0,45cc tallrik) och stakar till dessa, då får man 32,2mm komphöjd, 159mm stakar, ca 2:1 vevstaksförhållande. Dock får man slipa ner veven från 58-56mm vevtappar och styra i kolvarna. Känns inte så lämpligt till turbo dock.
Senast redigerad av marmander den mån jan 11, 2016 12:45 pm, redigerad totalt 2 gång.
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Kolvar och stakar, Wössner Ford Pinto/Volvo B30 turbo

Inlägg av Kadett4wd »

Om du är rädd för värmen kan du addera oljemunstycken i blocket.
Man vill ha tunna ringar pga mindre friktion samt de förmår täta bättre på högre varv pga dess lägre vikt.

Det gäller även i kolvringsspår att ha en ytterst fin Ra så ringarna inte börjar 'smida ned' rillorna efter svarvningen.
Ra och perfekt planhet är ytterst viktigt för täthet och livslängd.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Re: Kolvar och stakar, Wössner Ford Pinto/Volvo B30 turbo

Inlägg av marmander »

Det är nog som du säger, väldigt svårt att få till spåren i efterhand. Man vet ju hur det är med smala stick, speciellt om man bara skall ta på ena sidan...

Jag redigerade mitt inlägg samtidigt som du skrev ditt. 1mm är ju väldigt tunt, tror ni det kan finnas risk att ringarna skadas av höga cylindertryck?

Vad tror ni om de andra kolvalternativen? Jag vet tyvärr inte arean på förbränningsrummen, så det är lite svårt att göra en bra uppskattning av hur mycket toppen skulle behöva planas för att få vettig komp. med Saab- eller Cossie-kolvarna. Men borrar jag till 91mm så har jag redan där fått 23cc mer slagvolym/cyl, vilket kompenserar det hela. Tyvärr verkar det vara ventilurtag ur eftermarknads cossiekolvar, lite onödigt på en B30.
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Kolvar och stakar, Wössner Ford Pinto/Volvo B30 turbo

Inlägg av Kadett4wd »

Mercedes kör 1.2mm på deras övre ringar i sin M104 motor om jag minns korrekt.
Den laddar ju ryssen(turbobanditen) på som en galning på stdkolvar, de håller där utan mankemang.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Re: Kolvar och stakar, Wössner Ford Pinto/Volvo B30 turbo

Inlägg av marmander »

Ok,

Nu lutar det åt att tillverka kolvar efter motorn istället för motor efter kolvarna ;) Får se vad notan hamnar på..

Har ni några tips och idéer om man får välja fritt på kolvdesignen?

Slipper skirt eller skirt?
Hur tjock kolvtopp?

Wössner verkar köra 1,5mm top, 1,2mm andra ring och 2,5mm skrapring på alla sina turbokolvar. Känns som skrapringen är väldigt låg, eller?

Sedan kommer man till klämspaltfrågan igen. Funderar på hur långt under deckplanet kolven skall vända. Lättare att anpassa med en lite lägre kolv och sedan decka av lite extra om man vill ha tajtare klämspalt. Vet inte hur långt under den vänder original, men har för mig att det rör sig om 0,2-0,4mm. Gör jag kolven 41mm så hamnar jag ytterligare 0,5mm under. Toppackning kan jag välja mellan 0,8-1,2mm.
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Snakefield m-sport
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 51
Blev medlem: fre aug 13, 2010 8:34 am
Ort: Växjö sweden
Kontakt:

Re: Kolvar och stakar, Wössner Ford Pinto/Volvo B30 turbo

Inlägg av Snakefield m-sport »

Tomas på ultra motors har färdig ritning på kolv till b30, vi gjorde till en rallymotorerna när ja jobbade där. Och han borde kunna ändra lätt o anpassa för överladdning ist//H
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Re: Val av kolvar till B30 turbo

Inlägg av marmander »

Ok, kan ju höra med dem, men jag antar att tillverkaren designar den till största delen om man bara specar vad man skall ha den till?

Nu har jag fått lite priser och uppgifter för specialbeställning av kolvar. Ska man satsa dyra pengar på det så vill man ju få det rätt från början...

Dyraste alternativet är JE eller Wiseco med asymmetriska kjolar typ som dessa:
http://www.lancerregister.com/showthread.php?t=457100
Bild
Deras kolvar tillverkas i 2618-T6, en legering som verkar vara lättare att få stark, men som kräver mer kolvspel pga. högre termisk utvidgning.

