Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tor maj 24, 2018 6:49 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 381 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 21, 22, 23, 24, 25, 26  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre dec 22, 2017 11:52 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Inlägg: 49
J00r skrev:
whilliam skrev:
Egentligen skulle detta läggas i en egen tråd i dynoavdelningen, men det är mycket intressant att göra såna här jämförelserBromskurvan från MattiasH har han suttit o räknat på och han säger att är "inputsen" som förutsatt (han vill veta kompförhållande i motorn) så stämmer den inte, har den nånsin backats upp? Det sägs ju att det är vridmoment på naven och då måste man lägga på förlusterna för att få vridet på vevaxeln. Stämmer det sedan att laddtrycket är 1.8Bar (även en liten "avrundning"eller felindikering här gör stor skillnad på uträkningen) så levererar den runt 140Nm per Bar per liter motorvolym (på det lägre laddtrycket är det runt 135Nm/Bar/Liter) Den borde ligga på runt 110Nm/Bar/LiterSom jämförelse kan nämnas att den 1300+ Volvomotorn som redovisas i dynoavdelningen ger 88Nm/Bar/Liter och då på Metanol!!!! Jensas 900+ hästars ligger kring 94Nm/Bar/Liter


Hej igen, ni som kan så mycket om verkningsgrader hit och dit borde ju kunna räkna ut vad skillnaden är, ena har ju nånstans dubbelt så många ventiler. Sen är den ju FWD så det är inte lika många förluster som vid vinkelväxel.


Det är ju precis det han har räknat på men att göra en sån uträkning (som ändå inte blir 100% exakt) blir ju bättre om man har exakta värden på alla input (han frågade om kompförhållande på MattiasH-motor) De 8V motorer som tas upp ovan brukar ligga kring 90Nm och 16V motorer lite högre men inte uppe på 130-140Nm, det kan ju räcka med att laddtrycket inte avlästes/anges så noga för att uträkningen ska bli knasig, det allra bästa är om MattiasH kommenterar själv (han borde ha bäst koll)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 22, 2017 11:53 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9052
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Haha...
Om du roddar samtalet så deltar jag gärna.
Hursom, hur var det Stenmark sa? ;)

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Senast redigerad av Kadett4wd fre dec 22, 2017 12:11 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 22, 2017 12:11 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9052
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
whilliam skrev:
Nej, sa jag ju! Och du vandrar iväg och pratar om helt annat? Det går inte att få körbarhet utan laddtryck! Om du kan förklara hur du får upp vridmomentet på en 2-litersmaskin till det som krävs utan att ladda så kan ju alla andra motortrimmare lägga ner verksamheten. Den aktuella bromskurvan hade ju nära 590 navNm vid 4800Rpm (eller + 400Hp om du så vill) och det går ju inte på nåt annat sätt!?

Här nämner du självutnämnda, i toppen av dem alla lär vi väl klassa in Rimbomartin,


Haha,, jag får iaf goda skratt, skönt när man är lite förkyld o febrig =)
Var och en är sin tro salig svarar jag på var man ska klassa in rimbopastorn.

Nja, jag vandrade inte iväg, jag inbillade mig att du förstod resten så jag tog upp ett par nackdelar, my bad :doh: .
590Nm på naven vid 4800rpm är ju inget hokus pokus alls.

Jag hittade snabbt flertalet exempel med sökorden Evo8 hta dyno.
Nu ska jag griljera julskinkan :D

God Jul!

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 22, 2017 12:17 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Inlägg: 49
Nu är du ju fortfarande ute i ödemarken och irrar :shock:
Du påstod att man kan få effekten som Big Al har vid c.a 1bars ladd och jag säger emot, inte angående effekten men du tappar körbarhet eftersom det inte blir några 590nm i vrid. Vad är det för problem med att hålla med i detta?

Det finns inte nån EVO som är i närheten av detta vridmoment på c:a ett bars ladd????


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 22, 2017 12:32 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9763
Ort: Sävar
whilliam skrev:
Egentligen skulle detta läggas i en egen tråd i dynoavdelningen, men det är mycket intressant att göra såna här jämförelser
Bromskurvan från MattiasH har han suttit o räknat på och han säger att är "inputsen" som förutsatt (han vill veta kompförhållande i motorn) så stämmer den inte, har den nånsin backats upp? Det sägs ju att det är vridmoment på naven och då måste man lägga på förlusterna för att få vridet på vevaxeln. Stämmer det sedan att laddtrycket är 1.8Bar (även en liten "avrundning"eller felindikering här gör stor skillnad på uträkningen) så levererar den runt 140Nm per Bar per liter motorvolym (på det lägre laddtrycket är det runt 135Nm/Bar/Liter) Den borde ligga på runt 110Nm/Bar/Liter
Som jämförelse kan nämnas att den 1300+ Volvomotorn som redovisas i dynoavdelningen ger 88Nm/Bar/Liter och då på Metanol!!!! Jensas 900+ hästars ligger kring 94Nm/Bar/Liter


