Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis okt 16, 2018 8:15 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 381 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 22, 23, 24, 25, 26
Författare Meddelande
InläggPostat: lör dec 30, 2017 4:04 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm
Inlägg: 160
Whilliam är den bromsad hos Björn???


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 30, 2017 4:53 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Inlägg: 58
jag vet faktiskt inte.......
Den jag pratat med om denna bil är Christoffer på Maskinexperten i Norrtälje samt Rimbomartin (som byggt turbon till den andra)
Kanske Christoffer tagit fel, eller jag som missat? men vad jag förstått så var det hos Autotech och där är det väl ingen Björn (de är ju på zoo?) Vet inte vem du menar med Björn heller för den delen......

Om det är viktigt så går det så klart att ta reda på 8)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 30, 2017 8:21 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm
Inlägg: 160
Du jämför två bilar i samma rulle, men var det samma dag, det kan skilja en hel del framför allt om det var hos Björn, som har High speed racing, å ännu mer om han har grejat med bilen, då går den jätte bra i bänken, men den går inte bättre på landsvägen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 01, 2018 3:46 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Inlägg: 58
Detta hör ju också till dynoavdelningen men jag pratade med Rimbomartin om detta. Bägge bilarna är körda i 2-3 dagar (ingen av dem är "snabbmappad") det finns alltså massor av likadana/snarlika kurvor så det är inte nån "lyckträff" att det blev så här på ett pull eller så.... med andra ord kan vi nog utgå ifrån att kurvorna är väldigt exakta inbördes, bänken är väderkompenserad och det som gör mest skillnad (om den nu inte vore det, vilket tyvärr många är) är barometertrycket den aktuella dagen. Det finns diskussioner kring detta på dynoavdelningen och Martin vill tillföra en sak där:
OM turbon är maxad/bottnad så gör barometertrycket STÖRRE skillnad på turbomotorer än på sugmotorer. (och övertryck i motorrum från fartvind)

Följden av detta är att man aldrig kan få en gatbil att prestera sitt yttersta ifall man inte kör den just på gatan.
High Speed och Martin har haft samarbete förr (men då hade de ingen rullande landsväg) och varför det skulle vara mer tokigt på hans bänk än andra vill vi gärna ha en förklaring på (men som sagt dessa kurvorna är från Maskinexperten)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 01, 2018 9:27 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm
Inlägg: 160
Man kan ju calibrera bänken lite som man vill.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 21, 2018 9:51 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Inlägg: 381
Ort: Norge
Fant dette quotet som viser at helt urört originalt ikke alltid er godt nok:
Citera:
For High Power/High Flow Twin Scroll 30R applications, Full-Race recommends:

Cut down the bolts that attach the straps/CHRA to the turbine housing. The 12 point chra bolts that come with the turbo are extra long and the threads protrude into the volute, creating a small restriction. By cutting down the bolts and removing any extra threads, flow increases since the bolt head is not blocking it
Hand port out the inside of the housing — there is a lot of material here and flow can be improved through porting
Extrude hone the volute — this is recommended by Garrett engineers, since the extrude hone process will reach part of the housing that a grinder can not.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 381 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 22, 23, 24, 25, 26

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010