sk flödesprepp av turbo

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Försökte bara belysa faktumet att det område där turbon ger mest flöde, helt enkelt inte alltid går att använda.
Då begränsningarna ofta sitter längre ner i drivlinan.

Kopplingen vara bara ett väldigt tydligt exempel som alla förstår.

Backad tändning, trånga avgasvägar, höga temperaturer och förkortad livslängd är mer komplicerat.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av whilliam »

J00r skrev:Fast bigals turbo vid bromsningen va ju massa special 5-bladig mfs kompressor och det du skrev om avgashuset.
Skrev också att jag inte ser skillnaden, du förstår, jag TYCKER att de firmor som gör mördande reklam skulle kunna gjuta minst lika bra hus som Rimbo (varför gör de inte det?)

När man gjuter ett avgashus så är det ju väldigt valfritt att välja formen på det? Precis som jag drog parallellen till topplock! Ponera att du låter Erland eller nån annan duktig porta upp en perfekt topp och sedan gjuter du den. Då blir den ju inte ett dugg mera special än andra uppgjutna trimtoppar?

Kompressorhjulet är inte special över huvud taget och det beror på att de tillverkas på beställning och du kan få köpa hur många du vill, ok kalla det special om du vill men då är ju även Precision och Garrett GTX samt Borg Warner EFR specialhjul också?

Det är alltså en fullt vanlig turbo som lika gärna skulle kunna varit byggd av Holset om de ville?
Skillnaden mot annat lär ju bero på att Rimbo har koll på vad som krävs till just den maskinen och gärna sätter ihop en turbo med rätt dimensioner medan de andra tillverkarna inte bryr sig för de ska ha turbon till något annat? När han jobbade ihop med Turboservice så hånade de honom för att han var så jäkla noga med varje liten mm men en av turbona de tog fram med "hans" mått blev så bra så att då hette det att den var "perfekt" dimensionerad. Så är det med företag som mest är ute efter att "sälja" när man vill ha nåt som inte ligger på hyllan, då ska man hånas men senare så är det "det bästa man kan köpa" för då råkar det ligga på hyllan :hihi:
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av Steve »

whilliam skrev:MattiasH skrev:
Annars har du en typiskt bottnad kompressor här:
Enligt det resonemang som förs från Rimbomartins sida är den inte bottnad, den KAN vara bottnad uppe på högre varv MEN om laddtrycket hade höjts till vad en S360 gillar att ladda (runt 2.7Bar) så hade den gett betydligt högre effekt, säkert över 700Hp vid 6000Rpm (på höga varv, kanske det inte hade blivit någon ökning)
Inte för att jag har koll på nånting alls men det där låter jättedumt...på den motorn
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av whilliam »

Det blir mycket missuppfattningar (kanske jag som missuppfattar) Jag trodde nämligen att MattiasH lade in kurvan för att demonstrera en bottnad kompressor!?
Därför svarade jag som jag gjorde (man bottnar inte en S300 på 1.8 Bar) kika på ett kompressordiagram till en sådan så ser du att den ger mest luft vid 2.7-2.9Bar
Även på effektkurvan syns det att turbon inte jobbar så "HÅRT" den kan (och det är väl det som kännetecknar "bottnad")
Jag gissar därmed att om man pressat turbon hårdare så hade man passerat 700Hp fast inte på höga varv utan i stället vid 6000-6200Rpm och då hade effektkurvan fått den form som jag tidigare länkat till......
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av Steve »

Varför ger den bara 700 på 2,7 bar?
Om du skriver att den inte skulle ge mer än den ger nu på högre varv, hur ska man då göra för att få den att ge mer?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av super7 »

