Bmw M54B30 Vevaxel Svängningsdämpare Varvtal
Postat: lör jan 09, 2016 11:23 pm
Hejhej!
Håller på att plocka ihop ett koncept på en fin M50 för drifting.
Har blivit extremt bortskämd med ett brett och fint register i min motor från drifting säsongen 2015.
Min tidigare setup är baserad på en 2jz gte vvti (variabel insugskam). Den gav 1003wnm @ 4200rpm och 847whp @ 7000rpm. Den varvades till 8500 och tappade av till precis under 800whp på varvstopp.
Nu är det nya tider med ny bil och nytt motorkoncept. Har tidigare kört Nissan S14 och nu blir det en M235i med 3 liters M50 är det tänkt. Målet är att åtminstone hålla jämna skepp med min gamla 2j (om möjligt) eller ännu hellre förbättra registret.
Slut på svamlet, min fundering gäller M54b30 vev.
När det kommer till att varva så verkar det inte vara lika enkelt att åka M50 som det var med 2jn.
Målet är att varva 8500rpm, detta har inget med effekten att göra, utan bara för att ha ett så långt åkbart register som möjligt. Samt att nå 1000wnm och 850whp.
Jag har Rickard Ivars som teampolare i Raidopower, han har ju snart Vm-medalj i att förstöra saker överlag. Men när han härjade runt med M50 förr i världen så har han lyckats köra av 2 st vevaxlar, 1020whp och 8200rpm. Ingen utav gångerna var med en riktig svängningsdämpare, utan med std.modell på svängningsdämparen. Och det är ju allmänkänt att dessa bör bytas mot finare modell om man ska upp lite i varvtal. Har även pratat med en erfaren M50 profil ifrån Norge angående detta. Han hävdar bestämt att allt över 7650rpm är lika med döden för en M54B30 vev. Såklart svårt att sätta en siffra i detalj, men det är ju ganska långt under mitt önskemål om 8500rpm.
Min motor kommer byggas med följande komponenter för att klara varvtalet:
ATI svängningsdämpare.
Autoverdi 4-stegs torrsump.
H-profil stakar med L-19 ARP-bultar.
DP smidda kolvar.
Stödgördel med ARP-bultar.
Dubbelventilfjädrar/retainers/knaster.
Supertech ventiler.
Mekaniska lyftare.
Cat cams kammar.
Frågan är ju bara om M54B30 vevaxeln klarar detta, jag vägrar att bygga en såpass dyr motor som detta ändå blir, och sen ska vevaxeln gå av. Då tar jag hellre smällen och tittar på någon form av billet-axel istället. Egentligen finns det inte utrymme för en billet-axel i min budget, men måste man så måste man...
M54B30 har ju 89.6mm i slag.
Om man ska kika på någon annan Bmw std.axel så bör det ju bli en S54B32, 91mm i slag. Men den försämrar en redan dålig geometri ytterligare.
Såg en videoserie ifrån horsepower freaks där det pratas en del om den blå färgtonen som S54:an har på vevaxeln, det hade tydligen med någon lite rejälare härdning att göra. Nåt Bmw gör med sina lite "värre" grejor. Men den blå tonen finns ju även på axeln ifrån M54B30. Tycker det känns konstigt att det skulle vara nångon större skillnad på vevaxlarna vad gäller material och härdning Mellan S54 och M54.
Vad säger den svenska erfarenheten om att varva med M54B30 axeln, glömma eller hålla tummarna?
Med vänlig hälsning
Fredde.
Håller på att plocka ihop ett koncept på en fin M50 för drifting.
Har blivit extremt bortskämd med ett brett och fint register i min motor från drifting säsongen 2015.
Min tidigare setup är baserad på en 2jz gte vvti (variabel insugskam). Den gav 1003wnm @ 4200rpm och 847whp @ 7000rpm. Den varvades till 8500 och tappade av till precis under 800whp på varvstopp.
Nu är det nya tider med ny bil och nytt motorkoncept. Har tidigare kört Nissan S14 och nu blir det en M235i med 3 liters M50 är det tänkt. Målet är att åtminstone hålla jämna skepp med min gamla 2j (om möjligt) eller ännu hellre förbättra registret.
Slut på svamlet, min fundering gäller M54b30 vev.
När det kommer till att varva så verkar det inte vara lika enkelt att åka M50 som det var med 2jn.
Målet är att varva 8500rpm, detta har inget med effekten att göra, utan bara för att ha ett så långt åkbart register som möjligt. Samt att nå 1000wnm och 850whp.
Jag har Rickard Ivars som teampolare i Raidopower, han har ju snart Vm-medalj i att förstöra saker överlag. Men när han härjade runt med M50 förr i världen så har han lyckats köra av 2 st vevaxlar, 1020whp och 8200rpm. Ingen utav gångerna var med en riktig svängningsdämpare, utan med std.modell på svängningsdämparen. Och det är ju allmänkänt att dessa bör bytas mot finare modell om man ska upp lite i varvtal. Har även pratat med en erfaren M50 profil ifrån Norge angående detta. Han hävdar bestämt att allt över 7650rpm är lika med döden för en M54B30 vev. Såklart svårt att sätta en siffra i detalj, men det är ju ganska långt under mitt önskemål om 8500rpm.
Min motor kommer byggas med följande komponenter för att klara varvtalet:
ATI svängningsdämpare.
Autoverdi 4-stegs torrsump.
H-profil stakar med L-19 ARP-bultar.
DP smidda kolvar.
Stödgördel med ARP-bultar.
Dubbelventilfjädrar/retainers/knaster.
Supertech ventiler.
Mekaniska lyftare.
Cat cams kammar.
Frågan är ju bara om M54B30 vevaxeln klarar detta, jag vägrar att bygga en såpass dyr motor som detta ändå blir, och sen ska vevaxeln gå av. Då tar jag hellre smällen och tittar på någon form av billet-axel istället. Egentligen finns det inte utrymme för en billet-axel i min budget, men måste man så måste man...
M54B30 har ju 89.6mm i slag.
Om man ska kika på någon annan Bmw std.axel så bör det ju bli en S54B32, 91mm i slag. Men den försämrar en redan dålig geometri ytterligare.
Såg en videoserie ifrån horsepower freaks där det pratas en del om den blå färgtonen som S54:an har på vevaxeln, det hade tydligen med någon lite rejälare härdning att göra. Nåt Bmw gör med sina lite "värre" grejor. Men den blå tonen finns ju även på axeln ifrån M54B30. Tycker det känns konstigt att det skulle vara nångon större skillnad på vevaxlarna vad gäller material och härdning Mellan S54 och M54.
Vad säger den svenska erfarenheten om att varva med M54B30 axeln, glömma eller hålla tummarna?
Med vänlig hälsning
Fredde.