sk flödesprepp av turbo

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
J00r
För mycket laddtryck
Inlägg: 408
Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av J00r »

Håller med till fullo dundersmurfen. Man får aldrig glömma att det är själva motorn man överladdar med turbo, inte tvärtom.
Jonas Almqvist
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av Kadett4wd »

Ja det är nog det allra viktigaste att minnas.
Man måste ju minnas var kraften att vrida om växellådan tas ut.
Skulle man ta ut den på impelleraxeln kan man nog lika gärna bygga en turbojet och lyckas bättre =)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 11:11 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av dundersmurfen »

Big Al, kan du förklara närmare?
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av Kadett4wd »

Big Al skrev:Problemet är bara det att i 99 fall av 100 så har ingen av er bottnat turbon på nån av sidorna. :lol:

Haha... hur säger man det ödmjukt?
Skitsnack! (Inlindat i sockervadd) :)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 11:12 pm, redigerad totalt 1 gånger.
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av JLundin »

Bullshit... :doh:
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 11:12 pm, redigerad totalt 1 gånger.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av whilliam »

Big Al skrev:Det jag menar är att gemene man bottnar inte sin turbo, inte ens i bänk. Så varför drar vi ens upp ämnet om vad som eventuellt händer OM man bottnar?
För att klargöra vad jag anser är bottnad turbo så är det t.ex på kompressorsidan så att laddtrycket sjunker trots spärrad WG och på avgassidan att det statiska avgasmottrycket är MINST det dubbla mot laddtrycket.
Backa bandet och fundera igen på hur spelet mellan kompressor och kåpa påverkar istället. För att ge några ledtrådar så tänk hur och varför påverkas t.ex surge, verkningsgrad, insugstemp, kompressorflöde, spool med större eller mindre spel.
Jag tycker fortfarande att vi ska försöka vara så sakliga som möjligt (särskilt här på avancerat)
I denna tråd uttrycker du dig mera kort och koncist/sakligt och även nära trevligt :hihi:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 8&start=30
Patrik Holmqvist skrev: Hur vet du när turbon är tom och det är dags att lägga av med laddtryck om du inte mäter baktryck i kollektor/grenrör?

Det blir ingen effektökning vid laddtryckshöjning (turbinen bottnad) eller så kan du inte få upp laddtrycket mera (kompressorn bottnad). Väldigt enkelt :wink:

För att man ska få fram hur man tänker så att alla (nåja,nästan) ska förstå, så kan man behöva "nöta" några gånger (ett tips där är att försöka undvika att skriva svar när man exempelvis är stressad, kanske man kan nöja sig med att skriva: "svarar senare" eller nåt sånt?)
Jag vet hur tjatigt det kan låta för jag har flera gånger lyssnat på Rimbomartin hur han bara "maler" på, men helt plötsligt så "trillar det ner en liten pollett" och man förstår saker bättre :hihi:

Några andra här ovanför framhåller hur/att man ska trimma motorn!? Jag skulle gärna vilja veta hur ni menar att detta ska göra nån nytta? Observera att jag nu utgår ifrån att det redan sitter en RÄTT anpassad turbo på ekipaget (som tillgodoser att register/körbarhet och effekt är inom den målsättning man har) Ponera att jag vill ha lite mer effekt i ett sådant läge och berätta HUR man ska gå till väga?
Jag vet att det GÅR men det skulle vara mycket intressant att höra vilka tips ni kommer med?
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av JLundin »

I denna tråd så har nog det sakliga kommit på skam för länge sedan... :lol:
Det vore ju klädsamt om Big Al kunde backa upp allt han påstår, gärna med räkne exempel så vi andra förstår vad han påstår. Exempelvis hur mycket bättre verkningsgraden blir på kompressorn då man ändrar spelet och hur stor effektökning det ger i slutändan på en given motor.

Sedan vill vi nog veta hur Surgelinjen i kompressormappen ändras då spelet minskas.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av whilliam »

Så här skrev JLundin:
I denna tråd så har nog det sakliga kommit på skam för länge sedan...
Tyvärr även från din sida, trots att du uppnått aktningsvärd ålder och dessutom påstår dig skriva på nån bok :shock: Båda dessa faktorer borde bidra till att man skulle sett lite mer intressanta kommentarer från din sida :(
Det vore ju klädsamt om Big Al kunde backa upp allt han påstår, gärna med räkne exempel så vi andra förstår vad han påstår. Exempelvis hur mycket bättre verkningsgraden blir på kompressorn då man ändrar spelet och hur stor effektökning det ger i slutändan på en given motor.
Jag har inte hittat någon annan på detta forum som bidragit med så många räkneexempel som han har gjort, visst han kan tyckas dryg ibland (precis som du) men återigen: den som borde presentera räkneexempel och inflika anekdoter från all gammal erfarenhet är faktiskt herr Lundin Själv :wink:

Ta t.ex. det här med kapslade kompressorhjul, förmodligen har du varit med på den tiden de fortfarande existerade och det vore väldigt lämpligt/intressant att höra DIN utsago om varför de försvann (hur det lät sig göras utan kapsling) ? Försök nu inte med att det är något "hemligt" eller att det inkräktar på din bok, för så pass gamla "smådetaljer" (sidospår) kan knappast förstöra övrigt i en komplett bok.