Den har aldrig backats upp, det vore intressant. Lite intressant var att nästa säsong hade det skruvats dit annan intercooler och motorn gåtts genom, men vi fick aldrig tillbaka samma effektivitet i motorn. På samma laddtryck ville den ha mycket mindre bränsle och gav även 100 whp mindre. Jo, det letades fel-faktorer..
En väl fungerande RC 2150-8v kommer nästan aldrig upp i 100wNm/liter i min bänk. En RC 2400-16v kan komma upp till 120 wNm/liter. När jag räknar på Mattias H's diagram/motor så är det närmare 130 wNm vid maxvrid och 120 wNm vid 7000 rpm när den var som elakast. Vi var skeptiska först men bränsleförbrukningen och att 60 mm turbon var bottnad gav att det var var rimligt. Det är en av de elakaste 4 cyl 16v jag kört i min navdyno och som sugmotor hade den säkert presterat galen effekt med rätt setup, då toppen egentligen var avsedd för det och inte en turbo-motor. Motorn var "tom" i botten, men funkade fint på bana. Stooora kanaler, och stooora kamaxlar.

Värt att poängtera är att maxvrid i en dynograf där det uppstår precis när laddtrycket kommer kan vara lite glada siffror då svängmasse-kompenseringen inte alltid är korrekt inställd att kompensera när bromsarna går från ingen/lite broms till fullt för att hålla ner accelerationen, en ren svängmasse-bänk är nog bättre i det avseendet. Men det repeterar bra när man finlirar tändning/bränsle och ger inga glädjesiffror jämfört med andra bänkar på marknaden. Men som sagt, det är mer en diskussion för dyno-avdelningen.

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 22, 2017 12:35 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Inlägg: 1389
Ort: Umeå
whilliam skrev:
Jodå, jag förstår vad du menar men i denna tråden försöker jag diskutera körbarhet utifrån det som syns på bromskurvan, ingen av de bilar som tagits upp här har jag ju kört och de enda som HAR kört bilarna (exempelvis MattiasH och Big Al) är ju de som borde kommentera det andra än kurvorna?

ALS gör ingen som helst skillnad på bromskurvorna men självklart gör den det på den upplevda körbarheten i verkligheten, särskilt om man "leker" med bilarna och "testar" hur snabbt de "drar" efter motorbroms in i en kurva

När en rallycross motor bromsas så är ALS inte aktiverat.

Såg ett video klipp som en motorjournalist gjort för nått år sedan först så fick han åka några
varv med vad jag minns Johan Kristoffersson i en Wv Sirocco för att hitta runt rallycrossbanan :eclipsee_steering: :revs:
Sen var det dax för journalisten att köra några varv och när han kom in i depån igen så sa Johan åt han att fara ut och köra lika många varv
till men slå på responsen den här gången....

_________________
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 22, 2017 12:36 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9052
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Kanalerna är inte så stora faktiskt ;)

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 22, 2017 12:38 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9763
Ort: Sävar
Det var nog mest de vassa pinnarna som bidrog, men inte var kanalerna små. ;)

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 22, 2017 12:42 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9052
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
whilliam skrev:
Du påstod att man kan få effekten som Big Al har vid c.a 1bars ladd och jag säger emot, inte angående effekten men du tappar körbarhet eftersom det inte blir några 590nm i vrid. Vad är det för problem med att hålla med i detta?

Det finns inte nån EVO som är i närheten av detta vridmoment på c:a ett bars ladd????


Jag säger väl inte att jag inte håller med?
Jag vill påstå att man kan visst få samma körbarhet med en mer säker setup.
Det betyder ju i klartext att det två vägar att gå, så vad är bekymret?

Har du ens letat riktigt efter en evo eller nån annan för den delen?(saab är duktiga på att bygga vrid)

Så, seså.. lugna dig lite =)

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 22, 2017 12:42 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9052
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
mattias skrev:
Det var nog mest de vassa pinnarna som bidrog, men inte var kanalerna små. ;)


Hehe,, nä,, nog hade jag portat alltid.
Men jag har gjort större opeltoppar :D

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 22, 2017 3:11 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Inlägg: 49
Kadett4wd skrev:
whilliam skrev:
Du påstod att man kan få effekten som Big Al har vid c.a 1bars ladd och jag säger emot, inte angående effekten men du tappar körbarhet eftersom det inte blir några 590nm i vrid. Vad är det för problem med att hålla med i detta?