whilliam skrev:
Kadett4wd skrev:Kikar man på flödesmappen för en S256 så lämnar den luften 476hk behöver redan vid 0.7-0.8bar om man designar motorn för det.
Och jo det går att få körbarhet, men det kostar en slant, men det kostar JAG gärna på för att få en trevligare maskin som inte topplock spricker på, etc etc.(värmeproblemen jag pratade om)
Nej, sa jag ju! Och du vandrar iväg och pratar om helt annat? Det går inte att få körbarhet utan laddtryck! Om du kan förklara hur du får upp vridmomentet på en 2-litersmaskin till det som krävs utan att ladda så kan ju alla andra motortrimmare lägga ner verksamheten. Den aktuella bromskurvan hade ju nära 590 navNm vid 4800Rpm (eller + 400Hp om du så vill) och det går ju inte på nåt annat sätt!?
Och jag anser det inte fel på nåt vis, då detta sätt att överladda är mycket vanligt i motorsport.
Yttersta exemplet på detta bör vara Indy Kart serien.
De ligger på en lite högre nivå än svenska självutnämnda turbopreppare, turboservice mfl mfl.
Här nämner du självutnämnda, i toppen av dem alla lär vi väl klassa in Rimbomartin, då tycker jag det blir lite intressant det du skrivit efter att Big Al hade bänkat sin: "Allt detta special i turbon och bara 100-200rpm tidigare spool än killen med liknande turbo?"
Den som du jämför med här har gjort allt möjligt med sin maskin (Big Al har inte gjort någonting, han har t.o.m. ett grenrör som folk kastar efter en för att de är så usla) Ännu värre, han kör på E-85 (Big Al 98 oktan)
Du skriver att det är special i turbon, var har du fått den informationen? Jag har själv sett turbon och det är inget special alls (förutom avgashuset som är uppbyggt med massa svets) men varför gjuter inte Precision och de andra tillverkarna sådana hus? Menar du att det är special bara för att någon har gjort/gjort om det? Jag ser ju inte skillnaden egentligen för det är ju upp till var och en att gjuta avgashuset som man vill - jämför gärna med topplock (det lär ju gå utmärkt att gjuta toppar som man inte behöver porta innan de hamnar i tävlingsbilen?)
Jag förstår inte hur du kan undvika att bli imponerad av prestandan som bevisligen finns där (när jag tittar på jämförande kurvorna han lagt ut på andra cossies så är han helt klart "med i matchen" trots att det enbart handlar om turbobyte och att flera av de andra har superbränslet E-85) Martin hade ju ett eget kompressorhjul till den också men det är ju bara att beställa hur många du vill (det kan ju inte kallas special när det ligger i produktion)
en maskin som lämnar så mycket mos på låga tryck är de som enkelt bottnar turbos, Corsan som MattiasH har är ett ypperligt exempel på detta, kolla hans bromspapper längre upp i tråden, analysera det lite.
Bromsad i samma bromsbänk som Alexanders cossie dessutom.
Kan nästan garantera wastegaten var stängd i slutet på pullet.
Och det är ju faktiskt det vissa suktar efter eftersom turbon anses vara effektivast då.
Jag tycker det är ett ytterligt exempel på en maskin som upplevs svårkörd. Finns naturligtvis ännu sämre, som inte ens drar på varv. Har du tittat på en rallycrossmotors effektkurva? De skulle gråta om den kom igång så där sent. Självklart platsar den säkert nånstans (bankörning?) men jag har fått för mig att det mest är en bus/gatbil och då tror jag inte att man är nöjd med en sån kurva? (vad tycker han som kör?)
Den har nog fel turbo, Martin har sagt att Schwitzern passar bäst till högre laddtryck. Skulle ha suttit en HX40 där i stället, då tror jag den skulle varit roligare.
Fast allra bäst skulle den gå med en Rimboturbo- kanske läge att testa :wink:
Känns lite fel att jämföra en rallycrossmotors effektkurva här....
Anledning är 2 rätt så stora skillnader ALS och restriktor motorer.... tänk vilka effekter det skulle kunna vara :hey:
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av whilliam »

Steve skrev:Varför ger den bara 700 på 2,7 bar?
Om du skriver att den inte skulle ge mer än den ger nu på högre varv, hur ska man då göra för att få den att ge mer?
Aha! Det var så du menade!
Jag kan omöjligt gissa exakt hur många hästar det blir men vad jag förstår är det navHp och inloppet på en S300 ger inte så mycket mer än 750-800Hp och med förluster så lär det bli 700+ på naven.
Kompressorn på en sådan är utformad så att den ger max effekt på det varvtal som motsvarar 2.7-2.9Bar och därför måste man upp i det laddtrycket för att få max effekt.

Hur man än trimmar och grejar med en motor så kommer man till slut till ett läge där inducern börjar fungera som en restriktor (förutsatt att turbon inte är en "bastard" med jätteinlopp) och då blir också effektkurvan som en restriktormotors.

Hela den här tråden handlar ju om att fila i turbos och filar man kompressorhjulets vingar på inloppet så kanske det skulle gå att få ut 750 NavHp och sedan svarvar man upp utloppet i avgashuset med en eller nån mm och får några hästar till därefter måste man bygga om eller byta turbon till större.

Lite tidigare så skrev jag att en Holset (kompressor) hade passat bättre, den behöver inte upp i lika högt laddtryck för att leverera max eller ännu hellre en Rimbo som är anpassad exakt till motorn, eller så klart om nån annan tar på sig ett jobb att bygga en anpassad turbo.

Skulle man enbart sätta dit en större så blir det så klart högre effekt men den förstör samtidigt ännu mer av egenskaperna nertill, ded är det som är den svåra balansgången med turbo.

Super7 skrev: Känns lite fel att jämföra rallycross.....