Billigaste customkolvarna verkar vara Wössner. De kan säkerligen leverera "slipper skirts" eller vanliga "full skirts".
Deras kolvar tillverkas i 4032-T6, en legering som är svårare att få till perfekt, men om de lyckas är den i stort sett lika stark som 2618-T6 och kan köras med mindre kolvspel.

Är A Graham bell tillräckligt up to date så skulle man välja en vanlig kolv med hel kjol, men det var ju några år sedan de böckerna skrevs. Har sökt en hel del, men det skulle vara bra att bolla lite fler idéer här på forumet.

Det blir några tusenlappar extra för JE eller Wisecokolvarna, är det värt det? och vilken design skall man välja? Mitt största mål är att få till en stabil och effektiv bottendel. Att få ner vikten på kolvar och stakar gör ju att min långa vev kan leva längre, men kolvar och cylindrar skall ju hålla också.
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Val av kolvar till B30 turbo

Inlägg av Jens Gustavsson »

slå en signal nån dag så kan vi snacka lite kolvar!

mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Val av kolvar till B30 turbo

Inlägg av Kadett4wd »

'slipper' kolvar kan vara tokigt I volvomaskiner.
I de äldre b18/20/30 bör det gå bättre än nyare serier(b21 och nyare)
fodren är inte så stabila att ta emot kolvar som kan 'rattla' relativt mycket.

så,, det blir lite tufft.
Så tajt spel som möjligt, så mycket kjol som möjligt, så lätta som möjligt , men med tjockt kolvtak.
Jens har hittat kolvar från Mitsu Evo till sin b18 som verkar palla stryk.
Har du kollat på just de där mercakolvarna som turbobanditen piskar så hårt?
3.2liter 24v sexan. (motorkod M104.992)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Re: Val av kolvar till B30 turbo

Inlägg av marmander »

Jens, jag slog en signal tidigare, men det var mobilsvar. Kanske har ett gammalt nummer?

Kadetten;

Ok, är det extremt smala slipperkolvar du tänker på eller räknar du in kolvar som pintokolven på bilden ovan?

Det är ju svårt att få allt. Låg vikt, tjockt kolvtak då får man nog utesluta hel kjol...

Jag har inte kollat på turbobanditens prylar, hittar inget om hans kolvar.. länk eller bilder?

Jag har studerat kolvar till nyare turbobilar och de kör ju nästan uteslutande med någon form av slipperkolvar. En del med mer kjol och en del med mindre. JE's asymmetriska borde ligga stadigt eftersom det kör med offset på kolvbulten och har relativt mycket yta på trycksidan.

Studerade en gammal cosworth (YB) kolv idag, den hade gått ca 17'000mil, något sönderspikad pga. taskiga chiptrim. Den hade i stort sett obefintligt slitage ca 20-30mm från centrum på kjolen, så ytan på sidorna lär väl inte tillföra mycket mer vikt? Dessa motorer har ju ganska lågt vevstaksförhållande också 1,66:1 jämfört med 1,9:1 med 152mm stakar som jag nu lurar på att skaffa (beställer nog customstakar från Kina, de skall enligt de flesta fungera bra om man bara ser till att toleranserna är ok och viktar dem något).

Med 1,9:1 bör man kunna köra med smalare kjolar utan att trycka ut cylinderväggarna allt för mycket. Jag vill helst få ner komp.höjden så kolvbulten hamnar över centrum, det bör öka stabiliteten en hel del..

Att det "rattlar" mer med slipper skirt är väl klart, men då kanske det är vettigt att köra med 4032-T6 så jag kan ha lite tajtare kolvspel? Är det mest axiellt sett från kolvbulten som "rattlandet" uppstår? Eller är det mest radiellt vid ÖD och UD? Har sett att de kör med teflonpluggar utanför kolvbultarna på VW för att minska den axiella rörelsen, men det känns inte som en hållbar lösning. Är det radiellt så borde höjden på kjolen vara mer avgörande än bredden. Hög slipperkjol borde i så fall vara melodin.

Tror ni det är en märkbar fördel att ha 24mm kolvbult framför 23mm? anledningen att jag frågar är för att man i så fall skulle kunna köpa en lite större mängd vevstakar som man skulle kunna använda till B23 med B230-kolvar.
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Skriv svar