sk flödesprepp av turbo

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av Kadett4wd »

Från Garrets sida:

Ball-bearing turbochargers can benefit from the addition of an oil restrictor, as most engines deliver more pressure than a ball bearing turbo requires. The benefit is seen in improved boost response due to less windage of oil in the bearing. In addition, lower oil flow further reduces the risk of oil leakage compared to journal-bearing turbochargers. Oil pressure entering a ball-bearing turbocharger needs to be between 40 psi and 45 psi at the maximum engine operating speed. For many common passenger vehicle engines, this generally translates into a restrictor with a minimum of 0.040" diameter orifice upstream of the oil inlet on the turbocharger center section. Again, it is imperative that the restrictor be sized according to the oil pressure characteristics of the engine to which the turbo is attached. Always verify that the appropriate oil pressure is reaching the turbo. The use of an oil restrictor can (but not always) help ensure that you have the proper oil flow/pressure entering the turbocharger, as well as extract the maximum performance.

Mao beroende på oljetryck kan man behöva ändra restriktordiametern.
Kan man inte ändra diam kan man förlänga restriktorn efter som friktionen stryper också.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
x6rs
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: fre apr 27, 2012 7:29 pm

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av x6rs »

Den banjobulten jag har till turbon har en 1,2mm restriktor i sig, den är ju en del större än restriktorn som sitter i turbon om jag förstått rätt. Nu är det lite offtopic men intressant ang oljerestriktorer, googlade lite och uppfattningarna är väldigt spretiga, en del säger att man måste ha, andra säger tvärtom, det enda alla verkar överens om är att oljereturen ska vara grov...

Ang flödesprepp då, kan man preppa avgashuset att bete sig som ett större hus fast med lika snabb spool, går det att både äta kakan och ha den kvar? Och isåfall hur?
0708960667
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av Dennis M »

Kan någon visa bänkpapper på hur mycket det gör i spool med och utan restriktor?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av Kadett4wd »

det finns väl info om det här på sävar om jag inte minns fel?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av JLundin »

Det är bara att montera en varvtalmätare på turbon och logga hur den beter sig, för jag förutsätter ju att alla som håller på med turbomodifieringar och installationer har den möjligheten... :lol:
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av Erland Cox »

Hur funkar en sån varvtalsmätare? Går det inte lika bra att se hur fort man får laddtryck
och att även mäta tempen på luften ut ur turbon?

Erland
Användarvisningsbild
J00r
För mycket laddtryck
Inlägg: 408
Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av J00r »

i varje fall den borgwarner kör med till sin efr serie är en 0-5 voltgivare. Som ger fyrkantsvåg ut.

http://www.full-race.com/store/turbos/b ... r-kit.html
Jonas Almqvist
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 11:09 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av Kadett4wd »

Skrev jag inte nåt om en restriktors längd tidigare?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av nkro »

Kan ngn förklara vad ni menar med spool. Jag har nog fel uppfattning. Om spool inte är spool vad är då respons.
Niklas
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av fredde_vit_pv »

nkro skrev:Kan ngn förklara vad ni menar med spool. Jag har nog fel uppfattning. Om spool inte är spool vad är då respons.
bra fråga :thumbright: tillgången av effekt varierar ju när man stampar på gaspedalen beroende av vad vad som har hänt innan vilket kanske inte är fallet på
tex en sugmotor. så jag tror människor bedömer med olika förutsättningar/krav :wink:
//F
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av JLundin »

Självklart så mäter man varvtalet inget annat. Den varvtalsmätare som jag har, tog jag och en kompis fram för 22 år sedan och bygger på optisk mätning av rotationen på kompressorhjulet. Tidigare versioner av varvtalsmätning på turbo som exempelvis Schwitzer använde i sina testbänkar var en svindyr magnetiserad mutter till kompresssorhjulet. På inloppet på kompressorhuset satt då en spole med utstickande "bladfjädrar" som sträckte sig runt inloppet. Denna spole kände av variationen i magnetfältet som kanterna på muttern skapade.

Den utrustning som SAAB använde sig av till en början var snarlik den Schwitzer använde, men hade inte en direkt presentation av rådande varvtal. Man fick hålla motorn stabilt på ett varvtal och sedan via en uppkopplad tongenerator läsa av det rådande varvtalet på turbon. En väldigt rudimentär utrustning med andra ord, har själv sett den användas och det var ingen höjdare precis... :wink:

På senare år gick man över till optisk mätning via fiberkabel. Min mätutrustning är en vidarutveckling av den Mitsubishi utrustning som SAAB använde på deras motorlabb. Vi lånade helt fräckt hem en av deras mätutrustningar, tog isär den och kollade hur den var byggd. Skapade därefter en i vårt tycke bättre design... :lol: Den har ju några år på nacken nu, så det är dags att uppgradera den igen.... :wink:
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av Kadett4wd »

Spool är väl helt enkelt tiden det tar från noll laddtryck till öppen wastegate.
Det har egentligen inget att göra med 'när' laddtrycket kommer.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av Pacman »

Varför göra mätteknik så onödigt avancerad?
Varför inte en avbalancerad tapp i nåt magnetiskt material, t.ex stål, på baksidan av kompressorhjulet och en VR-givare i backplaten som läser tappen när den swishar förbi?
VR-givare funkar ju att läsa 60 tänder per varv vid 6000rpm annars vilket blir 6 kHz så att läsa 1,6-2,5 kHz (100.000-150.000rpm) är ju så lugnt att t.o.m en hall-givare hade klarat det.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av JLundin »

Givare som kan läsa av höga varvtal är inget problem idag. Det som ställer till det är att man inte på ett enkelt sätt kan anbringa något som väger på det som roterar utan att det ger inverkan på balansering, sedan är fastsättningen också problematisk. Till detta ska man också lägga den omgivningstemperatur som givaren skall tåla.

Men visst, det finns många sätt att skinna en katt på. Det finns ju beröringsfria handhållna varvtalsmätare som använder en laserdiod, en sådan kan man säkert strippa och bygga om.
Bild
Här är den handhållna mätaren som jag av och till använder då jag mäter varvtal på olika objekt, den går mellan 1 - 99.999. rpm. Den är inte gratis direkt och det finns säkert en hel del andra som fungerar lika bra eller bättre.. :wink:
Skriv svar