Kanske det? Fast jämföra kan man alltid göra. En rallycrossmotor har kompressorhjul med nästan exakt samma storlek som S300 och även om det inte var så, så skulle man ändå kunna diskutera körbarheten då det rör sig om väldigt liknande motorer.
ALS har ingenting med saken att göra, har aldrig hört om nån som kör ALS i bänken och därmed får ut nåt annorlunda effektdiagram utan de dynokurvor du ser på rallycross motsvarar den som ligger här väldigt väl.
Restriktor begränsar så klart effekten på höga varv men jag gjorde ju jämförelsen på de lägre varvtalen (körbarheten)
Användarvisningsbild
Love
För mycket laddtryck
Inlägg: 301
Blev medlem: mån okt 31, 2005 10:32 am
Ort: Bollnäs

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av Love »

super7 skrev: Känns lite fel att jämföra en rallycrossmotors effektkurva här....
Anledning är 2 rätt så stora skillnader ALS och restriktor motorer.... tänk vilka effekter det skulle kunna vara :hey:
Vore intressant att se en Rimbo byggd supercarmaskin och se om han kommer upp i dom 600+hk och 800+nm dom lämnar idag!
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av super7 »

whilliam skrev:Super7 skrev: Känns lite fel att jämföra rallycross.....

Kanske det? Fast jämföra kan man alltid göra. En rallycrossmotor har kompressorhjul med nästan exakt samma storlek som S300 och även om det inte var så, så skulle man ändå kunna diskutera körbarheten då det rör sig om väldigt liknande motorer.
ALS har ingenting med saken att göra, har aldrig hört om nån som kör ALS i bänken och därmed får ut nåt annorlunda effektdiagram utan de dynokurvor du ser på rallycross motsvarar den som ligger här väldigt väl.
Restriktor begränsar så klart effekten på höga varv men jag gjorde ju jämförelsen på de lägre varvtalen (körbarheten)
Det jag menar är att jämföra dynokurvor från rallycross och prata om körbarhet....

Nu vet jag inte exakt hur aggressiv ALS dom kör med med på rallycrossen.
Men en kille jag hjälper lite i rally, när responsen slås på ligger laddtrycket just under
atmosfärstrycket och tomgången höjs från 1500 till 1900 rpm
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av whilliam »

MattiasH skrev:Annars har du en typiskt bottnad kompressor här:
Bild
en helt vanlig BW s360 på en 2-litersfyra
Love skrev:
super7 skrev: Känns lite fel att jämföra en rallycrossmotors effektkurva här....
Anledning är 2 rätt så stora skillnader ALS och restriktor motorer.... tänk vilka effekter det skulle kunna vara :hey:
Vore intressant att se en Rimbo byggd supercarmaskin och se om han kommer upp i dom 600+hk och 800+nm dom lämnar idag!
Han kommer nog aldrig att ha lust att bygga en rallycrossmaskin och ta på sig allt ansvar för att "hålla den igång" däremot hjälper han säkert till med att göra en turbo samt andra tips kring motorn så att den ger mer effekt och har bättre körbarhet än de som är ute nu. En period för länge sedan hade han samarbete med HighSpeed racing och då var Jernbergs Cosworthfyra och nosade på 1000Nm i bänken (på den tiden byggdes det hela tiden specialturbos, de flesta från GIK) medan idag är det inte nån som lägger nån större energi på turbona, de flesta kör EFR med inte särskilt många ändringar alls ifrån originalutförandet.

Egentligen skulle detta läggas i en egen tråd i dynoavdelningen, men det är mycket intressant att göra såna här jämförelser
Bromskurvan från MattiasH har han suttit o räknat på och han säger att är "inputsen" som förutsatt (han vill veta kompförhållande i motorn) så stämmer den inte, har den nånsin backats upp? Det sägs ju att det är vridmoment på naven och då måste man lägga på förlusterna för att få vridet på vevaxeln. Stämmer det sedan att laddtrycket är 1.8Bar (även en liten "avrundning"eller felindikering här gör stor skillnad på uträkningen) så levererar den runt 140Nm per Bar per liter motorvolym (på det lägre laddtrycket är det runt 135Nm/Bar/Liter) Den borde ligga på runt 110Nm/Bar/Liter
Som jämförelse kan nämnas att den 1300+ Volvomotorn som redovisas i dynoavdelningen ger 88Nm/Bar/Liter och då på Metanol!!!! Jensas 900+ hästars ligger kring 94Nm/Bar/Liter
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av whilliam »

super7 skrev:
whilliam skrev:Super7 skrev: Känns lite fel att jämföra rallycross.....

Kanske det? Fast jämföra kan man alltid göra. En rallycrossmotor har kompressorhjul med nästan exakt samma storlek som S300 och även om det inte var så, så skulle man ändå kunna diskutera körbarheten då det rör sig om väldigt liknande motorer.
ALS har ingenting med saken att göra, har aldrig hört om nån som kör ALS i bänken och därmed får ut nåt annorlunda effektdiagram utan de dynokurvor du ser på rallycross motsvarar den som ligger här väldigt väl.
Restriktor begränsar så klart effekten på höga varv men jag gjorde ju jämförelsen på de lägre varvtalen (körbarheten)
Det jag menar är att jämföra dynokurvor från rallycross och prata om körbarhet....