För övrigt så förstår jag inte vart du har hittat din negativa inställning till att ändra i turbona?? Är du på allvar, så oupplyst så att du tror att de kommer i "perfekt skick" från produktionsbandet? Detta råkar vara ett forum som handlar om att trimma/förbättra och det vore på sin plats att diskutera just sådant och om du anser att det som Big Al presenterar är felaktigt så går det utmärkt att förklara för oss andra hur man ska göra i stället?
Håller du med Rimbomartin i hans uttalande i Bilsport? Han påstår där att det inte är ovanligt med bilar som har en turbo installerad som ligger upp emot 25% fel. Om man utgår från ett sådant exempel är det då hokus pokus eller mumbo jumbo att en som är kunnig på turbos kan fila till den så att den hamnar mera nära "rätt" med resultat att bilen går betydligt bättre? (självklart skulle man kunna ändra på motorn i stället och låta turbon vara orörd och konstigt nog argumenteras det sällan emot en sådan lösning)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av Kadett4wd »

whilliam skrev:
Några andra här ovanför framhåller hur/att man ska trimma motorn!? Jag skulle gärna vilja veta hur ni menar att detta ska göra nån nytta? Observera att jag nu utgår ifrån att det redan sitter en RÄTT anpassad turbo på ekipaget (som tillgodoser att register/körbarhet och effekt är inom den målsättning man har) Ponera att jag vill ha lite mer effekt i ett sådant läge och berätta HUR man ska gå till väga?
Jag vet att det GÅR men det skulle vara mycket intressant att höra vilka tips ni kommer med?
Du kan om du vill kika på flödesmappen, det kan finnas lite mer flöde ur kompressorn att hämta på lägre laddtryck ur samma turbo även om man anser den ligger 'rätt' i tryck vs effekt.
Ponera du har 100hk och laddar 1bar på det och får 200hk, då ligger turbon väldigt rätt, den är effektiv,men den orkar inte ladda mer(drar saker till ytterligheter för att det ska vara enkelt att förstå).
Men det kan finnas mer att plocka på annat ställe i flödesmappen.
Ponera du trimmar upp 100hk maskin till 200hk och lägger laddet på 0.5bar och motorn ger 300hk.
Turbon är inte effektiv, men motorn ger mer...

Motorn driver som sagt växellådan, det är där vi får ut woweffekten då vi trycker ned gasen ;)

Mitt i allt detta får vi mindre termisk belastning på motorn, varav vi inte behöver hålla på med exotiska matrial för att få den att överleva.
Eller bygga skrymmande laddluftskylare pga värme som måste bort då man laddar hårt.
Bilen blir således lättare och med det enkelt ökar prestandan mer än den som måste släpa på vattentankar is mm mm för att kyla sin maskin.
Senast redigerad av Kadett4wd den tor dec 21, 2017 12:57 pm, redigerad totalt 1 gånger.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av Kadett4wd »

Big AL, bottnade inte du din preppade turbo rätt tidigt då du bromsade?
Vad var felet då?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av whilliam »

Kadett4wd skrev:Big AL, bottnade inte du din preppade turbo rätt tidigt då du bromsade?
Vad var felet då?
https://lh3.googleusercontent.com/-4kta ... 2/bild.jpg
http://gilbrock.smugmug.com/Cars/Rally- ... kBy-XL.jpg

Det jag lärt mig av Rimbomartin (och jag är rätt övertygad om att han har koll på det här) så blir det som så när man bottnar en turbo att maxeffekt och maxvrid hamnar väldigt nära varandra. Förklaringen ligger i att en motors mekaniska förluster ökar med varvtalet och ifall turbon då räcker till, låt säga 300Hp, så blir det 300 hp från det man uppnått tillräckligt ladd ända till varvstopp, men eftersom förlusteffekten stiger hela tiden så sjunker den levererade effekten på vevaxeln och därmed blir det en kurva som minskar sakteliga när varvet ökar (så som på den undre bildlänken)

Big Al (övre bildlänken) däremot har INTE bottnat sin turbo ännu på länge, den visar ju en stigande kurva hela vägen (faktiskt nästan som en motsats till undre kurvan)

Återkommer angående din andra kommentar ("trimma motorn") så fort jag får en stund över
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av Kadett4wd »

Rykten säger annorlunda, all info framkommer inte här på sävar som det verkar.
Alexander får svara själv.

Undre bilden verkar vara från en restriktorbil, anser det bli en skev jämföring då de bottnar kompressorn LÅNGT innan turbinen.
Alexanders kurva tyder dock på en bottnad turbin vad jag kan se(info längre ned på papperet).
Den kommer få problem att sjunga ut på höga växlar då värmen inte kommer ut, den kommer troligen bli mycket spikkänslig på hög belastning.
En farlig setup mao.

Hade det bekymret på en kompis AUDI, för liten turbin mot kompressorn.
Motorn gav bra effekt på korta pull i bänken.
Men på strippen gav den aldrig slutfart som effekten i bänken talade om.
Den mappades senare om till E85 från VP racesoppa, då kom slutfarterna, trots samma toppeffekt.
Den gick nästan 200 grader kallare på avgassidan på E85.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar