Räkna på Avgashus?
Räkna på Avgashus?
Någon här inne som vet hur man räknar på vilket avgashus/turbinhus man ska använda.
Altså hur stor är mängden avgaser som kommer ut? så man kan kolla vilket avgashus som passar bra till olika motorer.
Tillex som Garrett har ju flödes mapp på sina avgashus
Altså hur stor är mängden avgaser som kommer ut? så man kan kolla vilket avgashus som passar bra till olika motorer.
Tillex som Garrett har ju flödes mapp på sina avgashus
Morris minor 1956 med SAAB motor!
Re: Räkna på Avgashus?
Vilket skitsnack, klart det går att räkna på vilket avgashus som man bör testa, det har jag gjort under alla år och det brukar stämma väldigt bra. Allt handlar som vanligt om att baskunskaper, brister det där så är det klart att man inte kommer att lyckas...
Det man bör se upp med är under vilka betingelser kurvan är presenterad, Garrett har haft den lustiga grejen att deras kurvor kan vara utritade vid 15C, då får man sätta sig och räkna om varje punkt på kurvan för den temp man har på avgaserna...
Det man bör se upp med är under vilka betingelser kurvan är presenterad, Garrett har haft den lustiga grejen att deras kurvor kan vara utritade vid 15C, då får man sätta sig och räkna om varje punkt på kurvan för den temp man har på avgaserna...
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Räkna på Avgashus?
Ja det har väl blivit så vanligt att höfta med avgashus att räkenskaperna här fallit i glömska.
Höftningen kan dock lyckas riktigt bra, säger inget annat.
Höftningen kan dock lyckas riktigt bra, säger inget annat.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Räkna på Avgashus?
jag hittade en formel som kommer från Garrett som bör funka för deras siffror i allafall.
så det är klart att det och räkna på det
så det är klart att det och räkna på det
Morris minor 1956 med SAAB motor!
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Räkna på Avgashus?
Har inte formeln i huvudet..
Men en snabb googling gav lite exempel:
https://www.google.se/#q=formula+calcul ... inehousing
Jag har dock en excelfil hemma där man kan mata in olika värden och få rekommendationer.
Men en snabb googling gav lite exempel:
https://www.google.se/#q=formula+calcul ... inehousing
Jag har dock en excelfil hemma där man kan mata in olika värden och få rekommendationer.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Räkna på Avgashus?
Du säger att det inte går, men kan utan problem flowpreppa ett "litet" att motsvara ett "stort" (troligen utan det störres nackdelar då)?Big Al skrev:Ni som vet kan ju gärna berätta hur man räknar på avgashus.
Låter som att den där flowprep religionen du bedriver inte riktigt är teoretiskt förankrad någonstans...
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: Räkna på Avgashus?
Sitter du och yxar i avgashusen utan att egentligen veta vad du gör för varje individuell motor?Big Al skrev:Ni som vet kan ju gärna berätta hur man räknar på avgashus.
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Re: Räkna på Avgashus?
Så sant så sant, kunde inte formulera de bättre. För att generellt kunna modifiera saker och ting så måste man ha mycket bra baskunskaper om objektet ifråga och dom hemmagjorda teorier som man fått sig till livs på detta forum imponerar föga.
Då det gäller sk. flowpreppning så brukar i alla fall jag ta mig för pannan då jag ser vad en del har åstadkommit. Om man nu påstår sig ha förbättrat flödet genom åtgärder som på intet sätt stöds av den samlade vetenskapliga litteraturen om turbodesign, så tycker jag att vore klädsamt att man visar upp den påstådda förbättrade prestandan och då på ett korrekt vetenskapligt sätt. Vad jag skriver är att aggregatets påstådda prestanda ska kunna stå för sig själv dvs. genom test i flödesrigg och inte via sekundär test på en motor.
Då det gäller sk. flowpreppning så brukar i alla fall jag ta mig för pannan då jag ser vad en del har åstadkommit. Om man nu påstår sig ha förbättrat flödet genom åtgärder som på intet sätt stöds av den samlade vetenskapliga litteraturen om turbodesign, så tycker jag att vore klädsamt att man visar upp den påstådda förbättrade prestandan och då på ett korrekt vetenskapligt sätt. Vad jag skriver är att aggregatets påstådda prestanda ska kunna stå för sig själv dvs. genom test i flödesrigg och inte via sekundär test på en motor.
Re: Räkna på Avgashus?
Visst vi kan ta flödesprepparering i en egen tråd där du får bre ut dig. Räkna dock med att du kommer att få rejält med mothugg. jag har ju sett bilder på det du åstadkommit och det imponerar inte...
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Räkna på Avgashus?
alltså.. vad ska göra ett litet avgashus att bete sig som ett stort med lite yxande?
Bredda inducern bredare än turbinens inducer?
Ändra nozzelarean?
Spelar ingen roll vad du gör, du måste porta hela vägen runt i 'snäckan' för att få de egenskaperna.
Och fortfarande saknar du(minns inte namnet) men det heter väl diffusor på kompressorsidan.
'Spalten' innan det träffar turbinhjulet runtom.
Bredda inducern bredare än turbinens inducer?
Ändra nozzelarean?
Spelar ingen roll vad du gör, du måste porta hela vägen runt i 'snäckan' för att få de egenskaperna.
Och fortfarande saknar du(minns inte namnet) men det heter väl diffusor på kompressorsidan.
'Spalten' innan det träffar turbinhjulet runtom.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Räkna på Avgashus?
vi håller oss till ämnet hur man räknar på avgashus! det är en bra fråga jag ska erkänna att jag mer går på erfarenheter där och generella regler. men det är kul att garret släpper mappar
för att komma vidare säg att vi ska välja en garret turbo till en exempel motor vi drar till med en 2.3L volvo 8v med en sts 247 kam, gat portad, topp, bra insug och grenrör....
berätta hur ni räknar fram ett avgas turbin till en sån som ger ca 0.5-0.7 bar lägre avgas medel tryck än laddtryck vid 2 bar och max rpm?
vi säger att motorn ger ca 540hk/2 bar/6800rpm......
mvh jens
för att komma vidare säg att vi ska välja en garret turbo till en exempel motor vi drar till med en 2.3L volvo 8v med en sts 247 kam, gat portad, topp, bra insug och grenrör....
berätta hur ni räknar fram ett avgas turbin till en sån som ger ca 0.5-0.7 bar lägre avgas medel tryck än laddtryck vid 2 bar och max rpm?
vi säger att motorn ger ca 540hk/2 bar/6800rpm......
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Räkna på Avgashus?
Jag ska försöka hitta excelfilen.
Men man behöver i den inte så många motor parametrar.
Den räknar mest balansen i turbon.
Men man behöver i den inte så många motor parametrar.
Den räknar mest balansen i turbon.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!