Nu vet jag inte exakt hur aggressiv ALS dom kör med med på rallycrossen.
Men en kille jag hjälper lite i rally, när responsen slås på ligger laddtrycket just under
atmosfärstrycket och tomgången höjs från 1500 till 1900 rpm
Jodå, jag förstår vad du menar men i denna tråden försöker jag diskutera körbarhet utifrån det som syns på bromskurvan, ingen av de bilar som tagits upp här har jag ju kört och de enda som HAR kört bilarna (exempelvis MattiasH och Big Al) är ju de som borde kommentera det andra än kurvorna?

ALS gör ingen som helst skillnad på bromskurvorna men självklart gör den det på den upplevda körbarheten i verkligheten, särskilt om man "leker" med bilarna och "testar" hur snabbt de "drar" efter motorbroms in i en kurva
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av nkro »

Det går dagligen chippade orginalbilar med bottnade turbos på våra vägar. Förstår inte resonemanget.
En supercarturbo är oftast inget du leker med. Dom är plomberade och inte tillgängliga att köpa.
Niklas
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av Kadett4wd »

whilliam skrev:När han jobbade ihop med Turboservice så hånade de honom för att han var så jäkla noga med varje liten mm men en av turbona de tog fram med "hans" mått blev så bra så att då hette det att den var "perfekt" dimensionerad. Så är det med företag som mest är ute efter att "sälja" när man vill ha nåt som inte ligger på hyllan, då ska man hånas men senare så är det "det bästa man kan köpa" för då råkar det ligga på hyllan :hihi:
Tänka sig, jag har hört andra historier, då direkt från Svein, öga mot öga.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
J00r
För mycket laddtryck
Inlägg: 408
Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av J00r »

whilliam skrev:Egentligen skulle detta läggas i en egen tråd i dynoavdelningen, men det är mycket intressant att göra såna här jämförelserBromskurvan från MattiasH har han suttit o räknat på och han säger att är "inputsen" som förutsatt (han vill veta kompförhållande i motorn) så stämmer den inte, har den nånsin backats upp? Det sägs ju att det är vridmoment på naven och då måste man lägga på förlusterna för att få vridet på vevaxeln. Stämmer det sedan att laddtrycket är 1.8Bar (även en liten "avrundning"eller felindikering här gör stor skillnad på uträkningen) så levererar den runt 140Nm per Bar per liter motorvolym (på det lägre laddtrycket är det runt 135Nm/Bar/Liter) Den borde ligga på runt 110Nm/Bar/LiterSom jämförelse kan nämnas att den 1300+ Volvomotorn som redovisas i dynoavdelningen ger 88Nm/Bar/Liter och då på Metanol!!!! Jensas 900+ hästars ligger kring 94Nm/Bar/Liter
Hej igen, ni som kan så mycket om verkningsgrader hit och dit borde ju kunna räkna ut vad skillnaden är, ena har ju nånstans dubbelt så många ventiler. Sen är den ju FWD så det är inte lika många förluster som vid vinkelväxel.
Jonas Almqvist
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av whilliam »

Kadett4wd skrev:
whilliam skrev:När han jobbade ihop med Turboservice så hånade de honom för att han var så jäkla noga med varje liten mm men en av turbona de tog fram med "hans" mått blev så bra så att då hette det att den var "perfekt" dimensionerad. Så är det med företag som mest är ute efter att "sälja" när man vill ha nåt som inte ligger på hyllan, då ska man hånas men senare så är det "det bästa man kan köpa" för då råkar det ligga på hyllan :hihi:
Tänka sig, jag har hört andra historier, då direkt från Svein, öga mot öga.
He-he.. Ja det går alltid många historier, men jag litar helt o fullt på Martin. Han kan låta "kaxig" men tyvärr (jobbigt för oss andra) så har han jäkligt sällan fel. Det allra smartaste sättet att hitta sanningen bland sånt här löst "snack" är ett tre-partssamtal via telefon, Martin har berättat att den dag han totalt lessnade på Svein så hade de just ett sådant och då kom det fram att det var Svein som antingen missuppfattat eller rent utav ljugit...
Martin ser alltid till att ha ryggen fri så han har nog inga som helst problem med att du + han +Svein tar ett snack, fast jag tror inte du vill det, jag tror hellre att du "tror" vidare enligt ryktena?
För övrigt har han rätt många "historier" om hur Turboservice gör för att få sina aggregat sålda, men det är ju lite taskigt att dra dem här utan att alla parter får säga sitt?
Skriv svar