sk flödesprepp av turbo

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av Kadett4wd »

Men då kan du ju ta bevisningen i pm med Alexander istället då, eftersom du inte kan nämna innehållet i dem offentligt.
Du kräver ju dessutom bevis på testlabs nivå, troligen också för att kunna ha ryggen fri, du vet då att det kommer aldrig uppkomma bevis goda nog att övertala dig.

Jag står neutral i diskussionen då jag upplevt en del förbättringar(andra tråden om nozzeln i avgashuset).
varav jag inte vill avfärda alla teorier om förbättringar, men det finns saker som är 'waayyy out here' som jag aldrig skulle göra.
Börja fila sönder hubben för att förlänga blad är ett exempel.
finns många många fler, vilka nämnts i tråden.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av Matti johansson »

Nu är jag den första att erkänna att jag kan väldigt lite om turboaggregat. Men det känns som lite väl mycket krav på laboratorium nivå. Om man har en motorbromsbänk med en lämplig motor. Och 2 likadana aggregat. Kör båda utan mods o ser vad det lämnar på givna parametrar. Då är a- test gjord. Muddar ett o kör igen utan att justera hårdvara (b-test). Sen monterar det ickemodifierade Agger igen. (a-test). Så har man ju kommit rätt nära a-b-a test. Oss kan man efter det diskutera vad som ev gjort vad. Bra loggning krävs ju med nån form av flödesmätning bör väl ingå gissar jag. Vi får ju faktiskt inse att det är nån form av gräsrots-motornörd-forum med ekonomiska begränsningar...... Tror dock att med en god dialog är det många som är intresserade av sån här teknik........ Eller så är det bara jag [FACE SAVOURING DELICIOUS FOOD]

Skickat från min D5803 via Tapatalk
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av Matti johansson »

Hahaha, det sista skulle va en smiley.....

Skickat från min D5803 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av Kadett4wd »

hehe.. förstod det.
När jag dynokör hemma I källaren så gör jag alltid 1-2-1 eller a-b-a test vid test av förändringar.
Och det gäller ha stenkoll på väderstationen också.
Jag anser också, att då får man som lekman så bra testvärden att man kan nöja sig med svaret man får då.
Gäller även ha ganska snabb uppdatering på loggen så man får med så noggrann data som möjligt.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 568
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av quattro »

Några reflektioner.
1) Tycker de förslag som förts fram om A-B-A test på motor är bra. Det känns mer realistiskt än att börja mäta direkt på turbon i specialbyggda riggar. Betydligt närmare den verkliga värld som en majoritet på detta forum lever i. Och det är ändå den verkliga effektskillnaden i motorn som är det viktiga, det som allt handlar om. Mattias har erbjudit sig att stå för både motor och turbo. Alexander Big Al - om du tror på dig själv och det du gör så bör du nog anta den utmaningen. Gör du det inte så bör du sluta prata om att flödespreppning ger si och så mycket extra flöde/effekt.

2) Race Engine Technology har ställt direkta frågor till teknikchefer i minst ett wrc-team (Ford med Fiestan) om de gör något med de turbo de använder eller om de monterar dem "as is", "straight-out-of-the-box" från Garret. Svaret var att de INTE gör några som helst egna modifieringar.
Dagens wrc-teknik speglar ju världens största bilfabrikanters kamp mot varandra där man med miljondollarbackning jagar det sista unset av prestanda i form av enskilda bhp, som kan pressas fram inom ramen för gällande hårda regelbegränsningar. Därför säger jag; jämför med en wrc-turbo. Om den inte har utföranden som motsvarar BigAls flowpreppning så är min åsikt att preppningen med stor sannolikhet inte tillför något. Jag inser att det inte är så många som kan säga exakt hur en wrc-turbo ser ut i detalj, men det kanske finns nån här som vet? Janne Lundin kanske ? Eller Patrick?
OBS, jag pratar inte nu om dimensioner och balans mellan nozzle/inducer/exducer, osv. Det är en helt annan sak som handlar om hur väl turbon är specad till en viss applikation.
Användarvisningsbild
J00r
För mycket laddtryck
Inlägg: 408
Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av J00r »

