Vart är labbet nånstans som aggregaten som testats varit i?Big Al skrev:
Alla flödespreppareringar har inte testats i A-B-A test under "lab-miljö", vissa har och andra inte.
Mvh Alex
Mvh
Vart är labbet nånstans som aggregaten som testats varit i?Big Al skrev:
Alla flödespreppareringar har inte testats i A-B-A test under "lab-miljö", vissa har och andra inte.
Mvh Alex
Svarat som en riktig politikerBig Al skrev:
Alla flödespreppareringar har inte testats i A-B-A test under "lab-miljö", vissa har och andra inte. Precis som alla andra trimmningar som görs?
Tyvärr så kommer iaf inte jag att avslöja vilka turboexperiment som fallit väl ut och heller inte hur mycket de gav pga sekretessavtal. Då de ska sättas i praktiken i den nystartade turbofirman.
Så tyvärr så kommer denna tråden förbli en gissningslek över vad vissa flödespreppareringar ger i t.ex spool eller maxeffekt och tyvärr så kommer det heller ingen mer info från mig annat än diskussioner över vad andra turbofirmor eller personer gör för att förbättra sina aggregat. Mvh Alex
Jag undrar litegranna vad som händer när toleransen mellan kompressorn och kåpan är så tight som här påstås? Jag känner ju rent logiskt att turbon "bottnar" snabbare i både tryck och hästar, om man bara justerar måttet i kompressorn och inte avgassidan.Big Al skrev:Spelet mellan kåpa och kompressorhjul är det absolut viktigaste måttet när det kommer till hur mycket en given kompressor klarar leverera. Det kan ge flera procent i effektskillnad (på bottnad kompressor främst) om spelet är för stort
Det är inte meningen att man ska justera något öht. som angetts ovan ska detta måttet på en turbo i 500Hp-storlek vara 0.40mm (självklart finns där nån hundradel tolerans men om det är större än 0.40 så kommer det att läcka mera där) och det borde ju vara färdigjusterat direkt i produktionen?J00r skrev:Jag undrar litegranna vad som händer när toleransen mellan kompressorn och kåpan är så tight som här påstås? Jag känner ju rent logiskt att turbon "bottnar" snabbare i både tryck och hästar, om man bara justerar måttet i kompressorn och inte avgassidan.Big Al skrev:Spelet mellan kåpa och kompressorhjul är det absolut viktigaste måttet när det kommer till hur mycket en given kompressor klarar leverera. Det kan ge flera procent i effektskillnad (på bottnad kompressor främst) om spelet är för stort
Om verkningsgraden ökar... blir det inte mer förbrännt då och därmed MER avgaser för turbinen att ta hand om?whilliam skrev:...avgasidan blir enbart "gladare" av att kompressorn har högre verkningsgrad ("öarna" som anges med c:a 75% i mitten av kompressordiagrammen) och därmed får den ett lättare arbete och avgasmottrycket sjunker.
Som synes så är det komplicerat med turbo De riktigt svåra bitarna (som inte ens erkänt branschfolk klarar av att förstå sig på) exempelvis hur mottrycket i vissa fall kan sjunka när man har W/G stängd!? (observera att det nu handlar om det mottryck som cylindern upplever vid avgasventilen, inte det mottryck som folk brukar roa sig med att mäta)fugazi skrev:Om verkningsgraden ökar... blir det inte mer förbrännt då och därmed MER avgaser för turbinen att ta hand om?whilliam skrev:...avgasidan blir enbart "gladare" av att kompressorn har högre verkningsgrad ("öarna" som anges med c:a 75% i mitten av kompressordiagrammen) och därmed får den ett lättare arbete och avgasmottrycket sjunker.
Blir det då inte MER mottryck? *kliar mig i hövvet*
whilliam skrev:Verkningsgraden ökar på kompressorn = mer luft in i motorn och precis som du säger så blir det mer avgaser ut MEN man BÖR titta på detta fenomen relativt sett, för avgasmassan ökar ju egentligen inte p.g.a. att kompressorn är mer lättdriven utan den ökar ju för att effekten på motorn har ökat.