Räkna på Avgashus?

Diskussioner för erfaret folk
Kim.b
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 50
Blev medlem: sön jun 27, 2010 1:01 pm
Ort: Karlskrona

Räkna på Avgashus?

Inlägg av Kim.b »

Någon här inne som vet hur man räknar på vilket avgashus/turbinhus man ska använda.
Altså hur stor är mängden avgaser som kommer ut? så man kan kolla vilket avgashus som passar bra till olika motorer.
Tillex som Garrett har ju flödes mapp på sina avgashus
Bild
Morris minor 1956 med SAAB motor!
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 1:07 am, redigerad totalt 1 gånger.
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: Räkna på Avgashus?

Inlägg av JLundin »

Vilket skitsnack, klart det går att räkna på vilket avgashus som man bör testa, det har jag gjort under alla år och det brukar stämma väldigt bra. Allt handlar som vanligt om att baskunskaper, brister det där så är det klart att man inte kommer att lyckas... :wink:

Det man bör se upp med är under vilka betingelser kurvan är presenterad, Garrett har haft den lustiga grejen att deras kurvor kan vara utritade vid 15C, då får man sätta sig och räkna om varje punkt på kurvan för den temp man har på avgaserna... :|
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Räkna på Avgashus?

Inlägg av Kadett4wd »

Ja det har väl blivit så vanligt att höfta med avgashus att räkenskaperna här fallit i glömska.
Höftningen kan dock lyckas riktigt bra, säger inget annat.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Kim.b
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 50
Blev medlem: sön jun 27, 2010 1:01 pm
Ort: Karlskrona

Re: Räkna på Avgashus?

Inlägg av Kim.b »

jag hittade en formel som kommer från Garrett som bör funka för deras siffror i allafall.
så det är klart att det och räkna på det :drool:
Morris minor 1956 med SAAB motor!
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 1:07 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Räkna på Avgashus?

Inlägg av Kadett4wd »

Har inte formeln i huvudet..
Men en snabb googling gav lite exempel:
https://www.google.se/#q=formula+calcul ... inehousing

Jag har dock en excelfil hemma där man kan mata in olika värden och få rekommendationer.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Räkna på Avgashus?

Inlägg av The »

Big Al skrev:Ni som vet kan ju gärna berätta hur man räknar på avgashus.
Du säger att det inte går, men kan utan problem flowpreppa ett "litet" att motsvara ett "stort" (troligen utan det störres nackdelar då)?

Låter som att den där flowprep religionen du bedriver inte riktigt är teoretiskt förankrad någonstans...
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: Räkna på Avgashus?

Inlägg av Mattias J »

Big Al skrev:Ni som vet kan ju gärna berätta hur man räknar på avgashus.
Sitter du och yxar i avgashusen utan att egentligen veta vad du gör för varje individuell motor?
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: Räkna på Avgashus?

Inlägg av JLundin »

Så sant så sant, kunde inte formulera de bättre. För att generellt kunna modifiera saker och ting så måste man ha mycket bra baskunskaper om objektet ifråga och dom hemmagjorda teorier som man fått sig till livs på detta forum imponerar föga.

Då det gäller sk. flowpreppning så brukar i alla fall jag ta mig för pannan då jag ser vad en del har åstadkommit. Om man nu påstår sig ha förbättrat flödet genom åtgärder som på intet sätt stöds av den samlade vetenskapliga litteraturen om turbodesign, så tycker jag att vore klädsamt att man visar upp den påstådda förbättrade prestandan och då på ett korrekt vetenskapligt sätt. Vad jag skriver är att aggregatets påstådda prestanda ska kunna stå för sig själv dvs. genom test i flödesrigg och inte via sekundär test på en motor.
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 1:08 am, redigerad totalt 1 gånger.
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: Räkna på Avgashus?

Inlägg av JLundin »

Visst vi kan ta flödesprepparering i en egen tråd där du får bre ut dig. Räkna dock med att du kommer att få rejält med mothugg. jag har ju sett bilder på det du åstadkommit och det imponerar inte... :doh:
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Räkna på Avgashus?

Inlägg av Kadett4wd »

alltså.. vad ska göra ett litet avgashus att bete sig som ett stort med lite yxande?
Bredda inducern bredare än turbinens inducer?
Ändra nozzelarean?

Spelar ingen roll vad du gör, du måste porta hela vägen runt i 'snäckan' för att få de egenskaperna.
Och fortfarande saknar du(minns inte namnet) men det heter väl diffusor på kompressorsidan.
'Spalten' innan det träffar turbinhjulet runtom.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Räkna på Avgashus?

Inlägg av Jens Gustavsson »

vi håller oss till ämnet hur man räknar på avgashus! det är en bra fråga :thumbright: jag ska erkänna att jag mer går på erfarenheter där och generella regler. men det är kul att garret släpper mappar :thumbright:

för att komma vidare säg att vi ska välja en garret turbo till en exempel motor vi drar till med en 2.3L volvo 8v med en sts 247 kam, gat portad, topp, bra insug och grenrör....

berätta hur ni räknar fram ett avgas turbin till en sån som ger ca 0.5-0.7 bar lägre avgas medel tryck än laddtryck vid 2 bar och max rpm?

vi säger att motorn ger ca 540hk/2 bar/6800rpm......

mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Räkna på Avgashus?

Inlägg av Kadett4wd »

Jag ska försöka hitta excelfilen.
Men man behöver i den inte så många motor parametrar.
Den räknar mest balansen i turbon.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar