J00r skrev:Hej igen, ni som kan så mycket om verkningsgrader hit och dit borde ju kunna räkna ut vad skillnaden är, ena har ju nånstans dubbelt så många ventiler. Sen är den ju FWD så det är inte lika många förluster som vid vinkelväxel.whilliam skrev:Egentligen skulle detta läggas i en egen tråd i dynoavdelningen, men det är mycket intressant att göra såna här jämförelserBromskurvan från MattiasH har han suttit o räknat på och han säger att är "inputsen" som förutsatt (han vill veta kompförhållande i motorn) så stämmer den inte, har den nånsin backats upp? Det sägs ju att det är vridmoment på naven och då måste man lägga på förlusterna för att få vridet på vevaxeln. Stämmer det sedan att laddtrycket är 1.8Bar (även en liten "avrundning"eller felindikering här gör stor skillnad på uträkningen) så levererar den runt 140Nm per Bar per liter motorvolym (på det lägre laddtrycket är det runt 135Nm/Bar/Liter) Den borde ligga på runt 110Nm/Bar/LiterSom jämförelse kan nämnas att den 1300+ Volvomotorn som redovisas i dynoavdelningen ger 88Nm/Bar/Liter och då på Metanol!!!! Jensas 900+ hästars ligger kring 94Nm/Bar/Liter
Det är ju precis det han har räknat på men att göra en sån uträkning (som ändå inte blir 100% exakt) blir ju bättre om man har exakta värden på alla input (han frågade om kompförhållande på MattiasH-motor) De 8V motorer som tas upp ovan brukar ligga kring 90Nm och 16V motorer lite högre men inte uppe på 130-140Nm, det kan ju räcka med att laddtrycket inte avlästes/anges så noga för att uträkningen ska bli knasig, det allra bästa är om MattiasH kommenterar själv (han borde ha bäst koll)