Är det ingen som har en bw eller schwitzer 256 att låna ut så löser vi ett sånt test när den ska bromsas. Hade varit kul att se hur mycket mer den orörda turbon ger:)
Jonas Almqvist
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av Kadett4wd »

Det var så länge sedan jag höll i en WRC turbo så de synintrycken är rätt gamla.
Det var en Toyota WRC turbo så den bör även inte tas med i jämföring då den helt plötsligt under vissa förhållanden inte var lika strypt som andra ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av Baxman »

Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av Kadett4wd »

Jag har kikat på de där en del på facebook.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 568
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av quattro »

Det var en Toyota WRC turbo så den bör även inte tas med i jämföring då den helt plötsligt under vissa förhållanden inte var lika strypt som andra ;)

:) Tänkte man skulle jämföra med det senaste, en turbo till någon 1600 kubik wrc. Men, det visar sig att det är en kontroll-turbo som inte nödvändigtsvis måste vara det absolut bästa som finns.

All the teams have to use the same turbo, made by US firm Garrett, with the same 33mm restrictor plate to control how much air can flow into it. M-Sport could spin the turbo faster, but don't because of what's known as 'choked flow'. "Because the air passing through the restriction is at maximum, you cannot go beyond that," explains Flynn. "So if you spin the turbo faster, you'll just damage it and you won't gain any power."
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 11:02 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av Johan Lindberg »

J00r skrev:Vi har tvingat BigAl att bänka sin cosworth med rimbos "mästerverk"turbo. Som är en schwitzer 256 med fembladig turbin insvarvad i ett cosworth orginalavgashus. Blir kul att se om det funkar så bra. Bänkningen kommer att äga rum helgen 6-7feb i Sävar. Ett VEMS-sprut har blivit installerat i cossien.
Hur menas det då? Den skall bara bänkas? inga jämnförelser? Det intressanta då hade ju varit att se en orginal schwitzer mot en "filad" i sitt standardhus.

Kompisen har ju nått liknande liggandes, fast efter mappning blev de ännumera bastard, är schwitzer axel/turbin i cosworth t34 hus, t34 kompressorhjul i schwitzer kåpan, med en mitsubishi? bricka bakom. Surgea gängtorsk på muttern under mappning så han grejjade ihop den sådär. Varför den gjorde det är utöver min kompetens, vreds en massa på kammar å grejja för att försöka få bort det innan den rasa. Den andra fungerade sen men numera sitter det ett kullagrat aggregat där.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av Kadett4wd »

Tyvärr förväntar jag mig inga dundersiffror från Alexanders cossie vad det än sitter för turbo.
Är toppen orörd så vantrivs maskinen med vilken turbo som helst.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Expat
För mycket laddtryck
Inlägg: 127
Blev medlem: lör apr 03, 2010 7:29 am
Ort: Thailand

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av Expat »

Kadett4wd skrev:Det var så länge sedan jag höll i en WRC turbo så de synintrycken är rätt gamla.
Det var en Toyota WRC turbo så den bör även inte tas med i jämföring då den helt plötsligt under vissa förhållanden inte var lika strypt som andra ;)
Mitsubishi höll också på, en vän kollade över en x fabriksbil för ett antal år sen, döm om hans förvåning då det gick att skruva ut innerdelen av restriktorn. Gick inte att se, men han skulle torka av restriktorn och helt plötsligt började innerdelen att skruvas ut.
Tyvärr fick jag aldrig sett det själv, för bilen skulle iväg.
Better to be over the hill than under
Expat
För mycket laddtryck
Inlägg: 127
Blev medlem: lör apr 03, 2010 7:29 am
Ort: Thailand

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av Expat »

Har läst den här tråden och jag måste säga att herr JLundins påhopp är anmärknings värt. Om han nu vill avslöja detta geschäft som han säger, så får han väl köpa en modifierad turbo, göra ett fram och tillbakatest med en original turbo. Om det sen skulle visa sig att skillnaderna är försumbara så har ju herr JLundin befog för sina ganska spektakulära uttalanden, istället för att kräva att motparten skall bevisa för honom att modifieringarna gör skillnad
Better to be over the hill than under
Skriv svar