Räkna på Avgashus?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Räkna på Avgashus?
ok så motorn påvärkar inget? kamaxlar, grenrör, flöden, avgstemp?
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10189
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Räkna på Avgashus?
jo det gör den givetvis.
men det är ändock luft ut ur kompressorn som ska in i turbinen.
Man får ju stämma av det mot var har man max gasmassa ut ur maskin och var vill man ha önskat turbinvarv.
Kamaxlarna påverkar ju detta, men excelfilen är lite fattig nu då jag tänker efter, den vill veta ett 'varvtalsspann'
Sen beror det på wastegate etc etc etc.
men det är ändock luft ut ur kompressorn som ska in i turbinen.
Man får ju stämma av det mot var har man max gasmassa ut ur maskin och var vill man ha önskat turbinvarv.
Kamaxlarna påverkar ju detta, men excelfilen är lite fattig nu då jag tänker efter, den vill veta ett 'varvtalsspann'
Sen beror det på wastegate etc etc etc.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Räkna på Avgashus?
Ska ni kunna räkna på det där så krävs det betydligt mycket mer information än vad som givits...
Re: Räkna på Avgashus?
Denna uträkningen hittade jag i en gammal garrett katalog.
. Turbine Corrected Flow – The turbine flow is also
corrected for temperature and pressure at the turbine inlet
(exhaust manifold).
Example:
Engine air flow (Actual Flow) = 50 lb/min
Exhaust manifold pressure (EMP) = 25 psi
Exhaust temperature (Gas Temp) = 1500° F
Barometric Pressure (Baro) = 14.7 psi
Corrected Flow = Actual Flow √([Gas Temp + 460]/519)
(Baro + EMP)/14.7
Corrected Flow = 50* √([1500 + 460]/519) = 36 lb/min
(14.7 + 25)/14.7
. Turbine Corrected Flow – The turbine flow is also
corrected for temperature and pressure at the turbine inlet
(exhaust manifold).
Example:
Engine air flow (Actual Flow) = 50 lb/min
Exhaust manifold pressure (EMP) = 25 psi
Exhaust temperature (Gas Temp) = 1500° F
Barometric Pressure (Baro) = 14.7 psi
Corrected Flow = Actual Flow √([Gas Temp + 460]/519)
(Baro + EMP)/14.7
Corrected Flow = 50* √([1500 + 460]/519) = 36 lb/min
(14.7 + 25)/14.7
Morris minor 1956 med SAAB motor!
Re: Räkna på Avgashus?
Men igentligen så borde det inte vara så svårt att få ett hum om hur mycket man flöde som man får i turbin huset,
Om man vet hur mycket luft man skickar in i motorn och vet hur mycket man värmer upp den så kan man ju veta volymen ungefär,
Så om man skickar in x antal liter luft och värmer upp den 1000 grader c så borde vi veta hur mycket det expanderar,
Då borde man vell få ett ungefär om hur mycket?
eller tänker jag fel?
Om man vet hur mycket luft man skickar in i motorn och vet hur mycket man värmer upp den så kan man ju veta volymen ungefär,
Så om man skickar in x antal liter luft och värmer upp den 1000 grader c så borde vi veta hur mycket det expanderar,
Då borde man vell få ett ungefär om hur mycket?
eller tänker jag fel?
Morris minor 1956 med SAAB motor!
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10189
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Räkna på Avgashus?
Hupp..
Det där är nog samma beräkning som excelfilen jag har hemma.
Det ser precis lika ut förutom bilderna och det står Inga tillverkarnamn nånstans.
Edit: vilken tur jag slapp leta, har lite för mycket hårddiskar för det ska vara hälsosamt *S*
Det där är nog samma beräkning som excelfilen jag har hemma.
Det ser precis lika ut förutom bilderna och det står Inga tillverkarnamn nånstans.
Edit: vilken tur jag slapp leta, har lite för mycket hårddiskar för det ska vara hälsosamt *S*
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Räkna på Avgashus?
skriv ned vad du vill veta om motorn så letar jag fram dem så kan vi tillsammans räkna och se vart vi kommer. jag har mycket data på denna motortypen från praktiska prover.JLundin skrev:Ska ni kunna räkna på det där så krävs det betydligt mycket mer information än vad som givits...
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Räkna på Avgashus?
Hej, det du begär lär du inte ens få ut ur ett bra simuleringsprogram. Det är en sak att matcha ett turbinhus till den kompressormapp man valt, att sedan räkna ut vad du får för P2/P3 differens är något helt annat. Med rätt vald grenrörsdesign så kan man dock trolla en hel del med P3/P4 differensen, men det är tyvärr sådant jag inte vill gå in på av rent egoistiska och ekonomiska skäl.... Orsaken till detta är att jag lagt ner så många timmar av mitt liv på att sitta på bibliotek/patentverk och plöjt böcker, patentpapper och forskningsrapporter (totalt runt 4000) samt besökt olika turbotillverkare och andra involverade inom racingindustrin. För att inte tala om all litteratur som jag köpt under årens lopp, det är betydande belopp. Att då släppa all denna information gratis till folk som inte orkat lyfta ett finger för att lära sig något själv kommer inte på tal. Framförallt då man hela tiden blir ifrågasatt och dissad av folk som inte begriper bättre....
jag bidrar gärna med djupare information till dom som på ett eller annat sätt ger mig bra information tillbaks och det är ett fåtal på detta forum...
jag bidrar gärna med djupare information till dom som på ett eller annat sätt ger mig bra information tillbaks och det är ett fåtal på detta forum...
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Räkna på Avgashus?
jag förstår men tycker det är lite tråkigt. skulle va intressant att diskutera och se hur de teorierna sammanfaller med mina Empiriska utvärderingar som jag använder för mina beräkningar av turbiner på olika motorer jag jobbat fram under snart 25år som turbo trimmare och dragrace utövare.
kan vi fortsätta denna tråd med lite grova riktlinjer iallafall om hur man mera teoretiskt beräknar fram en turbin som ska passa en viss motor och kompressor?
mvh jens
kan vi fortsätta denna tråd med lite grova riktlinjer iallafall om hur man mera teoretiskt beräknar fram en turbin som ska passa en viss motor och kompressor?
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/