Det finns inte nån EVO som är i närheten av detta vridmoment på c:a ett bars ladd????


Jag säger väl inte att jag inte håller med?
Jag vill påstå att man kan visst få samma körbarhet med en mer säker setup.
Det betyder ju i klartext att det två vägar att gå, så vad är bekymret?

Har du ens letat riktigt efter en evo eller nån annan för den delen?(saab är duktiga på att bygga vrid)

Så, seså.. lugna dig lite =)


Jag har tolkat dina inlägg sedan det började handla om "≈1Bar" 2 sidor tillbaks som att du försöker försvara ståndpunkten du har att motorer går att få lika effektiva utan att ha högt laddtryck. Jag kunde direkt erkänna att man kan få dessa effekter med 1Bar fast körbarheten/registret på motorn blir lidande. Detta beror på att det inte GÅR att skapa vridmoment på något annat sätt än Lustgas, Laddtryck eller motorvolym samt att motorer ofta är begränsade upptill eftersom de inte går att varva hur långt som helst. Just här "backar" du lite granna och försöker styra in diskussionen på körbarhet Och jag tycker det är synd att använda "avanceratavdelningen" till nån form av batalj, helt ok att man missuppfattar varandra ibland eller skriver fel men om nån ska läsa det här i efterhand för att söka kunskap så är det smartare att "försöka hålla med varandra" så långt det går.

EVO motorerna är ju gudomliga, jag vet folk som har varvstopp på 11500Rpm med original vevaxel och en sådan blir därför perfekt för att få allt önskat vrid PÅ HJULEN genom att använda en lägre växel (alltså en perfekt maskin att trimma så som du föreslår)
De flesta motorer måste skifta växel vid 7000-8000Rpm och det är på dem som det blir en helt "slö" bil när man inte har rejält med laddtryck.
När man gör som du föreslår så blir det alldeles för "lätt" att som chaufför hamna för långt ner i registret och tappa nästan all acceleration. På vissa ställen gör det ingenting och man känner sig nöjd med körbarheten men på andra ställen (ofta vid gatbruk eller knixig konbana) så tycker man inte om registret på sin bil.
Hur mycket laddtryck hade du på din Kadett? Jag tycker det verkar av vad jag läst här att du var nöjd med den :wink:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 22, 2017 3:30 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9052
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Jag backar inte.. jag ville påstå hela tiden att det går att skapa samma körbarhet.
Jag blandar inte in min kadett då den inte hade 2 liters volym i motorn.
Men:
Kort och gott, turbomotorer älskar slaglängd om de ska börja producera på lägre varv, sen gäller det att ha flås i grejerna så det orkar andas genom hela registret.
Jag hade 2.1bar laddtryck som mest, redan låångt under aktuella 4600rpm.
Men det hör inte hit, motorn var på 2.3liter, men du kan se en röd tråd vad som kan vara intressant att tänka på.

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 22, 2017 3:45 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Inlägg: 49
Nä-hä? :(
Det är ju det som är det tråkiga med dig i alla trådar jag läst här. Du kastar ur dig något som här "1 Bar" och sedan fortsätter du som om inget hade hänt men åtminstone jag tolkar en sån grej som att det bara är käbbel och egentligen oseriöst (vem ska vinna på det?)
Då är vi ju tillbaka på det jag skrev tidigare`alla andra motortrimmare kan lägga ner för det sitter en kille i Ludvika och fixar vridmoment genom "Magi"
Fast i sina egna bilar så laddar han ju lite mer såklart :wink:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 22, 2017 3:53 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1497
Ort: Skelleftehamn
Om jag tar ett litet sidospår, blir verkligen spool bättre om man bygger motorn för högt flöde? Isof hur mkt bättre? Finns bra data på det? t.ex 2st jämförbara bänkkurvor eller annat.

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 22, 2017 4:03 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Inlägg: 49
Det är ett knepigt ämne, som så mycket annat! Det är förmodligen helt andra saker än "mycket flöde" som hjälper till mest för att förbättra spool.
Men en sak som hamnar i lite bättre dager är att turbon kanske inte behöver vara anpassad för lika högt laddtryck och detta i sin tur gör att den blir liiiiite (bara en aning) lättare att "dra igång"
Återigen är det tillbaks på att turbon måste stämma!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 381 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 21, 22, 23, 24, 25, 26  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010