sk flödesprepp av turbo

Diskussioner för erfaret folk
*L.R*
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: sön maj 20, 2007 10:09 am

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av *L.R* »

Jag har använt mig av givare som borras in kompressorhuset. (hade nog inte klarat en flow prep-granskning)
Sen ett litet interface som också frekvensdelade. Funkade för fast installation också.
Givare och rubbet satt i fordon. Körde closed loop vartalskontroll. ;)


I ett annat projekt så påtade vi ihop lite mjukvara mätte luftflöde och beräknade korrigerat massflöde. Mätte P1/P2 T1 och T2 över både kompressorstegen.
Hade kompressormapparna som indata i systemet och styrde split mellan kompressorerna baserat på verkningsgrad.
I det läget gått hade det nog funkar att ha med vartalslinjer som indata för en indikation på varvtal under körning.

Aja, hamnade lite OT.
Men gick igång lite på turbovarvtalsmätningen.
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av ogge »

http://www.ebay.com/itm/New-Digital-Las ... SwzgRWy9iV

under 100kr kostar en sån mätare :)
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av JLundin »

ja, betydligt billigare än vad man nu vill ha för den jag har...269 USD dvs. runt 2100:- Har för mig att den var svindyr då den köptes för drygt 12 år sedan. Fördelen med elektronik är att den brukar bli billigare och/eller bättre med åren... :lol:
*L.R*
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: sön maj 20, 2007 10:09 am

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av *L.R* »

Man vill ju kunna mäta med ev luftburk på.

klara den ebaymätaren av varvtalen som det blir?
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av Pacman »

Jag testade idag lite löst på bänken en standard Festo M8 induktiv givare, dvs en av de vanligaste lägesgivarna som finns inom industrin. Den klarar 5000Hz men har ett läsavstånd på endast 1,5mm. Jag vet flera andra dyrare modeller, bl.a Balluff, som klarar både 4mm och 6mm läsavstånd som jag ska titta mer på senare.
Det intressanta jag testade idag var att den läser även på aluminium så man kan läsa direkt på impellerbladen. Med sex blad klarar man då bara 50.000rpm men det är vad man får för 300:-
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av super7 »

Problemet med större avstånd på induktiva industrigivare typ IFM, Festo, Balluf , etc är att detaljen
som givaren skall känna av måste nästan hela biten vara mitt för givaren.
Har man nästan inget spel mellan givare och detalj så kommer givarsvaret ungefär när
halva givare är påverkad.
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
*L.R*
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: sön maj 20, 2007 10:09 am

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av *L.R* »

Jag undviker industrigivare för motorapplikationer.
De brukar bara vara specade för 85degC. Har varit med om flera gånger att givare slutar fungera när de blir varmt.
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 11:09 pm, redigerad totalt 5 gång.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av Kadett4wd »

Kan inte se...
Men.. hur mättes spelet?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
J00r
För mycket laddtryck
Inlägg: 408
Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av J00r »

Hur mkt gjorde 0.09mm i bänken? Det är fort inom Borg warners toleranser, vem vet dom kanske testat?
Jonas Almqvist
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 11:10 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av Baxman »

Big Al skrev:Borg Warner EFR7670 där spelet mellan kompressorhjul och kåpa mäts. Efter mätning av 2st EFR 7670 så var ena spelet på 0.55mm och andra hade 0.46mm. Flyttades kåpan mellan dem så ändrades spelet 0.01mm (till 0.47 på den andra).
Kjenner igjen disse tallene fra Bilsport 25/2017 som er ut nå. Leser der at RimboMartin har det som ingen andre har, shim til å justere inn klaringen mellom kompressorhjul og hus. :villha: Helt klart tillitsvekkende :thumbright: for originalt er dette uakseptabelt varierende synes jeg.

Synes i grunnen at det er for dårlig at ingen av de andre som selger trimturbos tilbyr dette, men, men....
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 11:10 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av Kadett4wd »

Garrett t03 och t04 har papperspackning mellan gavel och kompressorkåpa, där kan man klippa till en egen och shimsa som man vill ha det.
Gjorde det runt -05 på en turbo jag hade.
Samtidigt justerade jag även axialmåttet mellan exduxern på impellern mot diffusorplattan(gaveln).
Men det får inte ligga för tajt, mått ändras med värmen.

Varför turbotillverkarna inte gör en del grejer är pga de bestämt att delar ska hålla sig inom vissa toleranser, för de vill inte betala för detaljer utan tolerans(de blir dyrare att tillverka)
Då accepterar de lite 'småfel'(variationer) vad de anser och nöjer sig med prestandan det trots allt ger, och specar turbon lite lägre.

Precis som med allt annat det är bearbetning på, flyg/rymdindustrin samt Formel1 kanske har råd med perfekta detaljer, och man ser ju hur priser drar iväg då ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av Baxman »

Big Al skrev:Det stämmer han har tagit fram egna shims för just detta.
Är du intresserad av att köpa så kan jag hjälpa till att slussa dig till rätt instans, säg bara till.
Är mycket som när man granskar noggrannare inte förstår varför turbo-tillverkarna gör som de gör, speciellt när det inte är en extrakostnad :shock:
Man takkar. :thumbright:
Problemet for øyeblikket er at jeg har mellom 0,55 og 0,60 mm klaring, men hvis jeg bommer og dreier av for mye, så skal jeg huske på dette.
Jeg regner ikke med at det finnes shim til å legge mellom kompressorhjul og aksiallager eller mellom aksling og aksiallager for å redusere klaring til kompessorkåpe og turbinhus?
Det handler vel om at tid er penger og at noggrannare arbeid tar lang tid.
Skriv svar